• emmy840508

Mina två änglar

Jag är en änglamamma till två små sen ett halvår tillbaka. Jag upplevde något som man tror bara finns i mardrömmar, mina barn blev berövade livet. Min snart fyraårige pojke och hans snart 2 åriga syster.
    Jag tänker använda denna sida för att skriva av mig mina tankar och funderingar. Om det är någon som tar illa upp så snälla säg till, jag e inte ute efter att röra upp några känslor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 17:58
    Jag har tänkt på en sak ganska länge. Jag har aldrig vart troende. Alldrig trott på gud o vart ganska skeptisk till ett liv efter döden. Men efter detta....
    Jag e foirtfarande inte troende. Men, jag vill tro, att det händer nåt efter döden. Jag vill tro att Max o Saga har det bra idag, att de är tillsammans, att de inte minns det som hände, att de inte saknar mig, för att de delar livet med mig fortfarande. Jag vill tro det, o då tror jag på det. Jag tror inte att gud finns. Men jag måste tro att mina änglar är just änglar o har det bra idag. Lika bra som de hadde innan denna fruktansvärda händelse.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:46
    Länk till Max minnessida------www.tillminneav.se/showPage.php

Länk till Sagas minnessida------
    www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 16:47
    Vet inte riktigt varför Max sida inte gick att länka till men gör ett nytt försök.

www.tillminneav.se/showPage.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 21:56
    Nu har jag skapat en blogg med urklipp från denna tråd. Endast det jag skrivit.
    Så den som vill läsa vad jag delat med mig av här kan gå in där, så ni slipper sitta och gå igeonom hela tråden. Jag rekomenderar däremot att gå in i tråden också. Det e fruktansvärt fina svar och reflektioner här.
    adressen är:
    www.maxosaga.blogg.se

• Svar på tråden Mina två änglar
  • emmy840508
    Anna73 skrev 2008-11-11 12:22:56 följande:
    Emma!!alla dagar är inte likadana. det är nu den 25 nov 1 1/2 år sedan Hugo somnade in. Har fortfarande inte hittat rätt ... hur ska man må? hur ska man känna.???Idag har jag åxå en sån ledsen dag..allt känns hopplöst..min bästa kompis mamma somnade in endast 66 år gammal och idag ska hon begravas,,,,då kommer allt tillbaka igen...Hur kan det vara möjligt att man måste begrava sitt älskade barn?Min dotter Moa 11 år sa till mig häromdagen...varför säger man att Gud tar hand om alla,,,?? hade han gjort hade han inte tagit min lillebror från mig och inte ltit nån mörda Max, Saga o Engla.Hon har tagit mycket illa vid sig vid dessa mord... hon känner sig mycket osäker,, är rädd att det kan hända henne,, jag säger att vi ska vara mycket försiktiga,, men attt vi måste leva åxå...då säger hon att jag ska alltid säga att jag älsar er för jag vet inte om det är sista gången jag går till skolan....Vad gör jag när jag hör detta???? Hon känner förstås så att det händer mycket nu och det kan hända vemsomhelst och varsomhelst..man kan inte låsa in sina barn???Fy vad jag känner mig hemsk som ta upp detta här men känner idag att det är en ledsen dag ,, orättvist:(Tänker på er alla Hjärtekramar Anna
    Hejsan!

Känn inte skuld för vad du talar om här i tråden. Om jag kan finnas för att lyssna på någon av er så är jag väldigt tacksam. Jag e glad om jag kan hjälpa på minsta lilla sätt.
    Vad otroligt fin minnessidan var på you tube. Vad otroligt söt din lillkille var. Även din dotter var riktigt vacker.
    Jag beklagar verkligen eran förlust... men han lever i era hjärtan för evigt.

