• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Bobbenn
    MammaLillfis skrev 2008-10-31 16:06:13 följande:
    Jag trodde jag kom ur min förlossningsdepression när sonen var 7 månader, men han är nu 10 mån och jag mår fortfarande skit och det känns som att det bara blir värre. Ångest, sömnsvårigheter m.m....Just nu vet jag inte vad jag ska prova på för att må bättre.
     Kramar. Vet hur du känner. Jag får ångest när min psykolog talar om att våra samtal kommer ta slut så småningom
    Kattfnatt & Snuttegull
  • kajsaliten

åh bobbenn, jag tycker så synd om dej...och om er andra som mår dåligt förstås. detta med att döva ångest med ätande känner jag igen - har själv haft ätstörningar som blommar upp under kris-perioder; alltså nu! men jag har det "under kontroll" än så länge...hm.
    i övermorgon ska jag till en psykolog som är expert på min förlossningsdepressioner; en kognitiv beteendeterapeut!! jag är överlycklig över att jag får komma dit, det är på sjukhuset så det kostar som vanligt. jag har tidigare gått i vanlig terapi, o vet varför jag får ångest o depressioner; men jag vet inte vad jag kan GÖRA när jag får det! jag behöver liksom "verktyg", praktiska sådana - o det hoppas jag att jag kan få nu.
    annars går dagarna...jag kämpar på, har min mamma o min sambo som stöttar mej. jag är aldrig ensam, och jag känner att det stärker mej i min mammaroll! kärleken till min dotter finns där nu, den blir starkare o starkare, men ångesten är kvar...

• kajsaliten

hej allihop - hur ärdet med er? jag mår ganska så bra, fast jag är sååå trött. dottern har vaknat kl 03 de senaste 3 nätterna o varit vaken i flera timmar efter det...så jag har knappt sovit alls. hooppas det ordnar sej, att hon sover snart igen.
    var hos första samtalet med psykologen igår. tre bedömningssamtal, men det verkar som om han verkligen inser att jag behöver hjälp. det känns jättebra! däremot känner jag mej så ensam för tillfället...tänker på om livet ska se ut såhär nu; att jag är såhär bunden o så. suck...

• Mammaboom

Hej på er
    Ett år efter min traumatiska förlossning tyckte min sambo att "nu får det vara nog - gå till psykolog". DÅ hade jag blivit tröttare och tröttare. Jag hade svårt att ta mig utanför lägenheten. Såg ingen mening med livet och mådde helt enkelt skit i allmänhet. Dessutom har jag fortfarande inte slutat tappa hår och mina händer är så torra att jag har hudsprickor mellan fingarna (och jag brukade ha riktigt fet hud tidigare).

Gick till läkare för att utesluta fysiska orsaker, men i mitt fall var det faktiskt en fysisk orsak.

Min sköldkörtel fungerar inte som den ska utan producerar för lite sköldkörtelhormon vilket ger låg ämnesomsättning. Har nu påbörjat medicinering men vad jag förstått kommer det ta månader innan jag är tillbaka till mitt forna jag.

Vad jag läst är att depression ofta är symptom på sköldkörtelproblem och att sköldkörtelproblem ofta bryter ut efter förlossningar.

Så när ni väl tar er till läkare, kräv att få er sköldkörtel kontrollerad. Det sker genom ett enkelt blodprov.

Läs mer på www.thyroid.se eller googla på hypotyreos så finner ni mer information.

• Jennass
    Mammaboom skrev 2008-11-06 12:28:50 följande:
    Hej på erEtt år efter min traumatiska förlossning tyckte min sambo att "nu får det vara nog - gå till psykolog". DÅ hade jag blivit tröttare och tröttare. Jag hade svårt att ta mig utanför lägenheten. Såg ingen mening med livet och mådde helt enkelt skit i allmänhet. Dessutom har jag fortfarande inte slutat tappa hår och mina händer är så torra att jag har hudsprickor mellan fingarna (och jag brukade ha riktigt fet hud tidigare).Gick till läkare för att utesluta fysiska orsaker, men i mitt fall var det faktiskt en fysisk orsak. Min sköldkörtel fungerar inte som den ska utan producerar för lite sköldkörtelhormon vilket ger låg ämnesomsättning. Har nu påbörjat medicinering men vad jag förstått kommer det ta månader innan jag är tillbaka till mitt forna jag. Vad jag läst är att depression ofta är symptom på sköldkörtelproblem och att sköldkörtelproblem ofta bryter ut efter förlossningar.Så när ni väl tar er till läkare, kräv att få er sköldkörtel kontrollerad. Det sker genom ett enkelt blodprov. Läs mer på www.thyroid.se eller googla på hypotyreos så finner ni mer information.
    men du! vilken tur att du gick till en läkare som hittade orsaken till din deppighet!
    Jag har läst att om man blir deppig ungefär 5-6 månader efter förlossningen om det beror på sköldkörteln. blir man däremot deppig inom den första tiden efter en förlossning så beror det oftast på amnings eller förlossningsdepression.
  • Bobbenn
    Mammaboom skrev 2008-11-06 12:28:50 följande:
    Hej på erEtt år efter min traumatiska förlossning tyckte min sambo att "nu får det vara nog - gå till psykolog". DÅ hade jag blivit tröttare och tröttare. Jag hade svårt att ta mig utanför lägenheten. Såg ingen mening med livet och mådde helt enkelt skit i allmänhet. Dessutom har jag fortfarande inte slutat tappa hår och mina händer är så torra att jag har hudsprickor mellan fingarna (och jag brukade ha riktigt fet hud tidigare).Gick till läkare för att utesluta fysiska orsaker, men i mitt fall var det faktiskt en fysisk orsak. Min sköldkörtel fungerar inte som den ska utan producerar för lite sköldkörtelhormon vilket ger låg ämnesomsättning. Har nu påbörjat medicinering men vad jag förstått kommer det ta månader innan jag är tillbaka till mitt forna jag. Vad jag läst är att depression ofta är symptom på sköldkörtelproblem och att sköldkörtelproblem ofta bryter ut efter förlossningar.Så när ni väl tar er till läkare, kräv att få er sköldkörtel kontrollerad. Det sker genom ett enkelt blodprov. Läs mer på www.thyroid.se eller googla på hypotyreos så finner ni mer information.
    oj vad intressant! Jag har nämligen JÄTTE ont i fotleder och tummar och det kan oxå vara sköldkörteln. Kan man ringa VC bra tro och be om blodprov?
  • Mammaboom
    Svar på #346
    Ring och boka tid med läkare - säg att det gäller kontroll av sköldkörtel. Om läkaren av någon anledning skulle neka dig, vänd dig till någon annan. Lycka till!
  • Mammaboom
    Svar på #345
    Det är mycket möjligt att tiden efter förlossningen är avgörande om det är sköldkörtelrubbning eller "vanlig" depression. Fast är det värt att chansa då man kan utesluta fysisk orsak genom ett enkelt blodprov på vårdcentralen?
  • MammaLillfis

Jag hade en rubbning på sköldkörteln första månaderna efter förlossningen men det har nu rättat till sig. Jätteviktigt att man vet om att det kan vara en sådan grej också som gör att man mår dåligt och det är ju enkelt att kolla upp

Svar på tråden Förlossningsdepression