• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • SofiaSystem

jag stickar, virkar och syr endel till bebisen, än så länge har det inte blivit så mycket. men en kofta, en filt och ett portabelt skötbord har det blivit. allt finns att se på www.fittforcefive.wordpress.com

vad nästa bebisprojekt ska bli vet jag inte, just nu virkar jag en sjal till mig själv. Har också funderat på att sticka en liten mössa, men har inte heller hittat nått bra mönster än, så tips uppskattas!

• zweedsmeisje

jag kan tyvärr inte sticka, orkar nog inte lära mej heller, men jag tycker det är fint så jag ber min mormor att sticka åt mej :D Bebisen har inte kommit än, men blir det en liten tjej så kommer hon få massa fina virkade klänningar. Jag hade sånt när jag var liten :D

• LadyLee

Åhhh Lurpan - tack för tipset om länken!! Blir helt lyrisk för där hittade jag ÄNTLIGEN ett mönster på stickad babyoverall i stil med Lundmyr

Här är en som började sticka när jag fick mitt förra barn, efter att bara stickat i syslöjden och dessutom då tyckte det var tråkigt. Nu har jag svårt att sluta, fast det är inte så många saker som jag eg har använt, men kul är det

• katten korven

YourSoFine86: jag tar gärna en kopia på det mönstret eller en länk till det om du har. det är iaf lite närmre än det jag har och skiljer bara två maskor kan jag ju lättare räkna om det!

Ett tips till er andra som vill sticka strumpor till barn/bebisar är drops tubstrumpor, jättelätta att göra och de har faktiskt väldigt bra passform.

• ke chara

katten korven: ett garn som har stickfasthet 28 m/10 cm bör tåla att stickas i 26 m/cm. alla jag testat fixar det iaf - en hyfsad tumregel är att du kan ändra 1-2 m/10 cm åt vardera hållet. gör två stickprov, ett utifrån 28 m & ett utifrån 26 så ser du om det blir mkt sladdrigare.
    ett annat alternativ är att se om det finns ngt mönster där du kan använda dubbel garn - då blir stickfastheten ca 17 m/10cm.

• YourSoFine86

Katten korve: nu har jag mailat dig beskrivningen, den verkar lite krånglig men det fixar du säkert. Bild från beskrivningen finns i mitt galleri. Lycka till!!

• YourSoFine86

Någon som har beskrivning på något lättstickat till bebben som man bara inte kan misslyckas med? Är så sugen men ger bara upp om det blir för klurigt.

• katten korven

Ke chara. jag har också gjort den koftan dock med huvan och jag håller med, den var lätt, och gick fort att få till. ska ev sticka byxorna till också om jag får tummen ur och köpa mer garn.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p