• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Terez

ja julpärm är en ide jag med kommer att tjuva, just nu har jag mina gamla tummade amelia jul tidningar o recept löst på olika ställen. I år blir det vär lite mera pyssel med i och med dottern är lite äldre. Tänkte faktiskt att man kan ju ta kort på pysslet, kakan julgranen, pepparkakshuset och samla längstbak i julpärmen, så att man minns hur fin pyntningen var just det året. Tror att jag har lite "pynt" bilder från dotterna första jul Vore ju kul att ha en julbok som man sparar till henne. skriver upp julklappar o så med i

Oj många idér här.

SKa ni göra egna julkort i år? Jag brukar alltid göra egna, men det tar ju lite tid. Nån som vet en br ahemsida med lite inspiration till fina kort?

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
  • Castafiore

Terez: Ja, det blir något egenhändigt pysslande av julkort i år. Har inte bestämt "tema" än.
    Förra året så "matchade" jag julkort med julklapparna. Julklapparna slog jag in i vitt papper med röda sidenband.
    Därför hade jag vanliga vita dubbelvikta julkort och fixade till röda sidenband runt så att man fick knyta upp julkortet.

Sedan vet jag inte om någon annan än jag uppfattar mitt tema, men jag blir nöjd och glad

I år håller jag på och brainstormar på vitt, grankvistar, pärlor, silver.... Har inte kommit fram till något beslut än!

• Castafiore

Shit, vad jag gick igång på detta med julen nu då!!!

• Terez

hiihi känner det samma. Vill bara sätta igång med julstök redsan nu men får vänta lite till.

Förra årets kort var med lite matchande till klapparna, en liten juldikt på framsidan o så. Och sedan självklart rimm på klapparna. Men än så länge i år har jag lite idetorka. Funderar på att göra korten o klapparna i år i "gammaldagsstil" brunt "kartong" papper eller tunn säckväv till klapparna men röda bommulsband. Korten skulle i så fall vara i brun tun karton/papp med kalegrafitext och rödaband, men har inte bestämt mig ännu. Svårt val :P

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
  • Vroooooom

Jag brukar alltid göra egna julkort. Har massa julstämplar här hemma men i år blir det nog tyvärr köpta kort. Vi väntar nämligen första barnet till oktober så jag vill inte ta på mig för mycket arbete i år.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Terez

Moirae:

ah, kan vara svårt att hinna med allt då om bebisen kommer mitt  iallt.
    Jag fick j umin dotter sista november för 2 år sedan, Men gick utmärkt att julpyssla ändå. Hon låg i babysittern och jag for omkring i köket och bakade o lagade mat
    Så det går om man ger sig f*n på det. Men blir ju jobbigare med en bebis.

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
  • Analoga
    Vroooooom skrev 2008-08-28 10:26:40 följande:
    Ja, alltså.. Det är som en vanlig pärm som jag har fyllt med olika recept, t ex på kakor och bullar som vi brukar äta runt jul, varm cider och annan julmat. I pärmen finns också tips på julpyssel och julpynt och lite jultraditioner. Sen finns också julmarknader jag vill gå på, med öppettider, beskrivningar osv.
    Ah - då förstår jag. Det var ju en riktigt kul grej. Då samlar man på där år från år och har allt på samma ställe :-=
  • Vroooooom
    Terez skrev 2008-08-28 11:18:23 följande:
    Moirae:ah, kan vara svårt att hinna med allt då om bebisen kommer mitt  iallt.Jag fick j umin dotter sista november för 2 år sedan, Men gick utmärkt att julpyssla ändå. Hon låg i babysittern och jag for omkring i köket och bakade o lagade mat Så det går om man ger sig f*n på det. Men blir ju jobbigare med en bebis.
    Hehe, ja det skulle nog gå om jag verkligen försökte. Men jag gissar att jag hellre kommer vilja snusa på bebisen än att sitta och stämpla, embossa och dekorera julkort
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Terez

kan tro det
    Kikade på amelias hemsida nu. Ameliajul kommer inte förrens 4 november.. Skiiiit lång tid kva tills dess ju :(

ღ ♥ ღ Cassandra ღ ♥ ღ
Svar på tråden Vi som älskar julen!