• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • Pikaur
    gaffsan skrev 2008-10-05 14:34:09 följande:
    Jag hade urinvägsinfektioner hela tiden. Provade allt inget hjälpte. Då slutade jag med p-pillerna, sen blev jag fri från eländet.Funka för mig.Urinvägsinfektioner står som biverkning på vissa p-piller. En annan sak som kan vara lurig är att Clamydia kan ge samma symtom som urinvägsinfektion.Då hjälper ju inte den antibiotikan man får.Killar kan ha clamydia utan några symtom
    Fast jag äter inga p-piller, och sambon skulle hellre dö än vara otrogen, så vi är båda clamydiafria, (testade oss när mina besvär började).

Jag får nog helt enkelt sluta ha tranbärsjuicen i drinkarna och dricka den "rå"
  • mimmi 1

ja, det får du göra blanda den lite starkare än man ska.. och köp den osötade koncentrerade från B&P, 1-liters förpackning,(socker främjar ju bakterier)
    finns bla. på ica.

• Pikaur

mimmi 1 skrev 2008-10-05 15:53:55 följande:

ja, det får du göra blanda den lite starkare än man ska.. och köp den osötade koncentrerade från B&P, 1-liters förpackning,(socker främjar ju bakterier)finns bla. på ica.
    Ska köpa den imorgon!

Tycker bara det är så märkligt att jag fått det nu, när jag suttit i kall sadel under 21 års aktivt ridande, alltid har sprungit runt i tajta kläder (läs; ridbyxor) och så. Sedan nu, när jag börjar träna på gym där kläderna inte är alls lika tajta, kommer skiten. Nu när jag klär mig helt och håller efter väder och vind, aldrig sitter kallt och kissar efter sex. Jag fattar inte... (Kalla mig gärna trög )
  • ReginaF

Hej TS! Har precis samma problem, och har haft i många år. Just nu har jag en bättre period, eftersom jag har förebyggande medicin. Men tidigare kunde jag ha 5-10 UVI per år, och det tar på humöret. Det känns så hopplöst alltihop, inget av de kända knepen funkar. Har också prövat med tranbärsjuice, Uva-E, citron, mängder vatten, kissa efter sex, ja allt som bara går att komma på. Läkaren sa åt mig att vissa kvinnor har en benägenhet att få UVI lättare än andra, och jag råkar alltså höra till dom kvinnorna då.

Enda jag kan råda dig att göra är att prata med din läkare och kanske be om förebyggande medicin. Jag gick på så många antibiotika-kurer så jag blev immun mot det mesta. Har t.o.m. suttit på akuten i 5h för UVI, pga massiva magsmärtor. Nu är jag väldigt noga med att alltid gå på toa efter sex. Men som sagt, prata med din läkare och försök få honom/henne att förstå att det är otroligt påfrestande att ständigt gå omkring med UVI. För mig kändes det som om läkaren inte riktigt tog mig på allvar när jag försökte få honom att förstå hur jobbigt det var. Men stå på dig!

• Pikaur
    ReginaF skrev 2008-10-05 17:08:01 följande:
    Hej TS! Har precis samma problem, och har haft i många år. Just nu har jag en bättre period, eftersom jag har förebyggande medicin. Men tidigare kunde jag ha 5-10 UVI per år, och det tar på humöret. Det känns så hopplöst alltihop, inget av de kända knepen funkar. Har också prövat med tranbärsjuice, Uva-E, citron, mängder vatten, kissa efter sex, ja allt som bara går att komma på. Läkaren sa åt mig att vissa kvinnor har en benägenhet att få UVI lättare än andra, och jag råkar alltså höra till dom kvinnorna då. Enda jag kan råda dig att göra är att prata med din läkare och kanske be om förebyggande medicin. Jag gick på så många antibiotika-kurer så jag blev immun mot det mesta. Har t.o.m. suttit på akuten i 5h för UVI, pga massiva magsmärtor. Nu är jag väldigt noga med att alltid gå på toa efter sex. Men som sagt, prata med din läkare och försök få honom/henne att förstå att det är otroligt påfrestande att ständigt gå omkring med UVI. För mig kändes det som om läkaren inte riktigt tog mig på allvar när jag försökte få honom att förstå hur jobbigt det var. Men stå på dig!
    Har du testat att bada i grön såpa, typ Grumme? Vet inte hur många delar vatten och hur många delar såpa det ska vara (ska se om väninnan kan kolla upp det med sin väninna *puh!*) men det funkar tydligen för henne. Har dock aldrig hört talas om det innan.
  • Mamma S

Har inte läst alla svar, så kanske har du fått dessa tips redan: Drick mycket (gärna 2 liter per dag), gärna citronvatten eller tranbärsjuice. Kissa efter sex. Håll dej varm om rumpan. Kissa när du behöver, håll dej inte för länge.

Det finns medicin man kan äta i förebyggande syfte om man ofta får uvi, jag tycker du ska prata med en annan läkare för att få en andra åsikt. Det låter konstigt att det skulle vara normalt med 6 uvi om året...

Lycka till, hoppas du blir av med besvären!

• Malinx

Hejsan
    Tranbärsjuice äppelcidervinäger njurte (hälsokost) eller andra utrensande teer är super för att gå på pencilin allt för ofta är nog inte så bra som läkaren sa till mig, försök att alltid ha något av dessa saker hemma och vid minsta lilla misstanke som svep ett ex antal glas av något ovan

• mimmi 1

den koncentrerade tranbärsdrickan är helt outstanding!

man dricker den inte bara för att den är sur,(som citron o äppelcidervinäger) utan den har en unik egenskap, nämnligen att den har något ämne i sej som gör att bakterierna har svårt för att fästa i urinvägarna.. och man kissar ut dom...

har man ständigt återkommande uvi, så blandar man drickan starkare än man ska, och dricker några gånger över dagaen och alltid innan sänggående... jag brukar ta nästan 50/50

men jag förstår om några provat utspädd, drickfärdig tranbärsjuice, utan resultat på uvi, för den är alldeles för svag!

• Glass
    Lingon
    Lingon, som är nära besläktade med tranbär, har en ännu högre halt av tanniner (garvämnen) än tranbär som tidigare forskning visat är mycket verksamma mot urinvägsbesvär.

Tranbär
    Tranbär är ett medel som traditionellt har använts länge mot urinvägsinfektioner.  Tranbärsextrakt surgör urinen och en vanlig bakterier som ofta är en "bov" vid urinvägsinfektioner, coli, trivs då inte i urinvägarna. Kolibakterierna har tunna hår som de utnyttjar för sin rörelseförmåga och för att kunna stanna kvar i blåsa och utinvägar även när man dricker rikligt och har en god genomströmning. Det räcker således inte med att bara dricka mycket i alla fall för vissa bakterier har denna stora förmåga att bita sig kvar. Tranbär  förlamar fimbrierna och  bakterierna kan då lättare sköljas ur. En annan mekanism som också kan ha effekt är att man minskar andelen av de "envisa", klängiga kolibakterierna. 
    Detta skulle kunna förklara det förhållande att man får en långvarig effekt även när man har slutat med tranbärsjuicen. Det kan dock vara tryggt för den som har återkommande problem att ta den rekommenderade underhållsdosen på ca 15 ml juice per dag tillsammans med ett magnesiumtillskott.

källa:www.helhetsdoktorn.nu/tipsv5.htm

Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Urinvägsinfektion.