• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • emmy840508
    Thea050214 skrev 2008-10-17 12:48:51 följande:
    Hej Emma!Tänkte fråga din om jag får länka till Max o Sagas minnessidor i min blogg så folk kan gå in o tända ljus för dom små änglarna? Många varma hälsningar från Petra
    Hejsan! tack för att du frågar o det e självklart att du får länka dit. Tack för att du VILL göra det.
  • emmy840508
    Majalaja skrev 2008-10-17 15:14:47 följande:
    Emma, undrar lite vad som händer om målet överklagas till hovrätten. Betyder det att ni måste gå igenom hela processen ännu en gång? Hur känner du inför det?
    Ja, vi måste gå igenom allt igen. Allt kommer tas om från början .För detta är en ny prövning och alla har rätt till det.
    Jag tycker det e bra att alla får en "andra chans" men för min del, jag som såg henne, som vet att hon gjort detta. Så känns det fruktansvärt. Jag vill verkligen inte vara i hennes närhet igen. Jag ryser vid tanken. Jag tycker att hon sitter där hon hör hemma. Men jag samlar kraft, jag SKA klara det en gång till.
  • emmy840508
    pumuckel skrev 2008-10-17 16:28:41 följande:
    Hej Emma, jag hittade den här tråden när jag sökte minnessidorna för Max och Saga. Jag ville bara säjer att du är en så otroligt stark och positiv människa. Jag har tänkt mycket på dig och dina underbara barn under de senaste månader.Det är svårt för mig att uttrycka mina känslor på svenska, eftersom svenska är inte mitt modersmål. Jag är tysk (känns nästan som jag måste ursäkta mig för det) och tänkte först berätta för dig hur jag uppfattade hennes iskalla röst under rättgången till exempel när hon vägrade svara på frågorna. Men sedan insåg jag, att hon är inte alls viktig. Det är viktigt att hon fick sitt straff, men annars är hon inte viktig. Du, Emma, är viktig och Max och Saga och era familjer. Jag beundrade mycket när du sa i intervjun att du hatar inte, för du vill hellre älska de som är värda att bli älskad. Jag är glad över att du har så mycket stöd från din underbara familj och dina vänner och så många över hela Sverige.Genom allt blev jag många gånger påmind att jag ska vara så glad att jag har mina två barn (vilka är ungefär lika gamla som Max och Saga) och att jag ska varenda dag försöka att bli en lika bra mamma som du är.Många kramar!
    Hejsan! tack för ditt svar o tack för dina fina ord. Bor du här i sverige nu? vet du hur detta tas i tyskland? hur ser media på allt där borta o har du någon adress till nåt som liknar aftonbladet där borta? Bara för att man e lite nyfiken på vad som sagts om detta där borta. Jag har faktist läst tyska i 4 år, så lite förstår jag. Du behöver inte ursäkta dig för att du e tysk. Ditt modersmål el ursprungsland gör inte hur man är som människa.
  • Thea050214

Hej Emma!
    Tack så mycket för att jag fick länka till Max o Sagas minnes sidor. Om du vill kan du gå in o titta vad jag skrivit o om du tycker det e ok. Annars får du säga till.
    Min blogg http://theanowa.blogg.se/?tmp=19163638

Många kramar Petra

• emmy840508
    Emmel skrev 2008-10-17 16:37:01 följande:
    Jag känner samma sak. Har kommit på en sak som Emma faktiskt skrivit om: att vi ska krama våra barn och varandra och ta vara på det vi har. Vi vet inte vad som kan hända. Det har jag tagit fasta på och jag tänder också ett mentalt ljus för Max och Saga när jag gör det. Jag tänker på deras otroliga mamma och tackar dem för att hon fått mig att öppna mina ögon för vad som är viktigt. Nu låter jag disken stå och tvätten ligga för att krama mina barn lite extra länge. Emma, du är helt fantastisk! Tack för att du öppnat mina ögon.
    Det e jag som ska tacka. jag e så glad att jag lyckats med det jag velat förmedla. Disken försvinner inte. Det gör inte ens barn heller i en bra värd. Men, det är aldrig negativt att vara tacksam. Jag e tacksam trots allt detta. Jag e tacksam för min sambo, för mina föräldrar, mina syskon, mina vänner, för alla som finns där i handling el tanke.
    Jag e till o med tacksam för att ta en lugn promenad ibland. Disken är jag däremot INTE tacksam över, men den försvinner inte hur jag el någon annan bär oss åt.
  • emmy840508
    Analoga skrev 2008-10-18 18:34:39 följande:
    Kom att tänka på en sak idag när jag var ute tillsammans med min 4-åriga dotter. Jag, och många, många andra (efter vad jag läst i denna tråden) har blivit så tacksamma och värdesätter våra barn ännu högre efter detta tragiska öde med Max och Saga. Alltså missförstå mig rätt nu, naturligtvis älskade jag min dotter över allt annat redan innan, men jag har fått en ännu större tacksamhet över henne och en påminnelse om att man inte ska ta allt man har för givet. Det kan förändras på bara några sekunder....Man tänker att "det händer inte mig" - men denna händelse visar ju att verkligen precis vem som helst kan drabbas....Jag är övertygad om att det var en av Max och Sagas stora uppgift i livet; att göra så att så många barn som möjligt får de bästa möjliga föräldrarna Det har de lyckats med
    åååå, det värmer... mina barn hadde en uppgift i livet och lyckades STORT med den. Tack för att du får mig att tänka så.
  • faster

Hej Emma!
    Hoppas ni har en mysig helg tillsammans du o din sambo.
    vad jag förstår av ditt inlägg så var det han som hittade er...det visste jag ej..har ej läst allt som stått om er då jag ej orkat...
    Vill vara med här för o stötta dej o höra hur det går för er istället.
    Kraaam

emmy840508 skrev 2008-10-19 16:13:03 följande:
    Tack för att du frågar. Han mår relativt bra. Vi finns vid varandras sida oftast och jämt. Han e också sjukskriven fortfarande. Vi har våra rädslor båda två. Jag är tex rädd för att öpnna dörren när jag e själv och han att komma hem och öppna dörren.Synen han fick den dagen pratar han inte mycket om, men alla bearbetar på olika sätt. Så han har nog hittat hans sätt.
  • emmy840508
    elinville skrev 2008-10-18 23:30:43 följande:
    Jag har funderat och funderat över max och sagas öde och kan inte överhuvudtaget förstå hur en människa kan skada två så små oskyldiga barn. Jag tittar på min dotter som ler åt alla människor hon träffar, tänk att någon skulle göra något sådant hemskt mot henne...det går inte att föreställa sig! Har "hon" överhuvudtaget kunnat ge en förklaring till hur hon kunde ge sig på er? Och framförallt Max och Saga?? Eller hon nekar fortfarande till anklagelserna? Det hela är så grymt! Det gör ont i hela mig när jag tänker mig scenariet, inte bara psykiskt ont utan det gör fysisk ont också att tänka pådet!
    Ja det e helt obegripligt... att man ger sig på barn. Små oskyldiga barn.... Nej du har helt rätt, hon förnekar allt fortfarande. Ibland vill man ha en förklaring, det finns ingen förklaring som kan godtas. Men, det skulle vara lättare att lägga pusslet om man visste vad hon hadde för tankar denna dag.
  • emmy840508
    faster skrev 2008-10-19 16:48:20 följande:
    Hej Emma!Hoppas ni har en mysig helg tillsammans du o din sambo.vad jag förstår av ditt inlägg så var det han som hittade er...det visste jag ej..har ej läst allt som stått om er då jag ej orkat...Vill vara med här för o stötta dej o höra hur det går för er istället.Kraaam
    Ja, det var han som hittade oss. Han som ringde larmcentralen och han som satt kvar hos oss tills de kom på plats.
    Tack för ditt stöd
  • Gabriel Camilla

Hej! Du ska veta att jag och min man har tänkt mycket på er! Vi kan bara föreställa oss den sorg ni måste bära på.

Jag såg att du funderar på hur Max och Saga har det nu. Själv är jag troende. Jag är övertygad om att barnen inte känner eller vet något alls. De finns i guds minne och en dag kommer de vakna till liv igen i ett paradis. Då kommer de inte minnas de hemskheter de råkat ut för! Jag vet inte om det kan trösta dig, men det var iaf ett försök att kanske få en liten tanke.

Jag önskar dig och din sambo ett fint liv och att ni kan bevara det ljusa fina minnet av barnen. Det gäller förstås barnens pappa också!

Massor av varma kramar och ni finns alla i mina tankar ofta!

Svar på tråden Mina två änglar