• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • mimmi 1

men hej88... får du ingen hjälp?? det låter ju helt sjukt hur du har det!

det är väl inte normalt att tvätta sej två ggr om dan för att inte få UVI?
    heller inte normalt att måsta gå i cellibat?
    Att tvätta sej med olja brukar ju rekommenderas till de med sköra slemhinnor, dvs. när man kommit i klimakteriet...

Däremot använder vi alltid Lactasyd, den är Ph-neutral och bra till underlivet, båda jag min man och mina två tonårsbarn...

Stringtosor och alkohol kan man ju klara sej utan

Jag argumenterar absolut inte emot dej, du vet ju hur du har det, men det var bara en reflektion från min sida

hoppas du får hjälp, jag rekommenderar homeopat....

• Pikaur

Oj... Sex tänker jag INTE avstå från (skulle bli galen o gnida mig mot stolpar ) och går alltid på muggen efter, men alkohol dricker jag ingen öht pga träningen så där är det ju lugnt.
    Låter mycket att tvätta sig 2 ggr om dagen? Använder aldrig tvål i region syd då man tjatat in sen jag var liten att det kan vara farligt för slemhinnor och så.

Min penicillinkur är över sen i måndags, och jag testar nu att dricka tranbärsgojjan. Smakar INTE lördagsgodis, om vi säger så... Men, inga känningar så här långt, (brukar dyka upp efter ett par dagar). Är témissbrukare, så det är ju inga problem, och dricker mycket gör jag ju iom att jag tränar hårt

Ställer mig frågande till det där med string dock. Har aldrig fått det när jag haft string, utan det kommer som ett brev på posten när jag klär mig i det jag gillar - mina Y-front (för tjejer såklart) och baggypants Inga kläder som är kalla (snarare varmare än vanliga jeans) så fryser gör jag ju inte.
    Under alla åren som hoppryttare/tillridare med tajta kläder och helst string (tonårsfixering att inget annat duger?) varje dag hade jag aldrig några problem. Inte heller av att sitta i kalla sadlar dag ut och dag in.

Blir inte klok på detta. Mina föräldrar gav mig tipset - återigen - att prata med läkare på vårdcentralen om det, men ha! Det kan man glömma. Fattar inte vad de säger (tyska alt väldigt snabb danska) och har inte lust att prata om vädret...

Någon annan som har samma problem med sin vårdcentral?...

• mimmi 1

det är en typisk sån där" - det- du -trodde-var-sant-men-som-är-fel" -grej, att man FÅR uvi för att man sitter kallt... UVI kommer av baktrier, och dessa bildas inte av att man är kall! däremot så känns dom vid, om man redan har dom i kroppen, om man är kall!!

detsamma med förkylning, man blir inte förkyld av att frysa, men är förkylningen redan på G, så känner man den ju ommanfrusit...

Tänk att vårdcentralerna verkar vara lika kassa överallt i landet
    Överhopade med inkompetenta typer, som tror man söker sej dit för att man inte har nåt annan att göra! blir ofta dåligt bemött, osv. vad ska vi ta oss till?? skattevägra??

• Pikaur

mimmi 1 skrev 2008-10-08 10:43:07 följande:

det är en typisk sån där" - det- du -trodde-var-sant-men-som-är-fel" -grej, att man FÅR uvi för att man sitter kallt... UVI kommer av baktrier, och dessa bildas inte av att man är kall! däremot så känns dom vid, om man redan har dom i kroppen, om man är kall!!detsamma med förkylning, man blir inte förkyld av att frysa, men är förkylningen redan på G, så känner man den ju ommanfrusit...Tänk att vårdcentralerna verkar vara lika kassa överallt i landet Överhopade med inkompetenta typer, som tror man söker sej dit för att man inte har nåt annan att göra! blir ofta dåligt bemött, osv. vad ska vi ta oss till?? skattevägra??
    Problemet här (småstad) är att de inte på nåt sätt kan locka med höga löner eller fina förmåner som i storstäderna. Så vi får "bottenskrapet", och de tyskar och danskar som flyttat hit och har ett par år kvar tills pensionen. Skittråkigt!
  • mimmi 1

jag har inget emot utlänningar i vården.. de kan säkert sin sak, MEN.. dom måste ju få gå svenskundervisning innan de börjar här... man måste ju förstå vad dom säger!! tänk på alla gammlingar som dessutom hör dåligt!!

