• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • LadyLee

Katten korven - är det tubsockorna som är på mönstret som ke chara tipsar om som du menar?

• katten korven

ja precis, det är dem. jag upplever att de passar bra på dem jag har provat dem på. ett bra sätt att bli av med restbitarna av alpacka som blir över från alla andra projekt.

• katten korven

till ett par i nästminsta storleken gick det åt 31g, kan vara bra att ha koll så resterna räcker.

• LadyLee

Tack för tipset, vore väldigt tråkigt om det tog slut mitt i. Måste bara fråga, är det inte svårt att sticka med strumpstickor? Jag har ett paket hemma men inte vågar mig på det än, verkar ta sån tid att hålla på med flera olika stickor...

• Therese83tezz

Håller på o stickar en bebisfilt. Blir väl så där men känns bra o ha något o sysselsätta händerna med när man kollar på tv.
    Har fått en filt o raggsockor stickade av min farmor och en kofta stickas av min svärmor...

• Therese83tezz

Någon som har bra o lätta tips på saker man kan sticka får gärna hör av sig..

• Lurpa

katten korven skrev 2008-09-14 14:24:22 följande:

Här är en till som stickar i väntan på smått. Iof stickar jag jämt annars också men just nu dominerar babyprylar. Jag söker ett mönster på en enkel babyhjälmmössa som för 0-3 månader. drops har ett mönster men där stämmer inte stickfastheten för det garnet jag ska sticka i. ÄR det nån som vet vart jag kjan hitta mönster som passar stickfasthet 28 m = 10 cm på sticka 3? eller hur jag räknar om dropsmönstert?
    ser att du redan har fått svar.
    men järbo har en hjälmmössa som är iaf en maska närmare än drops. (27m/cm)
    ska se om ag kan länka direkt.
    www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90407_w.pdf
  • Lurpa
    LadyLee skrev 2008-09-14 15:29:23 följande:
    Åhhh Lurpan - tack för tipset om länken!! Blir helt lyrisk för där hittade jag ÄNTLIGEN ett mönster på stickad babyoverall i stil med Lundmyr Här är en som började sticka när jag fick mitt förra barn, efter att bara stickat i syslöjden och dessutom då tyckte det var tråkigt. Nu har jag svårt att sluta, fast det är inte så många saker som jag eg har använt, men kul är det
    Var så lite :D
    Alltid kul å glädja andra.

Själv har jag stickat sen jag gick i blöja ungefär ;)
    men jag skämdes så förut så jag vågade inte tala om eller visa mina alster förren för kanske 7 år sen.
    Nu mera så plockas stickorna fram både här å där. ;P
  • katten korven

LadyLee: Jag tycker inte det är svårt att sticka på strumpstickor. kan vara första varven som det trasslar lite innan man har nått att hålla i lixsom, men annars är det som att sticka vanligt. Är du osäker så be nån som kan visa dig i starten så du kommer igång.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p