• Pikaur

Urinvägsinfektion.

Nu har jag fått det för 5:e gången i år. Börjar lessna. Jag har aldrig haft det förut, men nu kan det komma om jag så står i duschen, jobbar i trädgården, efter sex, sitter i soffan och kollar på TV, ja när som helst. Är jag ute klär jag mig efter väder och vind. Varför får jag det?!

Enligt den läkare jag så fint blivit tilldelad på lokala vårdcentralen är det fullt normalt att få det upp till 6 ggr per år, och jag känner att detta kommer fint passera den gränsen med råge.

Är det någon som har samma problematik, eller bara har någon hyfsad förklaring till varför det blivit såhär? Är så less på det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-05 23:26
    Tranbärsjuice, mycket dricka i övrigt och fortsätta pinka efter sex - got it!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 19:47
    Undra vad sambon säger om jag berättar att jag är "allergisk" mot honom, haha

• Svar på tråden Urinvägsinfektion.
  • Tirilk

Kissa ofta! Urinvägsinfektion får du eftersom bakterierna klättrar upp i urinröret och kan föröka sig...

Kissa efter sex, efter du satt i en tampong etc - efter varje sak du gör som kan orsaka att det kommer in bakterier!

Att dricka tranbärsjuice och citronsaft är bara förebyggande - urinen blir sur och bakterierna klarar inte riktigt av det.

Har du väl fått en urinvägsinfektion ska du alltid ta antibiotika. Tänk på att ta dem enligt instruktionen, ex Lexinor bör du inte ta tillsammans med mat.

Nu ska du inte springa och skvätta hela tiden, men drick mycket och kissa efter behov. Att hålla sig en hel arbetsdag är fel! Och som sagt - efter sex och liknande med. Det ger sig så småningom.

• jazzy
    Pikaur skrev 2008-10-04 19:22:12 följande:
    Hm... Sist jag var på vårdcentralen fick jag kissa i en kopp, hade blod i urinen och fick det penicillinet jag har nu. De la även ett recept vilande, och det är det jag har hämtat ut. De tyckte att det var onödigt att jag skulle "kissa i kopp" varje gång. Och jag tar ju tacksamt emot eftersom jag har läkarskräck
    det brukar ju ta ca tre dagar innan pC börjar verka..hmm kanske fått fel PC iaf!!
    Ring & fråga om dom  odlat på urinen...
    3 barnsmamma
  • MirasmammaEmma

jag har sammaå nu problem. så jag sitter aldrig på plaststolar, är de kallt på golvet i duschen har jag dusch skor,har varma trosor.

Pencillinet man får hos läkaren bryter ner de goda bakterierna i magen så inte att rekomomendera flera gånGER
    Utan jag gick och gjorde en laser behandling då man återställer balansen i kroppen och där fick jag köpa tarmrensningstabletter.
    Och 1av de 3 burkarna var speciellt för urinvägar och urinblåsan. Och så fort jag kände av UVI tog jag en tablett sen så var det borta

• SuzyQgirl

En sak man kan göra för att undvika det är att försöka kissa lite efter att man haft sex. (precis som GrodAnn nämnt) Det förhindrar att bakterier kommer upp i urinvägarna för efter vad jag har hört så stämmer det inte att man får urinvägsinfektion efter att man t.ex. blivit kall.
    Sen för att tillföra lite mer fakta så är det vanligare att kvinnor får det än män för vi har kortare urinväg.
    Efter att jag fick den här informationen från ett radioprogram om just urinvägsinfektion så har jag mycket sällan haft det. Har man nu fått det så är det ju sura saker som hjälper som det redan tipsats om. Man kan även smörja in underlivet med fil har jag hört men inte testat själv.
    Så glöm inte att kissa efter sex!

• MirasmammaEmma

Herba Plus kosttillskott heter det.

• Pikaur

Tranbäsrjuicen, är det den man köper i affären, eller måste jag ta mig till en sån där häslokostbutik?

Blir galen på vår vårdcentral!! Verkligen tummen ner. Antingen får man en läkare som man inte förstår vad han/hon säger (tyskar och danskar som inte ens försöker vara tydliga och bryter något helt förfärligt (inget illa menat mot dem), eller så får man en som pratar om helt andra saker än det man är där för och har frågor om. Vad gör man?! Har man som patient rätt att byta vårdcentral? Har bytt läkare 3 ggr nu och de har inte fler läkare

• mimmi 1

Köp tranbärsdricka på ica eller coop, finns enliters, både sötad o osötad. välj den osötade, den är dyr,( uppemot 80:- nu) men den är koncentrerad, och det blir iallafall ett billigare literpris, än om man köper färdigblandad. och den har bättre verkan, eftersom man väljer koncentrationen själv.

Tranbär har en annan unik verkan än att göra urinen sur,(som citron, och äppelcidervinäger) nämnligen att den gör att bakterier inte fäster i urinvägarna och i urinblåsan, utan att man kissar ut dem.

Jag dricker ett glas tranbärsdricka varje kväll, och gör den starkare än man ska, jag tar 1/3 tranbär ibland 1/2.. resten vatten i ett dricksglas.

detta är förebyggande, men i sommras kände jag att en UVI var på väg.. det luktade.. ni-vet-hur.. om urinen, och jag kände en anings trängningar.. men det försvann efter ett par dagar, med tranbärsdricka, tro det eller ej.. jag har , innan jag började med tranbärsdricka, haft uvi flera gånger per år...

Det finns åxå ett naturpreparat som heter viraway,(säljs bla. på bodystore på nätet) gjord på olivbladsextrakt, och de är superbra mot just uvi, de har jag alltid hemma, och tar, tillsammans med tranbärsdrickan när jag känner att det håller på att blomma ut en uvi.. och,peppar,peppar, det är länge sen jag var tvungen att äta antibiotika mot UVI.

men har det gått för långt, och man har rediga besvär, så hjälper ju inget annat än att gå till doktorn

• Maddisen80
    Svar på #6
    pikaur ingen aning varför de blir så ,men jag ska ta upp den frågan med gynekologen imorgon
  • Pikaur
    Maddisen80 skrev 2008-10-05 11:14:44 följande:
    Svar på #6pikaur ingen aning varför de blir så ,men jag ska ta upp den frågan med gynekologen imorgon
    Cool! Rapportera
  • gaffsan

Jag hade urinvägsinfektioner hela tiden. Provade allt inget hjälpte. Då slutade jag med p-pillerna, sen blev jag fri från eländet.Funka för mig.Urinvägsinfektioner står som biverkning på vissa p-piller. En annan sak som kan vara lurig är att Clamydia kan ge samma symtom som urinvägsinfektion.Då hjälper ju inte den antibiotikan man får.Killar kan ha clamydia utan några symtom

Svar på tråden Urinvägsinfektion.