Ja, hur sjutton tacklar man som 11 åring rädslan för omvärden? Hur tar man som mamma det? Jag har inge bra svar alls. Men jag tycker hon e riktigt modig som tar sig till skolan ändå. Hon har styrka din flicka. Hon skulle lika gärna kunna tvinga någon att följa henne till skolan varje dag.
    Berömm henne massor, visa både i tal och med gester att hon har tillåtelse att vara rädd. Jag känner så att om min omgivning ger mig TID så släpper de flesta negativa känslorna tillslut. Om jag får tillåtelse att känna så ett tag, så tar jag mig ur det. För jag vill ju inte vara rädd, jag vill ju vara självständig. Det kommer din Moa också vilja. Ganka snart, för hon e snart stora tjejen, tonåring. I den åldern vill man tyvärr ha så lite som möjligt med mamma o pappa att göra. Påminn henne om att ni älskar henne, finns där för henne när hon vill och behöver, men släpp henne när hon är redo. Det e mitt lilla råd för att kanske tackla hennes rädsla idag. Det är OKEJ att vara rädd.
  • emmy840508
    barajosefine skrev 2008-11-11 23:11:27 följande:
    Hej Emma! Aldrig har något berört mig så mycket som vad du och dina barn har gjort. Jag minns inte sist jag grät så mycket (om jag ens gjort det) när jag läste din fina blogg om er sista dag! Jag kan inte ens försöka föreställa mig om allt du gått igenom, du ska veta att jag och många andra beundrar dig. Jag drunkar nästan i mina egna tårar bara utav att skriva de här orden till dig! Jag har läst om er tidigare och vart helt tom på ord, Jag har tänt ljus för max och saga och verkligen hoppats att de ska ha det bra nu. Och framförallt se vad stark och kärleksfull deras mamma är. Jag tänker klistra in en dikt som betytt väldigt mycket för mig."Döden betyder ingenting. Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum. Jag är jag och du är du. Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.Nämn mig vid mitt vanliga familjära namn,Tala till mig på samma sätt som du alltid brukade göra.Ändra inte ditt tonfall. Håll sorgen borta från din röst.Skratta tillsammans med mig, som vi alltid brukadeSkratta åt vardagens småting.Var med mig. Le med mig. Tänk på mig. Bed för mig.Låt mitt namn fortsätta vara en del av din vardag.Livet betyder det samma, ingenting har skett som förändrar det.Livet går vidare för att det måste gå vidare.Döden är ju ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap. Varför skulle du sluta tänka på mig, för att du inte längre kan se mig. Jag väntar på dig för en kort stund.Alldeles i närheten"//Ta hand om er! Jag tänker på er konstant!
    Tack för ditt underbara engagemang. Tack också för den fina dikten du delar med dig av... jag föreställde mig att det var mina barns ord till mig...  och var det så, så har jag redan levt upp till de....
    Tack
  • emmy840508

Jag vet att klockan e mycket. Jag har av någon anledning ingen disiplin att gå o lägga mig längre. Men jag kommer iaf upp i hyfsad tid på morgonen. Idag har jag vart hos studievägledaren. Det gav mig mycket. jag vet precis vad jag vill göra nu. Är underbart skönt att veta åt villket håll jag vill och ska. Det e en totalt annan riktningt än tidigare. Men jag tror det blir så när livet ändrar riktlinje...
    Jag har vart och tränat idag också, känndes som att det var vad jag behövde efter min jobbiga dag igår. Imorse vaknade jag, låg och kännde efter lite och kännde att "idag bli en bra dag". Jag har köpt gravljus, sånna som drivs på batterier idag. Jag ska gå till graven imorgon och sätta dit dom. Får se hur länge de brinner.
    Det e så fina svar här inne.... jag blir så varm i hela själen när jag e inne här o läser varje dag.

