• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • ke chara

mandarinen: har du tillgång till en riktig garnbutik? där kan du troligtvis få en del hjälp också - så är det iaf för mig, "min" butik ägs av en fd syslöjdslärarinna!

sedan är jag lite tokig i dessa designer, www.ingenkonst.se/desel_s.htm, särskilt de vikingainspirerade.

• mandrarinen

Nja, vår garnbutik har alldeles nyss slagit igen (tråkigt) men någon vidare hjälp fick jag inte där.. Finns ju bekanta som stickar men jag kommer mig inte riktigt för att fråga, vet ju att ett besök där blir flera timmar och det finns det inte tid till alltid, ibland vill man bara ha hjälp där man kört fast så att man kan fortsätta framför TV´n eller så... Fegar eftersom jag HATAr beskrivningar som jag inte begriper mig på... men åh vad jag skulle vilja... Ska kolla in länkarna ni angett... denna tråden kanske är puffen jag behöver?

• Tingelina

Precis!

Jag stickar tyvärr inga bebiskläder, mest för att jag kan inte sticka, men jag håller på med att virka en filt.. Känner mig förvissor som Agda 80 år när jag sitter och virkar på bussen, men det bjuder jag på.

v i r r a skrev 2008-09-06 11:29:52 följande:
    men det ÄR ju coolt att vara gammalmodig!
  • Ester W

Härlig tråd, jag älskar att sticka och känner mig absolut inte gammalmodig!
    Förra julen stickade jag tofflor (tovade) till mina kompisar små tjejer (3st), jätte uppskattad julklapp. I år är det vantar som gäller! Håller på att sticka en klänning till mig själv, beskrivning från förra nummret av Allers!

• ke chara

mandrarinen: ok. ja, då kan det bli lite värre. men, ett tips till som kanske funkar bättre för dig: kolla efter GAMLA stickböcker/tidningen handarbete - från 70talet typ. där kan man ofta hitta beskrivningar & handledningar på allt från uppläggning & avmaskning, olika sätt att minska & ta upp maskor, konstruera egna mönster, olika "sticksätt"...
    jag köper på mig när jag hittar, på myrorna & loppis & antikvariat, och inte brukar det bli dyrt heller. fantastiskt att ha, bara att slå upp...

detta är mitt pågående projekt till bäbis: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&&d_id=9&&lang=se
    och till mig: www.ingenkonst.se/svkc14_s.htm

• mandrarinen

ke chara: Du har då inga problem med att läsa beskrivningar som det verkar.. :) Blev sugen på¨samma babyset... Undrar om man ska våga?

• ke chara

mandrarinen: nja, jag har stickat i... ujuj, måååånga år. en av de få som redan kunde när syslöjden började. OCH jag har tillgång till en fantastisk "förklarare" i stickbutiken.
    babysetet jag håller på med nu är inte särskilt svårt, faktiskt. det är bara aviga & räta rakt upp & ner utan "fnul". byxorna kanske kan krångla lite, ofta morrar man vid första försöket, men koftan borde du klara. och vill du testa så vet du ju att du kan fråga den som redan gjort jobbet
    ett tips dock först isf: rita av mönstren separat, inte tillsammans som de är på sidan - blir enklare att särskilja dem då. och se om du kan hitta ett bra garn i ull eller akryl - enklare att få snyggt än just "safran" faktiskt.

och det är ju genom att våga & testa man lär sig! så gjorde jag!!!

• ke chara

ja, och skriver man av beskrivningar så är det alltid bra att bara skriva med siffrorna för den storlek man gör just då. så slipper man snurra.

• v i r r a

Klaaart du vågar! Börja med något enkelt vettja! Typ en slät filt kanske? Själv har jag ALDRIG läst en instruktion *får knoller* men gav mig bara den på att fixa det och kopplade på mitt lite mer sansade jag som jag brukar använda i arbetssituationer där jag behöver fatta något. Det funkade! Jag gjorde den här och det var ganska lätt! www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=14&lang=se

mandrarinen skrev 2008-09-06 12:21:41 följande:
    Nja, vår garnbutik har alldeles nyss slagit igen (tråkigt) men någon vidare hjälp fick jag inte där.. Finns ju bekanta som stickar men jag kommer mig inte riktigt för att fråga, vet ju att ett besök där blir flera timmar och det finns det inte tid till alltid, ibland vill man bara ha hjälp där man kört fast så att man kan fortsätta framför TV´n eller så... Fegar eftersom jag HATAr beskrivningar som jag inte begriper mig på... men åh vad jag skulle vilja... Ska kolla in länkarna ni angett... denna tråden kanske är puffen jag behöver?
  • v i r r a
    Svar på #23
    Har du nån bild eller beskrivning?? Virkare är såklart välkomna i tråden! I vissa stickningsbeskrivningar ska man ju virka kanter etc och jag har inte en susning om hur man virkar (eller jo jag kanske kan virka en tråd... kanske )
    Tingelina skrev 2008-09-06 12:35:21 följande:
    Precis! Jag stickar tyvärr inga bebiskläder, mest för att jag kan inte sticka, men jag håller på med att virka en filt.. Känner mig förvissor som Agda 80 år när jag sitter och virkar på bussen, men det bjuder jag på.
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p