• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • mimmi 1

Pikaur: finnerödjas är väl drickfärdig?

• Embla82

hej hopp,

jag har inte orkat läsa hela tråden. Men när jag träffade min sambo för 6,5 år sen fick jag uvi hundra gånger om året kändes det som.
    Jag har nog varit hos 10 olika läkare och den "sista" sa att det antagligen berodde på att jag inte tålde min sambos spermier. (De fem första sa att jag antagligen hade klamydia, vilket jag inte hade). Om jag fattade det rätt så har spermierna ett annat phvärde som skapar problemet. Det som har hjälpt för mig att är kissa och duscha direkt efter sex - missar jag det så kommer det. Å så dricka mkt såklart. Nu har jag det inte så ofta längre, en gång förra sommarnen och så nu för en vecka sen faktiskt (då orkade jag inte gå upp och kissa)...
    Om din uvi kommer tillbaka mitt under penicillinkuren så borde det ju bero på att du fått fel sorts penicillin. Eftersom du har återkommande problem måste dom odla för att kolla att du får rätt medicin.

• Pikaur

mimmi 1 skrev 2008-10-13 18:52:33 följande:

Pikaur: finnerödjas är väl drickfärdig?
    Japp
  • mimmi 1

Då är det ungefär samma literpris som B&P, eftersom den ger 5 liter färdig dryck, och kostar 89:- köper man 5 liter finnerödja så blir det 90:-....
    Lite onödigt bara att bära hem en massa vatten

• Pikaur

mimmi 1 skrev 2008-10-13 19:58:49 följande:

Då är det ungefär samma literpris som B&P, eftersom den ger 5 liter färdig dryck, och kostar 89:- köper man 5 liter finnerödja så blir det 90:-....Lite onödigt bara att bära hem en massa vatten
    Jag är för lat för att blanda och det är sambon som bär
  • Lycklig 78

Hej!
    Har inte läst igenom tråden men kan bara säga att jag haft det precis lika dant, har haft UVI sen jag var 20år inte jätte ofta och inte så allvarliga att jag inte lyckats bota dom flesta själv med tranbärskapslar och citronsyra.
    Men 2006 träffade jag min nuvarande sambo och UVI:erna avlöste varandra, kissade rent blod och fick åka till akuten x-antal gngr, kur efter kur inget funkade, inte heller tranbärskapslar kunde hålla det i chack mellan varven.
    Till slut gick jag till min gynekolog som gjorde en undersökning av mitt urinrör och såg att det var irriterat, han sa att problemen kommer kvarstå om jag inte gjorde lokalbehandling av problemet, så det startade vi, kortison och antibiotika som fördes in i omgångar under några veckors tid, inte behagligt alls men helt klar värt det.
    Idag har jag inte haft ett återfall på 1 1/2år och det är jätte skönt.

• Maddisen80

Hejsan jag fick reda på utav urologen att jag har förstorad urinblåsa därför får jag uvi + har väldig tunn slemhinna
    Lycklig 78 skrev 2008-10-14 13:35:15 följande:

Hej!Har inte läst igenom tråden men kan bara säga att jag haft det precis lika dant, har haft UVI sen jag var 20år inte jätte ofta och inte så allvarliga att jag inte lyckats bota dom flesta själv med tranbärskapslar och citronsyra.Men 2006 träffade jag min nuvarande sambo och UVI:erna avlöste varandra, kissade rent blod och fick åka till akuten x-antal gngr, kur efter kur inget funkade, inte heller tranbärskapslar kunde hålla det i chack mellan varven.Till slut gick jag till min gynekolog som gjorde en undersökning av mitt urinrör och såg att det var irriterat, han sa att problemen kommer kvarstå om jag inte gjorde lokalbehandling av problemet, så det startade vi, kortison och antibiotika som fördes in i omgångar under några veckors tid, inte behagligt alls men helt klar värt det. Idag har jag inte haft ett återfall på 1 1/2år och det är jätte skönt.
  • Pikaur

Men det är en sak med sexet som förbryllar mig:

När jag och sambon skyddar oss - alltså använder gummi - DÅ får jag uvi. Men låter vi bli gummit och kör helt oskyddat (blir ju så iom att jag inte poppar piller, har spiral el ngt sånt) går det bra. Varför?????

