• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • Anki 82

.. just ja det var ju redan lördag idag Har jobbat så tror det är fredag.

Rättelse: Hoppas ni får en bra söndag!

• emmy840508
    Tibertius skrev 2008-11-06 21:23:11 följande:
    Hej Emma,Så jätteskönt det känns att höra att du går till en psykolog och att det ger något. Kommer säkert att hjälpa dig mycket. Skönt också att höra att du njuter så av att träffa dina vänners barn de är säkert till stor hjälp. När du träffar barnens vänner, frågar dom mycket efter Max och Saga? Tänker på er! Ha det så bra.Kramar
    Just de här barnen som jag träffade denna gång har inte träffat Max o Saga så många gånger, bara sporadiskt, tyvärr. Till saken hör att de e så små, så de få gångerna har inte satt sig fast i deras minnen heller. Så de frågar inte efter Max o Saga. Men de besöker graven ibland med sin mamma. Så namnen Max o Saga vet de mycket väl om. De fick lära känna änglarna Max o Saga, för deras mor och jag har kommit varandra väldigt nära den sista tiden.

Andra vänner Max o Saga hadde frågar efter dom. De har fått veta att deras vänner inte finns här på jorden längre utan har blivit änglar. Vissa av dom vet om ordet "död". Men mest talar vi om dom som att de är uppe i himlen nu. Vi pratar om minnen så som barnens dop, födelsedagar osv beroende på hur gammla de e. Som jag berättat tidigare så har jag givit bort leksaker och gosedjur till några vänner. Har några kvar på lager om något mer skulle bli aktuellt. Jag tyckte det var ett fint sätt att låta barnen komma ihåg Max o Saga för alltid.
  • emmy840508
    Rastafairy skrev 2008-11-07 20:51:57 följande:
    Hej igen.Tänker fråga en sak du inte behöver svara på emma om du inte vill. Men hur går tanksarna och vågar du titta på "monstret" när du var i rätten?Hur känndes det att möta henne där? Höra henne...?Svara inte om du inte vill såklart men de är någit jag funderat över. Hörde på nyheterna ur rättegången mot anders eklund när Englas mamma pratade mm så då började tankarna snurra hur man själv hade tänkt om man satt i samma omänskliga fruktansvärda situation att som förelder till sitt döda barn behöva möta dess mördare utan att kunna straffa denne med sina egna händer som man kankse skulle vilja.Hoppas att londonresan gick bra och att ni hade lungt och skönt föressten.Idag tänkte jag på max och saga när jag var på ÖF. Satt med en kille som va ganska lik max som hette timmie och degade lera.Tänkte också på dem hemma och fick rysningar. Måste ha nått med att göra att så många människor känner för dina barn!
    Ja, hur tankarna går....
    Som tur är så fixar vakter poliser åklagare och advokater så att vi inte "råkar" mötas i korridoren el liknande. Hon har alltid fått gå in före oss. Villket betyder att när vi kommer in i rättsalen så sitter hon redan där, med vakter runt omkring sig.
    När jag kommer in i rättsalen så har jag för det mesta ångest, att veta att man är påväg in i samma rum som den människan gör att man vill vända. Men jag har ju ett val, jag behöver inte sitta där. Men jag vill sitta där, jag vill höra när hon får bekräftat gång på gång att ingen tror på henne. Jag vill sitta i samma rum och visa att hon lyckades inte med mig, jag sitter livs levande i samma rum och håller hennes såkallade "kärlek" i handen.
    Jag vill att hon hör mig när jag berättar att jag såg henne, jag minns att det var hon. Hon kan inte undvika att höra mig tala.
    Jag försöker att inte titta åt hennes håll i rättsalen, de gånger jag gjort det så är det nära att brista, jag brast de första gångerna, bilder från kvällen spelades upp gång på gång. Jag såg henne aldrig göra mina barn illa, men bara tanken att de fick vara med om samma behandlig som jag gör att det brister innom mig.
    Jag minns ju hur det såg ut och kändes för mig.
    Men jag lägger inte tid och energi på att sitta och reta upp mig, bli arg el hata. Hon har ju vakter poliser och misstänksamma blickar på sig. Många tror att det e hon. Hon vet nog det..... Jag vet att hon inte kan gå därifrån, det kan jag. Det räcker för mig.
    Jag kan inte på något sätt få tillbaka Max o Saga. Det enda vi har kvar är att hoppas att hon får sitta inlåst resten av sitt liv.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Beklagar verkligen. Kan inte föreställa mig hur svårt det måste vara. Livet är så orättvist.
    Styrkekramar till dig!

• emmy840508

Idag har vi vart iväg på dop. Sambons brorsdotter döptes. Jättefint och massa folk var det. Jag trivs himmla bra med hans släkt. Alla är så ödmjuka och goa. Direkt efter dopet fick jag den lilla tjejen i famnen och äran att ta henne till byggnaden där vi skulle fika. Det känns så himmla naturligt att få ta hand om barn runtomkring mig, jag e så glad att jag får chansen att göra det. Max o Saga glömms inte för en minut bort, utan jag kramar barnen jag har runtomkring mig en gång extra istället.
    Sambons andra bror var också med, med sambo och dotter. Den lilla tjejen föddes dagen efter det fruktansvärda hände. Jag kan förstå familjens blandade känslor, men det känns fint att något gott kom ur allt det onda då. Den lilla tjejen får alla att le, hon strålar 98% av tiden man ser henne. Precsi som att hon vill säga "glöm inte bort vad som finns kvar att vara glad för"
    Det kommer jag aldrig glömma. Men jag kommer aldrig blömma det jag kan ha kvar av mina barn att vara glad för heller. Mina fina minnen....

• NNN

Du sprider styrka och kraft med dina ord!
    Saga och Max kommer genom dig att förändra världen till något lite bättre, ni ger mig och säkert många många andra en "nu får det för helvete vara nog"-känsla. Bara så du vet hur viktig du är!
    Jag hade önskat att världen kunde sluppit behöva förändras bara, eller åtminstone att man kunde hoppa tillbaka i tiden och ändrat världen till något bättre innan den där dagen i mars.
    Grattis till dina sambo-brorsdöttrar förresten! Alla kramar till dig och dina nära.

• Rastafairy
    emmy840508 skrev 2008-11-09 00:26:12 följande:
    Ja, hur tankarna går.... Som tur är så fixar vakter poliser åklagare och advokater så att vi inte "råkar" mötas i korridoren el liknande. Hon har alltid fått gå in före oss. Villket betyder att när vi kommer in i rättsalen så sitter hon redan där, med vakter runt omkring sig. När jag kommer in i rättsalen så har jag för det mesta ångest, att veta att man är påväg in i samma rum som den människan gör att man vill vända. Men jag har ju ett val, jag behöver inte sitta där. Men jag vill sitta där, jag vill höra när hon får bekräftat gång på gång att ingen tror på henne. Jag vill sitta i samma rum och visa att hon lyckades inte med mig, jag sitter livs levande i samma rum och håller hennes såkallade "kärlek" i handen. Jag vill att hon hör mig när jag berättar att jag såg henne, jag minns att det var hon. Hon kan inte undvika att höra mig tala. Jag försöker att inte titta åt hennes håll i rättsalen, de gånger jag gjort det så är det nära att brista, jag brast de första gångerna, bilder från kvällen spelades upp gång på gång. Jag såg henne aldrig göra mina barn illa, men bara tanken att de fick vara med om samma behandlig som jag gör att det brister innom mig. Jag minns ju hur det såg ut och kändes för mig. Men jag lägger inte tid och energi på att sitta och reta upp mig, bli arg el hata. Hon har ju vakter poliser och misstänksamma blickar på sig. Många tror att det e hon. Hon vet nog det..... Jag vet att hon inte kan gå därifrån, det kan jag. Det räcker för mig. Jag kan inte på något sätt få tillbaka Max o Saga. Det enda vi har kvar är att hoppas att hon får sitta inlåst resten av sitt liv.
    du är stark som är i samma rum som henne..
    tack för svaret.
  • carita1974

Känns någonstan som du ändå får "din hämd" på nått vis??
    //Carita

emmy840508 skrev 2008-11-09 00:26:12 följande:
    Ja, hur tankarna går....Som tur är så fixar vakter poliser åklagare och advokater så att vi inte "råkar" mötas i korridoren el liknande. Hon har alltid fått gå in före oss. Villket betyder att när vi kommer in i rättsalen så sitter hon redan där, med vakter runt omkring sig. När jag kommer in i rättsalen så har jag för det mesta ångest, att veta att man är påväg in i samma rum som den människan gör att man vill vända. Men jag har ju ett val, jag behöver inte sitta där. Men jag vill sitta där, jag vill höra när hon får bekräftat gång på gång att ingen tror på henne. Jag vill sitta i samma rum och visa att hon lyckades inte med mig, jag sitter livs levande i samma rum och håller hennes såkallade "kärlek" i handen.Jag vill att hon hör mig när jag berättar att jag såg henne, jag minns att det var hon. Hon kan inte undvika att höra mig tala. Jag försöker att inte titta åt hennes håll i rättsalen, de gånger jag gjort det så är det nära att brista, jag brast de första gångerna, bilder från kvällen spelades upp gång på gång. Jag såg henne aldrig göra mina barn illa, men bara tanken att de fick vara med om samma behandlig som jag gör att det brister innom mig.Jag minns ju hur det såg ut och kändes för mig.Men jag lägger inte tid och energi på att sitta och reta upp mig, bli arg el hata. Hon har ju vakter poliser och misstänksamma blickar på sig. Många tror att det e hon. Hon vet nog det..... Jag vet att hon inte kan gå därifrån, det kan jag. Det räcker för mig.Jag kan inte på något sätt få tillbaka Max o Saga. Det enda vi har kvar är att hoppas att hon får sitta inlåst resten av sitt liv.
  • JohannaMatt

Jo, måste bara dela me mig..häromdagen hade jag varit inne o läst här i tråden och var lite tagen o lessen...så var jag inne på barnens rum o plockade, så från andra sidan rummet trillade det ner massa böcker, jag gick dit och kollade och det var typ sex stycken böcker som trillat i golvet, alla sex var MAX- böcker :) Kändes lite bättre efteråt iaf...

• lilla kråkan

Emma,jag vill åter skicka en kram till dej,och många varma tankar...

Svar på tråden Mina två änglar