Inlägg från: Firstandhappy |Visa alla inlägg
  • Firstandhappy
    Firstandhappy skrev 2008-09-03 12:43:49 följande:
    jo det är det man kan, bara man har tagit ut 240 dagar av FP och inte utnyttjar det kommunala dagiset så kan man arbeta..
    korrigering av mitt eget.. 250 dagar..
  • Firstandhappy

så länge man inte har arbetslöshetskassa eller sjukersättning eller plockar ut fp för barnet så kan man söka bidraget.

länken finns på linkoping.se och sen kan du söka på vårdnadsbidrag, om ni kan läsa pdf

• Firstandhappy

tanken är ju att man ska kunna jobba vid sidan av eller plugga kanske, vet inte hur det är tänkt exakt men för min o danis del fungerar det jättebra eftersom vi överlappar varandra hela dygnet med jobb så de 3000 kr kommer vi få extra bara för att vara hemma med wille o inte stoppa in honom på dagis..

• Firstandhappy

ja säg att mannen jobbar heltid o kvinnan är hemma med barnen, fp är slut o nu sitter man där o måste börja jobba eller plugga för att få det att gå ihop, ja då kan man söka det o få 3 papp extra per unge o då blir det ditt "jobb" att vara hemma med barnen..
    bakåtsträvande?? nja det kan jag inte tycka eftersom båda föräldrarna får söka det o för vår del där det handlar om att ev anställa barnflicka omn jag skulle vilja jobba fler timmar så är de pengarna väldigt bra att ha..

• Firstandhappy
    Mammatill4a skrev 2008-09-03 13:16:57 följande:
    Fattar nada av alltihopa men ja har ju ingen hjärna för politik och moral och vad som händer mm ... sån är ja
    kan va gott det med, bara man själv klarar sitt liv o mår bra så kan resten vara...
  • Firstandhappy

Vårdnadshavare kan förvärvsarbeta och samtidigt uppbära vårdnadsbidrag

Vårdnadsbidrag får inte lämnas till vårdnadshavare som till någon del under samma kalendermånad får:
    1. föräldrapenning med anledning av ett barns födelse enligt 4 kap lagen om allmän försäkring (vårdnadsbidrag kan ej kombineras med uttag av föräldra-penning vare sig för barnet eller dess syskon),
    2. arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring,
    3. aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning vid deltagande i ett arbetsmarknads-politiskt program,
    4. sjukpenning eller rehabiliteringspenningenligt lagen om allmän försäkring ef-ter det att sådan ersättning har lämnats för en tid av 365 dagar,
    5. sjukpenning under eller omedelbart efter en period när arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring har lämnats,
    6. sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt lagen om allmän försäkring,
    7. ålderspension enligt lagen om inkomstgrundad ålderspension eller lagen om garantipension,
    8. äldreförsörjningsstöd enligt lagen om äldreförsörjningsstöd, eller
    9. ersättning enligt lagen om introduktionsersättning för flyktingar och vissa andra utlänningar.

• Firstandhappy
    JePaLuLi skrev 2008-09-03 13:42:29 följande:
    Där verkar det ju faktiskt som att det är ok att jobba. Jag fattar ingenting, men har ett tag på mig att sätta mig in i det där Det är ju verkligen kanonbra i så fall. Men jag tycker så mycket låter bra och sen är det massa undantag.
    ja det är det säkert, men tanken med det hela var väl egentligen att underlätta för föräldrar att gå tillbaka till sitt jobb o kunna ge sitt barn en alternativt omsorgslösning.
    Även för att underlätta för fölädrar då de ofta går ner i tid för att kunna vara hemma med barnen under längre tid och då förlorar en stor del av sin inkomst.
    men men, jag ska söka iallafall i November eftersom man skulle söka 2 mån innan bidraget ska betalas ut o Wiliam blir 1 år i jan. får väl se hur många finstilta regler som dyker upp då..
  • Firstandhappy

Nä nu är det dags att köra min lilla skit hem till mormor o sen ska jag åka o jobba..

Jennyopatrik, var det du som hade spegeln??

Svar på tråden VI från Linköping