• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • Glass

Nu har jag surfat lite till och läst på lite mer om pH. Socker ger inte en dryck ett högre pH (mindre surt/mer basiskt). Så sötad juice eller osötat juice bör inte spela någon som helst roll.

Jag har ingen sidfot...
  • Yummie

Jag har hört att det inte är bra att ha för mkt socker i urinen eftersom bakterier trivs då bättre därför har jag alltid kört på sockerfri och kommer även fortsätta med det.

• Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 00:45:22 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att ha för mkt socker i urinen eftersom bakterier trivs då bättre därför har jag alltid kört på sockerfri och kommer även fortsätta med det.
    Men man har aldrig socker i urinen om man inte har diabetes. Sockermolekylerna kan inte gå igenom i njuren i normala fall.
    Jag har ingen sidfot...
  • Yummie

Ifall du lider av återkommande smärtsamma urinvägsinfektioner så kan du ju testa att dricka sockerhaltiga drycker i mängder och se hur det känns.
    Jag talar av egen erfarenhet då jag lidit något så fruktansvärt av ett antal smärtsamma urinvägsinfekioner genom året och har fått rådet av många med liknande problem att utesluta socker när jag har en infektion, och det har hjälpt mig! Man måste göra urinen sur för att inte låta bakterierna få större fäste och surt blir det knappast med sockerhaltiga drycker.

• Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 01:32:46 följande:
    Ifall du lider av återkommande smärtsamma urinvägsinfektioner så kan du ju testa att dricka sockerhaltiga drycker i mängder och se hur det känns.Jag talar av egen erfarenhet då jag lidit något så fruktansvärt av ett antal smärtsamma urinvägsinfekioner genom året och har fått rådet av många med liknande problem att utesluta socker när jag har en infektion, och det har hjälpt mig! Man måste göra urinen sur för att inte låta bakterierna få större fäste och surt blir det knappast med sockerhaltiga drycker.

Men socker är inte basiskt, socker är alltså inte motsatsen till surt då det gäller pH värdet.
    Om man äter socker så försuras tex miljön i munnen så att de fräter mer på tändernas emalj plus att det naturligtvis ger kariesbakterierna näring. Saliven är basisk och höjer pH värdet till det normala igen.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

Yummie, det är inte så att du har svamp? Har man ett överskott av candida så är en sockerfattig diet att föredra eftersom svampen lever av kolhydrater och kan sprida sig till underliv, mun mm. Candida har vi alla, men ett stort sockerintag eller en antibiotikakur kan få den att ta över.
    När man har svamp så kan det svida och göra ont, utan att alltid klia så som man är van vid.

Jag har ingen sidfot...
  • Maddisen80
    Svar på #35
    pika jag ska vara på kvinnokliniken kl 13.40 idag då kan jag rapportera sen vad de sa
  • Yummie

Nej, jag har inte svamp. Men sök på urinvägsinfekion + tranbärsjuice så kommer du få upp massa info hur bra det är att försura urinen när man lider av en urinvägsinfektion.

• mimmi 1

varför tycker någon att man ska välja den sockrade??
    den osötade är inte sur alls, den är väldigt läskande, och socker är väl aldrig nyttigt??

• Glass
    Yummie skrev 2008-10-06 15:40:07 följande:
    Nej, jag har inte svamp. Men sök på urinvägsinfekion + tranbärsjuice så kommer du få upp massa info hur bra det är att försura urinen när man lider av en urinvägsinfektion.
    Ja, jag vet det, men du säger att den måste vara osockrad vilket inte stämmer alls.
    mimmi 1 skrev 2008-10-06 17:32:55 följande:
    varför tycker någon att man ska välja den sockrade??den osötade är inte sur alls, den är väldigt läskande, och socker är väl aldrig nyttigt??
    Det handlar inte om det fall socker är bra eller dåligt. Det handlar om att några säger att det måste vara den osockrade eftersom de tror att socker höjer ph-värdet, vilket inte stämmer.
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Urinvägsinfektion.