• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • jojjsa

Makro1, ja det är inte kul när stickorna hasar ur.... Låter dock kul med din kurs du ska gå! Kul att få prova på lite olika saker! Vad är drömyrket för dig då? Syslöjdslärare?

Fru I: Jag hade gärna provat på att handarbeta mer mha mönster, men känns lite lurigt när jag aldrig gjort det förr, har ingen anhörig heller som kan visa.... Du kanske har ett enkelt mönster att dela med dig av så jag kan prova? Det verkar vara så kul när man ser en snygg bild på något som man vill göra, det blir ju inte riktigt samma när man försöker nå dit själv. Men det blir ju oftast något unikt iallafall. Och det är kul att under arbetets gång ändra i tanken och så blir resultatet något helt annat än vad tanken var från början. Som handväskan jag pratade om förrut; tänkte jag skulle göra en liten sittkudde av mormorsrutorna men så fick det bli väska istället.... Det är kul, prova, vetja!

• Fru Indosaurie

jojjsa:
    Nu i sommar stickade jag för första gången i mitt liv efter ett mönster.
    Visst det är komplicerat i början och ibland sliter man sitt gråa hår när man försöker förstå. Men man lär sig =)
    Jag har heller ingen som kan visa mig, men hjälp får jag från min garnaffär, där hjälper dom gärna till.
    Om det är något du undrar över så kan du ju alltid fråga här.
    Mja, mormorsrutor är inget för mig, jag kan inte virka. Funderar på att lära mig nångång =)

• pucken

nä, nu måste jag tyvärr dra mig mot jobbet =( ses ikväll!

• makro1

Finns det inga såna kurser där du bor? Fru Indosaurie?

Jag har nog inte tänkt så långt, vad jag ska bli eftråt.
    Det märker jag nog efter kursen...
    Kanske kan plugga vidare på Textilhögskolan i Borås eller nåt...

• Fru Indosaurie

makro1:

joo det finns det säkert, jag bor ju i sthlm så =)

Men jag tror inte att jag ska jobba med textil, ha det som yrke alltså. I så fall ska jag bara göra det för skojs skull. Min skada är ju ett stort hinder för mig så det är nog knappast någon idé.

• makro1

Vad synd! Men du kan iaf hålla på med ditt hobby på fritiden... Tänk om du inte kunde hålla på alls... Usch! Vad jobbigt det skulle vara...

Vad är det för dkada du har, om man får fråga?

Nu har jag lagt ut broderi i mitt galleri. Det kommer att se ut så när det blir färdigt. men jag har långt kvar....

www.familjeliv.se/krypin/makro1/galleri.php

• Fru Indosaurie

makro1:

joo det funkar för det mesta nu på sommaren, på vintern är det värre då är jag glad att jag ens tar mig igenom vardagen.
    Broderi kan jag aldrig göra utan att få sjukligt ont. Kanske 5 minuter men det kommer man ju inte långt på. Man vill ju bara fortsätta och fortsätta. =)
    Har MASSOR med färdiga kit som det är meningen att jag ska göra, men jag vet inte.. Har jag börjat kan jag inte sluta och jag vill verkligen INTE ha sådär ont.
    Nu får jag ju inte äta värktabletter heller eftersom att jag försöker bli gravid..

Jag har en whiplash skada efter en trafikolycka.

Åh den där tavlan är SÅ tjusig! Har sett den förut. Åh, det är ju så mkt man vill göra..

• Tesse80

Hejsan!

En fråga, vet ni någon bra bok om stickning för nybörjare, eller ja, jag kan ju sticka, men har svårt att läsa mönster, så jag är ute efter en bok där det står lätt förståeliga mönster, något som är sällsynt tycker jag...
    //Tesse

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad