• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • tickan

SÅ underbart vitsippa! En liten vitsippeunge! Och en härdig sort dessutom

• Sanca

Grattis till Vitsippa!

Har läst lite sporadiskt på sistone denna o den andra länken ÄD europa så jag känner att jag har dålig koll på alla nya som tillkommit.

BF-lista är ju bra för att hålla koll på det, så jag uppdaterar väl den sen, även om jag inte fått nåt datum ifrån BM/läkare. Ska på första riktiga UL dagen före julafton då det också är bokat tid för inskrivning på MVC.

Jag ställde frågan tidigare hur ni gjort med att berätta om ÄD där eller ej och jag känner nu efter att ha varit där på ett första info-besök att det måste vi. Nästa besök ska vi ju ta ställning till huruvida vi vill göra NUPP-test och för den beräkningen så ska man ju ta hänsyn till kvinnans ålder, vilket jag antar (?) betyder äggets ålder - eller??? Ni som kommit längre i era graviditeter och gjort detta test, vad säger ni? Tar man även med mannens ålder i beräkningen?

Skulle också vilja veta vilken nedtrappningstid ni haft som varit på AVA Riga vad gäller östrogenet och progesteronet. Trappade ni ned först östrogenet och därefter progesteronet?

Skulle också gärna få en uppdatering i hur ni mår alla ni andra som är gravida? Jag själv är nu i v 10+2 och mår väldigt bra  ! Att det är två små plommon där inne (enl beskrivning i den bok jag har) märks inte av så väldigt mycket. Möjligen bara en väldig trötthet som infinner sig så fort jag inte håller mig sysselsatt.

• Sanca

BF listan

Igor BF 090518
    Solstickan42 BF 090526
    Fille BF 090526
    Sanca BF 090707

• Igor

Hej alla
    Sanca kul att du lagt till dig på listan. Här kommer lite svar på dina frågor.
    Själv är jag i vecka 17+ 3 och mår utmärkt. Mina värden på MVC var dessutom perfekta, båda blodtryck och allt annat...
    Ska på RUL och läkarbesök månd 15 dec.

Var på NUPP testen och de frågade mycket riktigt om jag gjort någon konstgjord befruktning eller inte. Sedan frågade de efter ÄGGETS ålder (donatorns) och utefrån de gjordes beräkningarna sedan. Så jag håller med att det är klokt att berätta att man gjort en ÄD för det är en säkerhet för båda mamma och barn. Mannens ålder har ingen frågat efter hittills.

Jag trappade ner östrogenet först och sedan progesteronet under några veckor från v 12 om jag inte minns fel. Sist skulle jag trappa ut methatazonet. Klar runt vecka 15-16. Och jag gick på AVA kliniken i Riga.

• Vitsippa65

Fick tillbaka resultatet av mitt andra hCG idag också, det hade stigit till 16000 sen förra veckan. Vet inte hur man räknar egentligen, har hittat nån hCG-kalkylator där man helst ska ang DPO, men vad är det för oss som fått embryon insatta? I alla fall hade jag 2400 i hCG 20 dgr efter ET och 16000 27 dgr efter ET. Verkar vara på rätt väg i alla fall!

• solstickan41

Du är på rätt väg Vitsippa

Bette, ledsamt att läsa i andra tråden att du testat minus. Du har väl i frysen vad jag vill minnas. Nya tag.. kram på dig

Sanca, jag mår fint, går in i vecka 18 på tisdag, helt ofattbart vad tiden går fort. Snart är jag halvvägs ju :-O
    Magen syns liite och har blivit liite hårdare. Jag hade en lagom mjukis innan, nja den finns därutanpå nu också
    Äter mer nu och har gått upp snart 3kg sen insättningen.

Kul Igor att du också mår prima, jag ska på RUL den 5 januari. Blir så sent pga resan.

Fille, hur mår du o twinsen?

Jag försvinner 2 veckor till Thailand i morgon. Önskar er alla en God jul!! är tillbaka i mellandagarna.

ps,kikar nog in här om jag sitter vid dator..

• Igor

Hej Hymafr
    Methatazon är ett kortisonprep som finns i svagare styrkor utomlands än i Sverige.

• fille

solstickan41 skrev 2008-12-14 08:21:13 följande:

Du är på rätt väg Vitsippa Bette, ledsamt att läsa i andra tråden att du testat minus. Du har väl i frysen vad jag vill minnas. Nya tag.. kram på digSanca, jag mår fint, går in i vecka 18 på tisdag, helt ofattbart vad tiden går fort. Snart är jag halvvägs ju :-OMagen syns liite och har blivit liite hårdare. Jag hade en lagom mjukis innan, nja den finns därutanpå nu också Äter mer nu och har gått upp snart 3kg sen insättningen.Kul Igor att du också mår prima, jag ska på RUL den 5 januari. Blir så sent pga resan.Fille, hur mår du o twinsen?Jag försvinner 2 veckor till Thailand i morgon. Önskar er alla en God jul!! är tillbaka i mellandagarna. ps,kikar nog in här om jag sitter vid dator..
    Tack, jag mår bra och twinsen verkar må bra oxå Ska på UL 29 dec. Är i vecka 16+5 och har kännt att det rör sig därinne speciellt när jag ligger i badet och är avslappnad, då kan jag verkligen känna rörelser men det är inte ngra sparkar jag känner direkt utan mer som de ändrar läge...det kommer väl.

Jag läser och följer er må ni tro men har själv haft mycket att tänka på med jobbet och studier så jag inte orkat skriva så mycket

Bette: Såg att det inte blidde plus för dig denna gång. Beklagar verkligen! Du verkar så positiv och stark, jag hoppas att du orkar ta nya tag igen

Sen önskar jag alla andra som kämpar stort lycka till!
  • Bette

Hej Fille,

Jag tänkte ta ett gravtest till och se imorgon, det finns tydligen låghormonare om inte det blir plus slutar jag helt med hormonerna och mailar kliniken och ber de hitta ny donator i och med att vi inte fick några frysisar. Sedan  så ska min man proppa i sig massa vitaminer till nästa försök så det blir bättre kvalitet på s, vi tänkte ta ett sådant prov innan för att kolla kvaliteten. I worst case blir det både ägg och spermadonatorer. Själv känner jag så här, att får jag bara bära livet/liven i min mage så är det mina barn oavsett, man är med från första start, vi får se vad det blir.

Men jag vill helt klart försöka i februari om det går. Hur tjock skall slemhinnan vara egentligen för att det ska vara mest optimalt?

Bette

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD