• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Vroooooom

Jag vill också vara med här

Jag är nog rätt galen i julen. Förra året gjorde jag faktiskt en julpärm med massa recept och roliga julmarknader jag ville gå på. Har tänkt göra samma sak detta år.
    Jag är fånigt traditionell i mitt julpyntande och vägrar ofta pynta med andra färger än de traditionella. Hade nog tänkt försöka vidga mina vyer i år dock

Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Analoga skrev 2008-08-28 10:19:42 följande:
    Julpärm? Berätta lite mera vad det är
    Ja, alltså..
    Det är som en vanlig pärm som jag har fyllt med olika recept, t ex på kakor och bullar som vi brukar äta runt jul, varm cider och annan julmat. I pärmen finns också tips på julpyssel och julpynt och lite jultraditioner. Sen finns också julmarknader jag vill gå på, med öppettider, beskrivningar osv.
    S
  • Alderia

Åh! Måste absolut göra en julpärm! Tänk att fylla på med recept och idéer år efter år, och så kan den gå i arv i familjen sedan. *tindrar med ögonen*

• Vroooooom
    Alderia skrev 2008-08-28 10:28:09 följande:
    Åh! Måste absolut göra en julpärm! Tänk att fylla på med recept och idéer år efter år, och så kan den gå i arv i familjen sedan. *tindrar med ögonen*
    Precis
    Jag verkligen längtar tills min pärm har blivit sådär tjock med papper
    I år hade jag tänkt dekorera min julpärm men jag är inte riktigt säker på hur. Jag vill ju inte att den ska vara ömtålig och gå sönder efter något år.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Castafiore

HejHej!
    Känns som rätt ställe för mig, det här!
    Född på julafton som jag är så hade jag nog inget val än att bli jul-fanatiker

Jag har några egna regler vad gäller firandet och pyntandet!

Första jul-budet: INGET jul innan första advent!!
    Lördags-kvällen innan första advent åker julmusiken på för fösta gången.
    Sedan förtärs glögg, pepparkakor, julmust och tomteskum för första gången under tiden som jag fixar årets adventsljusstakar och hyacint-grupperna!!

• Alderia

Castafiore: Håller helt med dig! Inget julande innan 1:a advent. Jag förstår mig inte på dem som börjar dricka julmust så snart butikerna börja sälja, i början på NOVEMBER! Fy.

• Castafiore

Alderia: Ja, "skämmes på dom som hädar"
    Fast ett viss mått av jul-konsumtion går ju inte att motstå, typ juldekorationer i affärer, julmusik osv.
    Men jag har faktiskt sagt nej till glögg och must på tidiga bjudningar!! *stolt som en tupp*
    Och undantaget är ju inköp av julklappar, det får man göra när som helst. Min första ligger i ett skåp och lurar redan!!

Julpärmen låter fenomenal!!

• Castafiore

Moirae: Kom på en idé med julpärmen! Istället för att dekorera utsidan på pärmen så kan man göra ett nytt "kapitel-blad" för varje år. Och ska den då vandra vidare så kan man ju följa generationer och utveckling på dessa blad.
    Ex: 2008 - Evert, 2 år
    2016 - Evert, 10 år
    osv.

Svar på tråden Vi som älskar julen!