• Frida och Pricken

Förlossningsdepression

Idag har jag bloggat om hur det kan bli när bebislyckan uteblir, när det inte blir som man tänkt sig... Jag drabbades nämligen av en förlossningsdepression. Jag delar gärna med mig av mina erfarnheter i hopp om att kunna hjälpa andra!

fridaochpricken.blogspot.com/

Finns även i känsliga rummet för er som vill skriva anonyma inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 16:13
    Nu har det fyllts på med inlägg i min blogg, så för att ni ska hitta inlägget om ovanstående så har ni länken till just det inlägget här:
    fridaochpricken.blogspot.com/2008/09/nr-bebislyckan-uteblir.html

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Bobbenn
    guldklimpen skrev 2008-10-04 14:49:45 följande:
    Någon som vet hur långt efter förlossningen en förlossnings depression kan komma?
    6 månader och 2 veckor sedan min fl är det nu så det kan komma sent
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • MammaLillfis
    tjolahopp81 skrev 2008-10-04 10:22:58 följande:
    Svar på #239
    Du är en "kämpa" som orkar... Har du några anhöriga i närheten som vet hur du mår och har det?Kram
    Ja, min familj & vänner stöttar så gott de kan. Men just nu känns det hopplöst eftersom ingen verkar kunna hjälpa mig med få fd sambon att sluta vara så elak och jävlas hela tiden..
  • MammaLillfis
    Bobbenn skrev 2008-10-04 10:58:07 följande:
    Det har jag oxå varit med om. Det är fruktansvärt
    Javisst är det, hur löste det sig för dig ? Eller har det löst sig ? Kram
  • Bobbenn
    Frup1 skrev 2008-10-04 15:22:30 följande:
    Javisst är det, hur löste det sig för dig ? Eller har det löst sig ? Kram
    Jo det har löst sig var många år sedan. Stannade i flera år. Räddningen blev att jag träffade en ny som hjälpte mig

Kram
  • MammaLillfis
    Bobbenn skrev 2008-10-04 15:26:21 följande:
    Jo det har löst sig var många år sedan. Stannade i flera år. Räddningen blev att jag träffade en ny som hjälpte migKram
    Härligt att du kom ifrån det & träffade ny kärlek, det ger mig hopp . Kram
  • Bobbenn
    Frup1 skrev 2008-10-04 15:36:00 följande:
    Härligt att du kom ifrån det & träffade ny kärlek, det ger mig hopp . Kram
    Klart det finns hopp! Visst just nu tror jag inte på detta själv men men

Ja du vet hur det är, blä
  • MammaLillfis
    Bobbenn skrev 2008-10-04 15:37:51 följande:
    Klart det finns hopp! Visst just nu tror jag inte på detta själv men men Ja du vet hur det är, blä
    Hur har du det nu ? Jag ligger ju lite efter i tråden...
  • Wernerliv

Jag hade förlossningsdepression med min dotter. Hon är nu 4 år gammal. Och jag drabbades innan förlossning med depression. När hon föddes så fick jag ingen kärlek till henne, jag kände det mycket ansträngande och tungt att vara mamma till ett barn. Gick ner 8 kilo under min normalvikt inom tre månader även om jag både ammade och gav ersättning. Gick till Läkare som tog en massa prover som inte visade något fel. Var hos läkaren fler gånger, flera olika. Tillslut efter att ha suttit hos en läkare och storgråtit så sa han rätt ut att jag hade drabbats av förlossningsdepression och gav mig en lektion i hur viktigt det är att erkänna sig besegrad i mammarollen. Jag hade burit detta inom mig under flera månader och inte vågat berätta om självmordstankarna, om hur jag inte ville ha mitt eget barn, om hur lite mitt förhållande till min man betydde för mig. Jag satte stor press på att mycket var hans fel med att jag mådde dåligt. Vilket bara var ett sätt att dölja min egen ångest. Jag fick antidepressiva, vilket till en början gjorde det värre. Men sakta men säkert kom livet tillbaka. Jag kunde glädjas, även om det inte var ofta just då, över att vara mamma. Tyckte det var roligt att handla bebiskläder. Gillade hennes små framsteg... sedan kom kärleken efter en lång tid med tabletter. Över två år senare kunde jag glädjas och vara glad utan jobbiga tankar.
    Nu är jag gravid med hennes syskon. För två veckor sen började jobbiga tankar och känslor komma över mig igen. Denna graviditeten har jag haft hyperemesis, vilket nog skyndat på det hela. Har mycket svårt att ta till mig att jag ska bli mamma igen, men denna gången vet jag hur jag ska bekämpa mig själv. Dock kan jag inte göra detta än, får föda först sedan ta antidepressiva direkt. En bra början är detta inlägget, erkänna att någonting inte funkar med hormonerna, försöka tänka att det inte är mitt fel och att det kommer att bli bra. Bara att få skriva av sig gör att det ljusnar...

• kajsaliten

hej på er allihop - hoppas ni mår ok? jag har haft några ytterligare "bra"dagar, alltså dagar då man kan se en ljusning därborta nånstans...o det är härligt. får ångest ibland, kan inte vara ensam, känner mej värdelös mm mm - men jag känner att det kommer bli bra. jag litar till den känslan, det känns så skönt att inte tänka på möjligheten att dö som jag gjorde tidigare...det var så skrämmande; att verkligen tänka sej det som en utväg! nu tänker jag kämpa på, dag för dag. ta min medicin, gå till psykologen - o acceptera att detta är så det ser ut för mej just nu.
    bvc sköterskan sa till mej i veckan att för många många kvinnor blir det såhär. men vi föder bara ca 1-2 barn i livet, det gör ingenting att vi inte är sådär överlyckliga o "lyckade"i början av moderskapet! att bli mamma är otroligt påfrestande idag när vi ska vara så lyckade i allt, förr födde vi så många barn o det var vår hela identitet.nu ska vi vara så mycket... det är helt ok att bli deppig, att må dåligt - det är inget att skämmas för utan helt normalt! det kändes så skönt när hon sa det...
    så jag hoppas vi alla här snart mår bättre. till er nya som skriver: kämpa på allihop!

• tjolahopp81

natti natti mina vänner...jo, för nu känns det som att vi nästan blivit goda vänner här i tråden!

Svar på tråden Förlossningsdepression