• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • mimmi 1

kanske inte det, men socker är näring till bakterier, eller hur?
    därav rådet att välja den osötade...

• Glass
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 20:22:23 följande:
    kanske inte det, men socker är näring till bakterier, eller hur?därav rådet att välja den osötade...
    Många bakterier lever av kohydrater, ja.
    De bakterier som orsakar uvi lever i urinblåsan och där är det väldigt låga nivåer av sockerarter, det ska inte finnas där om man inte har diabetes.
    En osötat dryck eller en sötat dryck spelar ingen roll i det fallet och dessutom så bryts kolhydraterna som vi äter tex. pasta, bröd, grönsaker mfl, ner till enkla sockerarter redan i munnen så att just socker skulle vara extra illa i det fallet stämmer inte heller, även om sockret nu hade kommit i kontakt med bakterierna. Nu kommer visserligen kolhydraterna i kontakt med bakterierna eftersom de bakterier som vanligen orsakar uvi är de som lever i våra tarmar och som är absolut nödvändiga för tarmfunktionen. Dock kommer inte sockret i kontakt med bakterierna som finns i urinblåsan.

En sak som man ska tänka på är hur man torkar sig. Torkar man sig bakifrån och fram så kan bakterierna sprida sig från analen till urinrörsmynningen och sedan vandra upp i röret.
    Jag har ingen sidfot...
  • mimmi 1

Det låter ju vettigt det du skriver.. men den osötade stannar kvar hos mej iallafall

• Malinx

Märket jokk juice har ju både konsentrerad samt färdig blandad juice finns i smaker som tranbär och lingon och jag tror det finna tranbär o hallon är lite osäker på den sista smaken dock.
    Lycka till
    Men du köp hem te från hälsokost......

• Yummie

Varför har då urinvägsinfekionen blivit värre och gjort ännu ondare när jag ej druckit osockrat? Men när jag sen bytt till osockrat så har det hjälpt direkt. Ingen kommer någonsin få mig att göra/tro annat. För mig hjälper bara osockrat därför är det just det jag rekommenderar andra med liknande problem.

• mimmi 1

Yummie.. jag vill nog hålla med dej

• mimmi 1
    Malinx skrev 2008-10-06 21:33:30 följande:
    Märket jokk juice har ju både konsentrerad samt färdig blandad juice finns i smaker som tranbär och lingon och jag tror det finna tranbär o hallon är lite osäker på den sista smaken dock.Lycka tillMen du köp hem te från hälsokost......
    har för mej att jag jämfört olika sorter nångång, kollat på mängden tranbär i koncentrationen, och kom nog fram till att det var B&P som var den som var starkast, så även om en liter är dyr, så blir den ändå billigare om man ser till innehållet...

nu kan jag ha fel, men tror inte det
  • Glass
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 21:29:46 följande:
    Det låter ju vettigt det du skriver.. men den osötade stannar kvar hos mej iallafall
    Och jag håller med dig om att osockrade drycker är bäst, framför allt för våra tänder
    Yummie skrev 2008-10-06 21:34:28 följande:
    Varför har då urinvägsinfekionen blivit värre och gjort ännu ondare när jag ej druckit osockrat? Men när jag sen bytt till osockrat så har det hjälpt direkt. Ingen kommer någonsin få mig att göra/tro annat. För mig hjälper bara osockrat därför är det just det jag rekommenderar andra med liknande problem.
    Du får rekomendera vad du vill, men om du hävdar att det finns en kemisk förklaring (att pH-värdet höjs) så är är det ju felaktigt och då kommer en del tro på dig och andra att säga emot dig, de tredje kanske tycker att du inte vet vad du pratar om och då inte tar dig på allvar alls.  
    Det är bättre att du då bara skriver att den osockrade hjälper dig bäst, eftersom det är så just för dig, men att du inte vet varför.
    För mig är det inte så, tex. Den sockrade fungerar likabra.
    Jag har ingen sidfot...
  • Yummie

Orkar inte diskutera mer med dig. Ingen har någonsin sagt att jag har fel eller inte tagit mig på allvar. De har snarare varit tacksamma för mina tips. Jag har aldrig hävdat att det finns någon kemisk förklaring. Jag skrev att jag HÖRT. Och sen har jag inte skrivit någonstans att det MÅSTE vara osockrat. Ser inte ordet måste någonstans i mina inlägg.
    Du behöver inte läxa upp mig med dina forskningar. Totalt ointressant för jag kan ta reda på saker och ting själv. Fortsätt dricka din sockrade. Jag kommer fortsätta med min osockrade!

• Pikaur

Sambon köpte tranbärsjuice idag. Tyvärr hade de bara med 5% socker i, men han köpte 2 paket. Fy ända in i koarslet vad vidrigt!! Det smakar ju som att tugga råa lingon Begriper inte hur jag ska få detta i mig varje dag

Svar på tråden Urinvägsinfektion.