• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Alderia

Zondra: Göra ingenting dagen före julafton? Oj! Då har vi som allra MEST att göra - nästan all mat ska förberedas ju.

• Zorba1980

Här e det oxå stressigt som tusan dagen innan julafton! Men i år ska jag faktiskt försöka att hinna med så mkt som möjligt innan. Brukar tex ha en del julklappar kvar att slå in kvällen före julafton, och ju mera klockan tickar desto mera stressad bli man.
    Men i år ska jag försöka att hinne med så mkt som möjligt dagarna innan så jag bara kan njuta av kvällen före den stora dagen!

• Zondra
    Alderia skrev 2008-09-01 08:27:37 följande:
    Zondra: Göra ingenting dagen före julafton? Oj! Då har vi som allra MEST att göra - nästan all mat ska förberedas ju.
    Ja, det förstår jag mycket väl att man har det så om man har julmaten hemma, men jag har inte det eftersom vi firar julafton hemma hos mina föräldrar. Det lilla jag har hemma, köttbullar, skinka och sånt det har jag förberett dagarna innan. Men givetvis är det stressigare om man firar julafton hemma! Det blir nog så för mig också nån dag, när mina föräldrar inte orkar mer
  • Alderia

Zondra: Vi firar också med föräldrar, men jag har i alla år åkt hem ett par dagar före jul för att hjälpa till med allt stök. Så dagarna före jul innehåller en herrans massa bak, godistillverkning, pyntande och matlagning, och även om det är stressigt ibland är det en härlig känsla när hela familjen jobbar tillsammans.

• Alderia

Är det någon som har en bra beskrivning på hur man själv gör dörrkransar? Vi har en massa rönnar i närheten av huset och jag är lite sugen på att försöka mig på lite kranstillverkning, gärna med rönnbär.

• Zondra
    Alderia skrev 2008-09-01 17:55:39 följande:
    Zondra: Vi firar också med föräldrar, men jag har i alla år åkt hem ett par dagar före jul för att hjälpa till med allt stök. Så dagarna före jul innehåller en herrans massa bak, godistillverkning, pyntande och matlagning, och även om det är stressigt ibland är det en härlig känsla när hela familjen jobbar tillsammans.
    Okej, låter mysigt det också.:) Det traditionen har inte vi tyvärr.
  • Heleri

Hej!
    Hoppar in här och hoppas hinna med att läsa allt. Jag sitter som bäst och broderar en julklappskalender till sonen. Har ni förslag på småsaker som passar i paket till den kalendern som en 2½-åring ska få?

• Zondra

När min son var 3 år så fick han en bondgård på julafton i sin kalender. Djuren hade jag slagit in i småpaket så dem fick han innan, blandat med annat smått o gott. Vet inte om det passar en 2 1/2 åring men det är i alla fall ett litet tips :)

• Heleri
    Zondra skrev 2008-09-01 20:07:54 följande:
    När min son var 3 år så fick han en bondgård på julafton i sin kalender. Djuren hade jag slagit in i småpaket så dem fick han innan, blandat med annat smått o gott. Vet inte om det passar en 2 1/2 åring men det är i alla fall ett litet tips :)
    Det hade varit perfekt om han inte redan fått en fin hemsnickrad bondgård av sin farfar
  • fabri

Min son fick typ ett par russin eller en mandel i julkalendern förra året då han var 2,5 år.

Svar på tråden Vi som älskar julen!