• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • MosterMaggi

sammet (?) m fl - kolla i mitt galleri om det var någon av dessa tekniker ni letade efter. Till gaffelvirkning finns en beskrivning av hur man virkar ihop stycken. Säg till så scannar jag in den också, om intresse finns.

• anilam

Söker mönster till en kappa. Längden ska inte vara ända ner till knät. En enkelknäppning har jag tänkt.
    Någon med tips?

• Sammet

Fru Indosaurie:
    15 cm. långa (korta) stickor ska jag ha när jag stickar små sockar, vantar och muddar tex. De "långa" fladdrar och är i vägen då.
    Jag visste inte om dem innan, fick tips om att de fanns när jag gick min tvåändsstickningskurs.
    De är ju inte helt lätta att få tag i, men jag hoppas på Garntjänst nu.

Moster Maggi:
    Påtningen du hade på bild var det jag menade, jag har gjort på en "gaffel".

Makro 1:
    Ååååå, vad kuuuul att få gå textilkurs!!!!!
    Det vill jag med, men mina år må folkis är förbrukade...
    Någon gång då och då, får jag råd att gå en kortkurs

• clinan

Äntligen är jag färdig med mitt första "objekt" sydde ett lapptäcke. Är väl relativt nöjd eftersom det är första gången jag gör det över huvudtaget.

Bild finns i galleriet!

• Fru Indosaurie

clinan:

Vad fint det blev!
    Jag har tänkt att jag ska sy ett lapptäcke som överkast till sängen, men vet inte riktigt om jag kommer klara det, det verkar så himla svårt.

• clinan

Det svåraste är ju att få det rätt så lapparna ligger kant i kant. Jag misslyckades lite på något ställe. Men det ska ju synas att det är hemmagjort och första gången

Det var URJOBBIGT att stå och klippa alla bitarna och zick-zacka dem *pust*

• Fru Indosaurie

clinan:

jaa jag har ju ingen aning om hur man gör ;) Jag köpte ett mönster på symässan förra året (eller var det det här året kanske..) som jag tänkte göra.
    Men jag vet inte ens hur man gör..
    Vill ha exakt dom färgerna som utställningsexet hade så jag måste nog kontakta dom och få köpa det.
    Vad är det man sicksackar?

• Beppan812

Vilken kul tråd ni har har tjuvläst ett tag nu men ville bara komma med ett tips till lapptekniken.
    Ni behöver inte zick-zacka varje lapp för sig det går bra ändå. Kom bara ihåg att zick-zacka tygkanterna innan ni tvättar tyget vilket är viktigt att göra så det inte krymper eller färgar av sig när ni ska tvätta det redan färdiga täcket.
    Ett annat tips om ni har tänkt sy mycket lappteknik grejer är att införskaffa en skärmatta rullkniv och linjal då får man alltid exakt raka bitar och många mönster bygger på just remsor.

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad