• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • eilien

Gullet x : gå till affären där du köpte mönstret de kan hjälpa till att tyda det.

• Kajak

Jaa jag har stickat till barnen, tjocksockar.

Jag vill fortsätta med det men vet inte rikitg inte vad jag ska sticka.

När jag är ute på stan då brukar jag vilja gå in på tygaffären och kolla lite på deras garn.

Det är ofta jag känner sug efter stickning men ofta vet jag inte vad jag ska göra med just den garnen jag tittar på.

Tröja eller mössa eller????
    Jag är inte så duktig på stickning, sockar var det mest svårt jag har gjort så därför tror jag tröjan kan inte vara så jobbig?

Barnen har många tröjor nu så därför tvekar jag om jag ska sticka tröjor till dom?

Jag tror jag fortsätter med sockar för det kan vara bra att ha till vinter eller härhemma vid tex strömavbrott... överdriver nu men varför inte....

• Blåklockan79

Vad sugen jag blev på att sticka en bebisfilt till barnvagen nu... Finns det någon chans att hinna göra det på ett par veckor? Ska nog åka och kolla på garn idag eller imorgon. Hoppas det finns garner på vanliga tygaffärer. Vet att jag har massor med stickor som jag ärft efter mormor och farmor så det ska jag väl inte behöva köpa... Vill ha den i mycket grönt iaf... Grönmelerat garn skulle kunna bli läckert Eller en röd...

• Lisa1977

Blåklockan 79: kolla på nätet efter garn istället, där finns det så mycket mer känns det som än i en tyg affär. www.vartoftagarn.se är en bra sida med mycke roliga garner, skapligt billigt är det oxå tycker jag iaf.

• ke chara

Gullet x: om inte anant kan du skicka en avskrift av den obegripliga biten till min inbox så kan jag se om jag kan tyda det hela. viss vana...

Blåklockan79: lite beroende på hur ditt "dagsschema" ser ut, men visst finns möjligheten. en fullstor vuxentröja, lite krångligare variant, tar mig 3 - 4 v av (mestadels) kvällsstickning.

• CarlHerman

virra: Kul att din karl gör nåt eget! Min sambo har virkat ett par stolpar på den första filten jag gjorde, så vi låtsas att vi båda har hjälpts åt med den Fin filt han gör, har sett det mönstret men har inte gett mig på att sticka än. Kanske nån gång i framtiden...

lurpa: Ja den första filten jag virkade var med mormorsrutor. Bild finns i galleriet tror jag. Gjorde med 90 rutor har jag för mig. Man är ju sådär härligt besatt i början av ett projekt så den tog inte särskilt lång tid att göra. Det tråkigaste är att sy/virka ihop den bara...

• dazazz

o, vad rolig tråd :) den här stickar jag:
    www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=27&lang=se är nästan färdig nu, har halva ena framstycket kvar ungefär...

jag har förresten funderat lite på vilka material man ska använda till små bebisar? har för mig att jag har hört att akryl är bra? spontant känns det heeeelt fel att ha akryl till små babykroppar, men ligger det något i det?

• ke chara

dazazz: jag kör mkt på baby-ull eller bomull, efter att ha kollat så garnet är maskintvättbart. akryl... hmmmm, tror vårt busfrö har haft tröjor et c i akryl hela tiden & har aldrig hört att det skulle vara ngt fel med det. kan det vara så mkt värre än tex fleece?

• v i r r a

Oooh vilken fiin dress! Den ser inte sådär "klumpig" ut som jag tycker att många andra babydräkter ser ut att vara. Den där koftan får bli mitt nästa projekt. Jag har en massa petroleumfärgat Alpaca-garn kvar sedan den tröja till mig själv jag stickar nu!

dazazz skrev 2008-09-09 16:55:35 följande:
    o, vad rolig tråd :) den här stickar jag:www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php... är nästan färdig nu, har halva ena framstycket kvar ungefär...jag har förresten funderat lite på vilka material man ska använda till små bebisar? har för mig att jag har hört att akryl är bra? spontant känns det heeeelt fel att ha akryl till små babykroppar, men ligger det något i det?
  • dazazz

ke chara skrev 2008-09-09 17:05:24 följande:

dazazz: jag kör mkt på baby-ull eller bomull, efter att ha kollat så garnet är maskintvättbart. akryl... hmmmm, tror vårt busfrö har haft tröjor et c i akryl hela tiden & har aldrig hört att det skulle vara ngt fel med det. kan det vara så mkt värre än tex fleece?
    [/citat]

nej, det är det kanske inte... jag har ju faktiskt hört att det ska vara BRA, jag har bara inte riktigt trott på det :D
    v i r r a skrev 2008-09-09 18:56:45 följande:
    Oooh vilken fiin dress! Den ser inte sådär "klumpig" ut som jag tycker att många andra babydräkter ser ut att vara. Den där koftan får bli mitt nästa projekt. Jag har en massa petroleumfärgat Alpaca-garn kvar sedan den tröja till mig själv jag stickar nu! o, vad rolig tråd :) den här stickar jag:www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php.
    .. är nästan färdig nu, har halva ena framstycket kvar ungefär...jag har förresten funderat lite på vilka material man ska använda till små bebisar? har för mig att jag har hört att akryl är bra? spontant känns det heeeelt fel att ha akryl till små babykroppar, men ligger det något i det?
    ja, visst är den SÖT! jag tänkte leta upp ett mönster på en mössa i samma garn, får lite över efter koftan...
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p