• v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • Garderobshylla

ska bara tillägga att jag stickar oftast i bomullsgarn, det finns garn som tål 60 grader, det gör man mer "vanliga" kläder av, såg att det var nån som undrade..

• v i r r a

Alla ni som stickar eller virkar, kan ni inte lägga in bilder på era alster?? Antingen här eller i era gallerier? Jag är jättenyfiken och vill bli inspirerad!

Själv behöver jag få tag i "hyskor" av typ lusekoftsmodell tänker jag mig. Någon som vet vart sådant går att hitta på nätet? Ingen butik i min stad har sånt :-/

• Kajak

Jag köper aldrig arkyl garn.
    Det ska bara bomull eller ull tycker jag för dom andas bättre...

Men kanske har jag fått "kunskap" från min mamma o mormor som sa alltid till mig att arkyl är inte bra för småbarn??? för bebisar har svårt att svettas då fryser dom mer om man använder arkylgarn.
    Ull värmer bättre än arkylgarn...
    Jag vet inte om det "gäller" fortfarande idag???

Vad vet ni?

• Garderobshylla
    Kajak skrev 2008-09-10 16:18:03 följande:
    Jag köper aldrig arkyl garn.Det ska bara bomull eller ull tycker jag för dom andas bättre...Men kanske har jag fått "kunskap" från min mamma o mormor som sa alltid till mig att arkyl är inte bra för småbarn??? för bebisar har svårt att svettas då fryser dom mer om man använder arkylgarn.Ull värmer bättre än arkylgarn...Jag vet inte om det "gäller" fortfarande idag???Vad vet ni?
    Det låter rimligt tycker jag...
    Akryl ger värme, men andas inte, det som är bra med ull är att det inte blåser igenom på samma sätt som akryl heller..
    En annan nackdel med akryl är ju attd et lätt noppar sig.

Dock är ju akryl ändå bra på många sätt, men man bör ju veta vilka garner som ska användas till vad.
  • Lurpa
    CarlHerman skrev 2008-09-09 16:11:27 följande:
    lurpa: Ja den första filten jag virkade var med mormorsrutor. Bild finns i galleriet tror jag. Gjorde med 90 rutor har jag för mig. Man är ju sådär härligt besatt i början av ett projekt så den tog inte särskilt lång tid att göra. Det tråkigaste är att sy/virka ihop den bara...
    oj länge sen jag tittade in på fl.

vilken fin filt du hade gjort. min blir lite mera simpel. jag fastnade framför min symasin ett tag nu så jag har inte kommit så långt med min filt. vi får se om den blir ett sånt halvfärdigt pojekt som ligger å dammar i nån låda.
  • Lurpa

för lite insperation
    www.jarbo.se finns det massa fina gratis mönster.

var nån som var ute efter en mössa med öron, finns ett mönster bla med en prickig mössa me öron. denna är jätte lätt att göra om man gör den enfärgad. ;)

• Lurpa

jaha ja.. dom har vist gjort om sidan :(

aja om ni söker på baby i rutan det står "sök beskrivningar" så kommer det lite mönster till bebiskläder.

• v i r r a

Jag tror jag hittademössan! Söt! Kan du inte bara sticka i enfärgat då och låta bli prickarna? Annars tror jag att jag sett en enfärgad mössa med öron... fast den var i något väldigt luddigt garn men frågar du i en garnaffär vilket garn du kan använda i stället så brukar man få tips på annat garn som kan stickas efter samma mönster.

Ska se om jag hittar den mössa jag snackar om... återkommer!

Lurpa skrev 2008-09-13 23:58:21 följande:
    jaha ja.. dom har vist gjort om sidan :(aja om ni söker på baby i rutan det står "sök beskrivningar" så kommer det lite mönster till bebiskläder.
  • katten korven

Här är en till som stickar i väntan på smått. Iof stickar jag jämt annars också men just nu dominerar babyprylar. Jag söker ett mönster på en enkel babyhjälmmössa som för 0-3 månader. drops har ett mönster men där stämmer inte stickfastheten för det garnet jag ska sticka i. ÄR det nån som vet vart jag kjan hitta mönster som passar stickfasthet 28 m = 10 cm på sticka 3? eller hur jag räknar om dropsmönstert?

• YourSoFine86

Jag hoppar också in i tråden. Har alltid gillat att sicka och nu när jag är gravid finns pysselsuget där hela tiden! Jag är dock inte så duktig så tips på enkla saker att börja med vore bra.

Katten korven: jag har ett mönster på hjälmmössa men där är stickfastheten 26m=10cm.

Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p