• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • majlinsa

jag var här tidigare och frågade om lite råd.. och igår vart jag sminkad som någon jippo grej att få mig o handla sen..
    men de jag undrar är, de använde mineral puder och rouge men sen ögonskuggan och maskaran var inte. Och mineralprodukterna var inget man absolut måste tvätta bort innan man lägger sig men det bör man ju göra med maskaran och ögonskuggan.

Varför ska man lägga ut dyra pengar på mineral produkter om jag ändå måste tvätta bort resten av sminket? För de var just så de marknadsförde mineralprdukterna, att man faktiskt kunde sova med det utan att huden skulle fara illa.

• trolltyg
    majlinsa skrev 2008-10-26 08:38:07 följande:
    jag var här tidigare och frågade om lite råd.. och igår vart jag sminkad som någon jippo grej att få mig o handla sen.. men de jag undrar är, de använde mineral puder och rouge men sen ögonskuggan och maskaran var inte. Och mineralprodukterna var inget man absolut måste tvätta bort innan man lägger sig men det bör man ju göra med maskaran och ögonskuggan.Varför ska man lägga ut dyra pengar på mineral produkter om jag ändå måste tvätta bort resten av sminket? För de var just så de marknadsförde mineralprdukterna, att man faktiskt kunde sova med det utan att huden skulle fara illa.
    Jag skulle aldrig lägga mig utan att tvätta av sminket oavsett om det är med mineralfoundation eller ej. Jag har också hört att vissa mineralfoundations kan man sova i om man vill för att det är så oskadligt för huden. Men det betyder ju inte att man SKA sova med det. Urs nej.
    Kanske formulerade de sig konstigt och att det de igentligen menade var att det är så pass bra att det inte skulle skada huden om råkade sova i det eller så.

Själv använder jag mig av mineralfoundation för att det blir snyggare och mer hållbart resultat än med annan foundation. Och att det är bra för huden. Dessutom väldigt drygt och blir inte gammalt så som vanlig foundation som bara håller 12 månader.
  • katarina118

jasså vanlig typ flytande foundation ska man slänga då de gått ett år???

• trolltyg
    katarina118 skrev 2008-10-26 08:53:52 följande:
    jasså vanlig typ flytande foundation ska man slänga då de gått ett år???
    Ja det brukar vara ett märke på flaskan som ser ut som en öppnad burk och så står det 12 mån. Kan hända att det finns någon foundation som klarar 18 eller 24 månader också men jag har inte sett en sådan men jag har heller inte kollat in alla
  • katarina118

ok tack för info..då måste ja nog kasta några foundation ja ha i sminkväskan...

• katarina118

måste få fråga mineralpuder från max faktor är det bara skit eller funka det???

MUS är väl betydligt bättre eller???

• trolltyg
    katarina118 skrev 2008-10-26 09:48:35 följande:
    måste få fråga mineralpuder från max faktor är det bara skit eller funka det???MUS är väl betydligt bättre eller???
    Har inte testat den från Max factor och jag har bara testat MUS en gång och den var helt ok. Ett tips då det gäller mineralfoundation är att kolla innehållsförteckningen som står på förpackningen. Den ska INTE innehålla oljor eller vaxer, ex mineralolja (det låter ju vettigt men är inte alls bra för huden), paraffin oil, petrolatum eller microcrystaline wax. Alla dessa ingridienser täpper till porerna i huden och skapar finnar och dylikt.

Det sägs mycket i tråden att lóreals och isadoras mineralsmink inte är "äkta" och att de ska innehålla ämnen som inte är mineraler. Ovanstående ämnen är inte mineraler och är heller inte bra för huden. Men jag har själv inte kollat in innehållsförteckningen på någon av dessa märken, ej heller Max factors så jag vet inte om det är så. Försökte kolla på Max factors hemsida men de hade inte ens den mineralfoundation med som de gör reklam för och de hade heller ingen innehållsförteckning utsattpå hemsidan för någon av deras produkter.
  • trolltyg

När jag kollade in loreals hemsida så verkar det som om de är inblandade i The body shop och det vart jag väldigt förvånad över. Jag vet att de äger en himla massa märken, ungefär som coca cola äger halva jorden men The body shop trodde jag var självägt liksom.

• katarina118

trolltyg

ja body shop trodde ja med va just body shop..ja gilla deras produkter men ha inte testat mineralpuder från dem...

ja ha en mineralpuder från MUS men den köpteja i sommras då man va brun å nu är den för mörk..så igår skulle ja köpa ny å blev snål..så köpte max factors...istället....men ja vet inte om den är bra eller inte...de på kicks sa att den va bra å hade fått bra betyg mm....

• katarina118

den 31/10 ha MUS här där ja bo massa erbjudanden...20% på hela sortimentet så man kanske ska slå till å köpa mineralpuder då när man ändå få lite rabatt....få se om ja ha råd eller inte...

ja vill ju ha bra produkter...

Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!