• elektra1
    emmy840508 skrev 2008-11-12 00:10:31 följande:
    Jag vet att klockan e mycket. Jag har av någon anledning ingen disiplin att gå o lägga mig längre. Men jag kommer iaf upp i hyfsad tid på morgonen. Idag har jag vart hos studievägledaren. Det gav mig mycket. jag vet precis vad jag vill göra nu. Är underbart skönt att veta åt villket håll jag vill och ska. Det e en totalt annan riktningt än tidigare. Men jag tror det blir så när livet ändrar riktlinje...Jag har vart och tränat idag också, känndes som att det var vad jag behövde efter min jobbiga dag igår. Imorse vaknade jag, låg och kännde efter lite och kännde att "idag bli en bra dag". Jag har köpt gravljus, sånna som drivs på batterier idag. Jag ska gå till graven imorgon och sätta dit dom. Får se hur länge de brinner.Det e så fina svar här inne.... jag blir så varm i hela själen när jag e inne här o läser varje dag.
    Hej emmy. Hittade precis den här tråden. Jag kan inte med ord säga hur ledsen jag är för din och dina anhörigas skull. Kramar.
  • idisb

bry dig inte om kl! vad betyder den? sitte själv uppe nu o sörjer, absolut inte som du gör utanför mina barns pappa träffas en en annan. det enda som får mig  vidare är att bearbeta allt, gå igenom det tusen gånger, allt som  händer i livet har en mening, eller jag vet inte, förlorade flera kompisar för ett tag sen och kan faktiskt förstå dig nu. Den närmsta, tänker inte ens på hennes grav, inte hennes död alls. tänker på alla fina stunder, hur snäll hon var, och ler stort. varför ska ja gråta? den sidan vill hon inte se

• dae

hej emma har följt er sen första dagen.. tänker på er mycket dig och dina änglar och alla anhöriga...  många kramar från oss

• Millz

Emma! Jag tänker på dig o dina underbara barn ofta.. Har en Son Måns..i Max ålder..som oxå som pojkar i den ålder Älskar spiderman o en Liten flicka i Sagas ålder..så att mina tankar Ofta går till dig är oundvikligt. Tycker du är en sådan stark o bra tjej Emma, att du i media träder fram o ger dina barn upprättelse o visar sverige vem dom är..tycker det e så fint av dig att dela med dig detta. Du ger iallafall mig gång på gång en tankeställare att livet är inget vi kan ta för givet..närsom helst kan det vi håller kärast ryckas i från oss..man trillar snabbt in i ett mönster o vardagen rullar på som alltid..men jag tänker ofta numera på alla små stunder med barnen lite xtra..o njuter lite mer än annars..Emma jag tror verklien att man efter livet ses igen..o att där finns någon samhörighet mellan oss på jorden o alla änglar över oss..tänder två ljus för de sötaste änglarn i himlen..Max o Lilla söta Saga!! O skickar tusen styrkekramar till Dig!

• JohannaMatt

Vågar man fråga vad du har bestämt dig för att göra? Ska du börja plugga?

Tämker på er dagligen, som vanligt. Hoppas att även änglarna känner av alla varma tankar här nerifrån. Det finns få monster och desto fler fina människor. Hoppas de känner det. Kram//Johanna

• Mamma Lotta

Hej Emma o alla ni andra ängla mammor!

Måste bara få säga några ord till er; När man läser om era öden och förlusten av era små, blir jag alldeles tårögd, men samtidigt så oerhört ödmjuk, jag har alltid försökt att vara ödmjuk o inte ta saker o ting för givet och i synnerhet inte mina barn. Jag har alltid varit noga med att säga till mina barn att jag älskar dem och när jag läser om era förluster så blir det med ens genast mycket viktigare. Jag säger till mina barn att jag älskar dem dagligen, för det var nåt jag själv saknade som barn för det finns inga saker i världen som kan ersätta den kärleken och i tider när jag haft det tufft så har jag alltid tänkt att kärleken till mina barn är viktigare än allt annat och framför allt att de vet att de är älskade både genom handling och ord.

Till alla er ängla mammor så tror jag att ni blev tilldelade en viktig uppgift och det tror jag är att bara genom att dela med sig av era förluster gör ni oss alla mycket mer ödmjuka och till bättre mammor!

NI ÄR ALLA HJÄLTAR I MINA ÖGON!

Life is what happends while making other plans...
Svar på tråden Mina två änglar