• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • pucken

hehe koftan blev skitsöt =) lägger in bild på den när jag kommer hem från jobbet ikväll!

• taiyin

Sammet: Om du bara stickar 1 maska av den röda så har jag ett bra tips. När du har stickat färdigt varvet så sträcker du ut stickningen tills den ser bra ut. Sen tittar du på baksidan och då kan du i efterhand justera hur mycket garn det ska vara mellan maskorna. Alltså du kan korta eller länga garnet mellan maskorna så att det löper fint, det är bara att dra lite försiktigt i garnet! Detta funkar bara när man har stickat 1 maska med färgen... Ja, det funkar ju annars också men det blir så knöligt att lirka...

Annars brukar man komma på några småknep när man håller på. Jag brukar t.ex stoppa in ett litet finger under garnet om jag har hoppat över 3 maskor, och ett "större" finger när jag har hoppat över 5, då lägger sig garnet lagom för mig... Men det där kommer du på allt eftersom.

Lycka till!

• Sammet

Bra tips! Tack taiyin!
    Jag stickar just nu muddar på strumpstickor 2,0, så det är så smått.
    Men det är ju inte en hel stor tröja, som tur är

• taiyin

Sammet: Ja, det låter ju onekligen som att det kommer ta lite tid, men oj vad fint det kommer att bli sen!

Stickar du med pärlor också??? Jag älskar att sticka pulsvärmare med pärlor, tyvärr har det inte blivit så många på sistone, har sytt massa bebissaker istället...

• Sammet

Ja, pärlmuddar har det blivit mååånga!
    Så nu tänkte jag göra några med mönster då.
    ETT par finns på bild i mitt galleri

• Elisia

Men vad härligt! Då kan jag ju ställa en fråga igen som jag inte fått svar på i en annan tråd: Är det någon stickbegåvad människa som kan förklara "vävstickning" för mig?!
    /Elisia

• Sammet

Vävstickning...näää...tyvärr, VAD är det?
    Har du sett det?
    Jag ska hålla ögonen öppna för jag blev nyfiken!

• Sammet

Jag frågar här också!
    Vet någon vart man kan få tag i 15 cm långa (korta) strumpstickor på nätet?
    Garntjänst vet jag om.

• Elisia

Var inne på Strikk i Göteborg och såg en ursnygg halsduk som jag ville sticka och köpte garn till den. Halsduken var stickade i 'vävstickning' sa dom i affären och jag tänkte att jag får väl fråga någon som vet eller bara köra med vanlig slätstickning (för det var egentligen själva garnet som var så himla mysigt). Men ingen verkar veta! Har mailat till butiken och frågat men inte fått något svar. Hittar inte heller något på Internet och börjar lura på om det inte är stickat med en sådan där... minns ni från syslöjden en sådan där mackapär som er ut som en kratta?

• Sammet

Vad tokigt att du inte hittar det.
    Jag blir så nyfiken nu
    Vad är det för kratta du menar?...

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad