• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • pucken

makro1
    jag gör ingenting =) har gjort så mycket i sommar att jag inte vet vad jag ska hittapå härnäst. kolla h´galleriet så ser du =) och jag är bara ba på att virka, sticka går inte riktigt lika bra. än =)

• Fru Indosaurie

makro1:

Hej hej!
    Oj jösses, ännu fler i tråden som ger mig ångest för att jag är så lat ibland ;)

Jag stickar och broderar korsstygn. Har en skada som gör att jag inte orkar så mkt korsstygn dock. Får passa på under sommarhalvåret för då är det bättre.
    Sy på maskin har jag inte gjort på väldigt länge men det kanske kommer..

Åh vad roligt med textilkurs! Jag funderade ett tag på att bli syslöjdslärare, tänk vad roligt =)

Jag har faktiskt inget projekt just nu, jo förrsten, en tossa ;) Fick massor med garn på posten igår så meningen är väl att jag ska sätta igång med något snart.. Vet inte exakt vad men nåt för kommande bebis.

• Fru Indosaurie

pucken:

men HALLÅ! du har väl bara stickat en sak? Och den blev ju fin!
    Annars brukar folk som aldrig har stickat göra massa lösa maskor så det blir stora hål. Och sticka helt skevt, löst, hårt, löst, som att dom inte kan bestämma sig ;)

Fast det är klart, det är nog lättare att lära sig sticka om man har virkat, för då kan man ju principen..

• jojjsa

Hej på er tjejer! Hoppas jag kan få haka på Er tråd!
    Jag håller på och försöker sticka ett par raggsockar till mig själv. (ego jag är, eller hur?!) . Jag har hakat upp lite och hoppas på er hjälp, jag har stickat, ca 5 cm resårstickning, men jag får inte in tekniken! Alltså vart gör jag av de tre stickorna som jag inte har i handen? Jag får inte kläm på det.... Hur gör ni? Löjlig fråga kanske...

• Fru Indosaurie

jojjsa:

alla får vara med =)

jaa.. jag brukar bara ha dom andra stickorna hängandes.. jag tycker att dom lägger sig själva rätt bra.

• jojjsa

Tack Fru I... Då är det bara att kämpa på, då... Det känns som att de spretar och har sig, men det är nog en övningssak....

Jag handarbetar mest rakt ur huvudet, jag har aldrig följt ett mönster, ja förutom korsstygn då. Tycker att mönster verkar krångligt, men det är väl vanesak, det med....

Jag håller förresten på och färdigställer en väska oxå som jag virkat. Gjorde två stora mormorsrutor som jag fäste med ett virkat band (ca 6 cm bred) som även blir handtag. Kan lägga in bild såsmåningom när den börjar bli klar, om ni vill se.... Tänkte att jag ska fodra den med svart tyg....

• makro1

pucken: Det var inte lite alster i din galleri...
    Tycker att du är jätte duktig!
    Hur hinner du med att handarbeta?

Vad ska du plugga i augusti?

jojjsa: Jag har oxå mina hängande och ibland händer det väl att nån sticka hamnar i handen. Men det är skönast att inte bry sig om de andra. Bara de inte åker ut hela tiden... *grrrr*

Fru Indosaurie: Ja, det blir verkligen kul att börja på den kursen. Har varit arbetslös i snart ett år nu... Det blir mycket nytt man får lära sig bl a tova, väva, brodera, mönsterkonstruktion och mycket mer... Spännande!

Vad ska du börja plugga på Komvux?

• Fru Indosaurie

jojjsa:

det blir ju lättare ju längre man kommer på stickningen tycker jag.

Handarbetar rakt ur huvudet? ojoj, det är precis sånt som gör mig stressad =) Det skulle jag aldrig palla.

Jag vill absolut se bild, tycker det är jätteroligt! =)

• Fru Indosaurie

makro1:

Jag har varit arbetslös i *tänker* herre gud, snart 6 månader.. Jag väntar dock på att få komma till rehab.

Vad är det för kurs du ska gå? På vilken skola? Läste på internet om nån kurs som verkade spännande, skulle vara roligt.
    Fast det är klart, jag kan ju inte göra allt alltid..

Jag har några av mina verk på familjens hemsida:
    web.comhem.se/~u87016416/

Jag ska läsa medicinsk grundkurs nu i höst, hoppas på att jag ska komma på vad jag vill göra med mitt liv. Det lutar just nu åt något inom vården..

• pucken

makro1
    jag känner ingen här uppe, trots att jag bott här 2,5 år.så all min lediga tid går till att virka. iaf den här sommaren =)
    ska plugga statistil, 10 p och sen ska jag läsa två distanskurser. en om dinosaurier och en o föreställningsvärldar. ska bli intressant =)

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad