• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • Baronessan
    HW06 skrev 2008-09-30 12:34:38 följande:
    Halloj, vilken trevlig tråd, här har ni en till som älskar julen, fast våra traditioner är att inte hänga upp nått förrens 1:a advent och då bara adventgrejjerna. Julsakerna kommer upp den 23:e på kvällen och granen tänds först den 24:e kl 07.00 på morgonen för då går vi upp tänder i brasan och äter frukost i hop Allt försvinner den 14:e Januari. Igentligen den 13:e, men gubben fyller den 13:e och det är så mysigt att ha kvar julpyntet över kalaset Julklapparna har jag oxå redan börjat fixa
    Så gör vi också. Bara "advents"-pynt till 1:a advent, nåt lite "luciaaktigt" den 13:e och granen och sista pyntet kommer upp först 23:e.
  • HW06

Ohhh så glad jag blir att hitta likasinnade Alla som jag känner sätter upp sitt pynt så tidigt så när man kommer hem till mig känns det så tomt

• mom of a son

Nån som vet var man kan köpa såna där färdiga påsar med kalenderpresenter? Helst på nätet...

• tj0rvig

Jag tokälskar ju julen så hos oss pyntar jag till första advent, men granen kommer fram först den 23:e på kvällen. När granen är klar slår vi in alla klappar!! Såå mysigt!!
    O den 13:e åker allt tillbaka ner i lådor igen....

• Castafiore

Jag funderar på om vi skall börja sätta upp granen ex. söndagen innan jul för att kunna njuta fullt ut av den, ibland åker man ju bort osv.
    Annars har det ju alltid varit den 23:e men det känns lite knappt...

En annan het potatis hos oss är ELljusstakarna
    Jag har med mig hemifrån att ELljusstake (fem eller sju lampor) inte har något med ADVENTSljusstake (4 ljus) att göra och dessa sätts således inte upp till första advent.
    2:a advent har vi "ljussättnings-helg" och sätter upp ELljusstakar och utebelysningar.

Flexibel?!? Nä, inte det minsta!!

• Sanna SDFS

Vi pyntar också den första advent, luciagrejer dan/kvällen innan lucia & granen pyntar vi tredje advent. Sen tar vi bort allt nån dag innan nyår, då brukar vår gran barra ordentligt Sen har vi två söner som fyller år i början på januari & vill då ha allt sånt borta så det finns plats för mer barnkalasaktigt.

* SIGGE 06 01 12 * MORRIS 08 01 03 *
  • DenDär
    Svar på #651
    Japp, så gör vi med
    Baronessan skrev 2008-09-30 12:40:06 följande:
    Så gör vi också. Bara "advents"-pynt till 1:a advent, nåt lite "luciaaktigt" den 13:e och granen och sista pyntet kommer upp först 23:e.
  • knötta

Hejsan är det någon som vet vart man kan få tag i julgranskulor där man kan tex ha en bild på sina barn på? Hoppas att ni förstår vad jag mena mvh

Svar på tråden Vi som älskar julen!