• Ung kvinna

virkning/stickning/sömnad

Hej! Jag älskar virkning och sömnad!
    Stickning gillar också.

Jag startar därför denna tråd och hoppas att det dyker upp flera här på FL med samma hobby!

Just nu är jag inne på virkning och undrar om någon har mönster till kylskåpsmagneter? (virkade)
    Jag skulle vilja ha mönster till dom små klänningarna och hattar mm.
    Jag skulle gärna även vilja ha mönster till andra söta små virkade alster! Gärna baby-motiv!

Själv har jag en länk med mönster till mini-grytlappar om någon vill ha.
    (Man kan ha dom som magneter på kylskåp eller till dockhus mm)

• Svar på tråden virkning/stickning/sömnad
  • Pumpan81

nån här osm har stickbeskrivning på raggsockar till både barn o vuxna?
    kommit in i en stickperiod

• jojjsa

Pumpan81: Jag håller på och stickar mitt livs första raggsocka. Jag började med att lägga upp 52 maskor och fördelade dem sen på stickorna. Sedan håller jag nu på med resårstickningen. Hälen bävar jag lite för, har hört att det ska vara så bökigt.

Jag har aldrig följt ett mönster, det är hebreiska för mig, men vill du ha ett så gå in här www.garnstudio.com/gratis/sox.htm så kanske jag kan fråga dig sedan hur jag ska göra...! ;)

• Pumpan81

jojjsa oj ja du hebreiska var det allt haha tack för länken

• pucken

åhh jag blir tokig på den här virkbeskrivningen! inget stämmer ju för tusen bövlar! måste riva upp IGEN*suck*

• Pumpan81

hur ser strumpstickor ut? *Trög* fanns ingen bild på dom ju är det vanliga raka stickor fast kortare eller runda eller?

• Fru Indosaurie

pumpan:

strumpstickor är ca 20 cm långa, ser ut precis som vanliga stickor men ingen plupp i slutet, så har man 5 st och stickar med.

• MosterMaggi

>Pumpan81: ja helt raka, lite kortare utan "plupp" i nån ände. Fem st brukar man ha, stickningen fördelas på fyra och så har man en ledig att sticka på arbetet med.

Hjälmmössa - pucken Gonzo mfl - börjar fundra på om vi kallar olika saker för samma namn. För mig är en hjälmmössa en sån som går upp över tinningarna en smula, för att sedan ha en snibb ner över pannan. Jag som är ett barn av 60-talet, tolkar det så.

• Fru Indosaurie

pucken:

tur att du insåg att det var fel iaf =)
    Jag skulle nog aldrig märka något och bara virka på.

Snart har det gått en vecka sen jag stickade sist.

Svar på tråden virkning/stickning/sömnad