• Maddisen80

hmm de är ju märkligt,de kanske bli för varmt med gummi eller för kallt?

Pikaur skrev 2008-10-14 21:01:02 följande:
    Men det är en sak med sexet som förbryllar mig:När jag och sambon skyddar oss - alltså använder gummi - DÅ får jag uvi. Men låter vi bli gummit och kör helt oskyddat (blir ju så iom att jag inte poppar piller, har spiral el ngt sånt) går det bra. Varför?????
  • Pikaur
    Maddisen80 skrev 2008-10-14 21:02:17 följande:
    hmm de är ju märkligt,de kanske bli för varmt med gummi eller för kallt?
    Inte den blekaste. Snoppar är ju iofs inte det varmaste jag varit med om Men tycker det är märkligt eftersom det då inte är någon som helst kontakt med olika bakterier oss emellan med tanke på slemhinnor och sånt
  • Maddisen80

hmm ja de är väldigt märkligt, finns så många frågor man ha

Pikaur skrev 2008-10-14 21:03:57 följande:
    Inte den blekaste. Snoppar är ju iofs inte det varmaste jag varit med om Men tycker det är märkligt eftersom det då inte är någon som helst kontakt med olika bakterier oss emellan med tanke på slemhinnor och sånt
  • Mrs TL

TS: Jag är nog snart en expert på området. Har levt med detta hela mitt liv. Undersökningar har gjorts och olika metoder har provats.
    Jag har ätit pencilin åtta gånger per år.

Förra året träffade jag en ny läkare som vidgade mitt urin-rör. INte så skönt just då, men jag lovar, jag blev av med infektionerna i ett år.
    Nu är det dags igen att göra detta. Och jag är glad åt det, att det efter 30 års lidande äntligen hittats en lösning.

Byt läkare ofta, och be om att få urinröret vidgat om det inte hjälper på annat sätt.

Kram o lycka till!

• Pikaur

Mrs TL skrev 2008-10-14 21:09:06 följande:

TS: Jag är nog snart en expert på området. Har levt med detta hela mitt liv. Undersökningar har gjorts och olika metoder har provats.Jag har ätit pencilin åtta gånger per år.Förra året träffade jag en ny läkare som vidgade mitt urin-rör. INte så skönt just då, men jag lovar, jag blev av med infektionerna i ett år.Nu är det dags igen att göra detta. Och jag är glad åt det, att det efter 30 års lidande äntligen hittats en lösning.Byt läkare ofta, och be om att få urinröret vidgat om det inte hjälper på annat sätt.Kram o lycka till!
    Uhm... Det låter INTE skönt Hur gör de? Hur går det till???
  • Mrs TL

Pikaur: Det hade nog inte varit så obehagligt om det inte var för att jag hade en urinvägsinfektion just då som det gjordes.
    Hur som helst, blev bedövad med Xolacain o sen fördes det in nåt instrument..... Såg inte riktigt o frågade väl inte heller.
    Men i dagens läge skulle jag göra om det för att slippa infektionerna. Det är mycket värre än en kort smärta en gång.

• Maddisen80

jag skulle vilja bli utan urinvägsinfektioner resten av livet,de är så jobbigt
    Mrs TL skrev 2008-10-16 21:53:35 följande:

Pikaur: Det hade nog inte varit så obehagligt om det inte var för att jag hade en urinvägsinfektion just då som det gjordes.Hur som helst, blev bedövad med Xolacain o sen fördes det in nåt instrument..... Såg inte riktigt o frågade väl inte heller.Men i dagens läge skulle jag göra om det för att slippa infektionerna. Det är mycket värre än en kort smärta en gång.
Svar på tråden Urinvägsinfektion.