• Pikaur

mimmi 1 skrev 2008-10-08 11:05:29 följande:

jag har inget emot utlänningar i vården.. de kan säkert sin sak, MEN.. dom måste ju få gå svenskundervisning innan de börjar här... man måste ju förstå vad dom säger!! tänk på alla gammlingar som dessutom hör dåligt!!
    Nej, det är absolut inte så att jag inte vill att de ska jobba här! Har inte ens tänkt på att det kanske är så det låter
    Men! När jag går till en läkare så har jag ett problem som inte går att reda ut utan hjälp, och jag vill veta varför och göra något åt det. Vad jag inte vill när jag är där - mkt tack vare läkarskräcken - är att sitta och behöva chansa vad det är läkaren säger, prata om vädret (när det känns som om nån biter i urinröret så skiter jag i om det haglar elefanter...), eller leka teckenspråk för att förstå varann
    Jag vet inte om man kan söka sig till en närliggande vårdcentral (tar de ens emot en??), och att åka in akut innan jag är döende skulle inte falla mig in
  • Mårran74

Hej! Vet inte om det är sant, men jag har hört att det hjälper överhuvudtaget, att göra urinen lite "surare"... Antingen mha tranbärsjuice ELLER något annat, tex citronvatten mm. -Men jag vet iofs inte om tranbärsjuicen innehåller ngt annat som kan hjälpa?!?

-Sedan så kan ju en uvi uppstå pga olika bakterier, så en odling borde nog göras, kanske kan gyn hjälpa dig om inte din vanliga VC kan?
    -Kondom kan hjälpa eller att tvätta av sig INNAN samlag(både du och sambon). OCH TVÄTTA av dig efter samlag också, kissa gärna!
    -Trosor i "naturmaterial" andas bättre och blir inte lika varma!
    -Jeans brukar vara varmt och tätt = bakterieodling, så det är bättre med "lättare" material och kläder...
    -Att dricka mkt vätska hjälper!
    -Att inte dricka så mkt sött kan hjälpa...
    -Duscha hellre än bada.
    -Kolla upp din bakteriebalans i underlivet, vid obalans så fäster bakterier OCH svamp, mkt lättare(Apoteket såljer produkter receptfritt som återställer ev. obalans).

• Maddisen80
    Svar på #55
    hejsan alla nu har jag fått svar från hon på kk ,hon sa de att när man tränar som kvinnor så är de lättare för oss för att svettas och de blir instängd och varmt så blir de bakterier lättare, så man ska helst duscha på gymmet sen byta till rena trosor och de gör jag
  • Pikaur
    Maddisen80 skrev 2008-10-10 19:18:21 följande:
    Svar på #55hejsan alla nu har jag fått svar från hon på kk ,hon sa de att när man tränar som kvinnor så är de lättare för oss för att svettas och de blir instängd och varmt så blir de bakterier lättare, så man ska helst duscha på gymmet sen byta till rena trosor och de gör jag
    Finner det ganska logiskt att duscha direkt efter gymmet o ta på rena kläder då jag svettas mer än en redi' karl
  • wildrose1971

Många har blivit av med sina UVI när de slutat med p-piller. Intressant.
    Annars stämmer de råd TS sammanfattat i sitt tilläg bra :) Så kör på :)
    Blir du trött på tranbären så kan du alltid göra avkok på persilja och dricka varmt eller kallt, funkar lika bra (och är godare tycker jag).

Svar på tråden Urinvägsinfektion.