• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Hej Sanca
    välkommen hit. Ja, jag känner igen det där med sömn och för all del även ömma bröst. Blir bättre när du kommer en bit in i graviditeten. Själv slocknade jag kl 18 på kvällarna de första månaderna och vaknade 4-5 på morgonen, pigg. Jobbigt.
    Men nu i 4:e månaden känns det bättre piggare igen på kvällarna och sover på morgonen som vanligt. Skönt. ÄVen illamåendet har lagt sig. Brösten kommer och går, ömma ibland och mindre ömma ibland.
    Tar fram BF listan så du får skriva in dig om du vill/ IGOR

• Igor

BF listan.

Igor BF 090518
    Solstickan42 BF 090526
    Fille BF 090526

• Vitsippa65

Hej!

Tassar försiktigt in i plustråden... Skönt att ännu en dag passerat utan synliga problem sen jag testade igår... Brösten fortfarande ömma, rätt stor skillnad mot mina egna IVF-försök då det avtog efter ca en vecka varje gång. Nu håller det i sig... Beror väl ff delvis på proggisarna men lite riktiga gravsymptom borde det ju vara också.

Hur har ni tänkt ang fosterdiagnostik? Jag inser ju att äggen är superunga, min donator är 24 år, och egentligen är ju riskerna för kromosomavvikelser små då. Men jag har ju tyvärr en sorlig erfarenhet av negativt besked på fvp för 3,5 år sen och jag funderar trots allt på NUPP/KUB. Vad säger ni andra?

• ÄlvanAlva

Tassar också in tätt efter dej vitsippan. Jag har plussat idag!
    Gravsymptom - rätt skönt att kroppen talar om att nåt är på gång egentligen - om jag bara inte var så trött...
    Jag tror inte att jag kommer att göra fosterdiagnostik - har en känsla av att det ändå inte skulle leda till något, eftersom jag själv inte kan tänka mej abort. Det är mitt/vårt beslut, men jag respekterar fullt ut att andra gör ett annat val. livet är fullt med mariga val...

• solstickan41

vitsippa, tråkigt att du fått uppleva ett negativt FVP. Usch, va hemskt.
    Min barnmorska föreslog inte ens några tester när hon fick höra om ÄD. Det var jag som frågade. Valde att inte göra något eftersom jag förmodligen inte gjort abort ändå om barnet har DS. Jag är 42 år och känner att det är min chans nu att få barn. Om det vid RUL visar sig att barnet är så sjukt att det det lider varje dag av att den har så ont och är helt superhadikappad då kan jag tänka mig ta bort det. Men nu ska jag inte tänka så utan allt ser säkert helt ok ut

alla har rätt att göra sina val. Gör som du känner vitsippa, förstår om du tänker göra en koll pga vad du gått igenom.

välkomna hit ni två blivande mammor

• Scilla66

Hej!
    Har en liten fråga om progynon, Jag började med det i går inför mitt äd. Jag fick pyttelite spottings igår och idag. Någon annan som fått det när ni börjat? Läser på biverkningar att det tydligen kan hända men jag undrar endå.
    Scilla

• Vitsippa65

Tack solstickan! Jag ska fundera på saken. Ett NUPP/KUB är ju inte så påfrestande så ev gör jag det men egentligen behövs det nog inte. Jag försöker inte ursäkta mitt val att avbryta min graviditet pga att det visade sig att barnet hade Downs då för ca 3,5 år sen drygt, jag tror att jag känt annorlunda om jag dels varit yngre och dels hade en partner men som ensamstående vid 40 kändes det inte alla rätt för nån. Men det bara för att jag fattade det beslutet då så känner jag att jag inte vet hur jag skulle reagera om jag fick beskedet igen.... det är ett svårt beslut! Men nu ska jag tänka positivt - äggen är bara 24 år!

Hoppas få hänga med i denna tråden fram till augusti nån gång!

• Igor

Jag har gjort ett Nupp test och det var bara ett ultraljud och ett blodprov. Alltså ingen risk för barnet. Hade minimal risk för Downs syndrom. Kändes skönt att göra ett test trots allt. Hade nog inte heller gjort abort även om det visades att det fanns en risk för missbildningar.

• Igor

Föresten kul med några flera som plusat på senaste tiden. Skriv gärna in i er på vår lista.

Föresten var jag på inskrivning på MVC till veckan som var och de satt till mig att pga av ÄD så måste jag göra betydligt fler kontroller än andra normala mammor. De får en kontroll var 4:e vecka och jag ska gå på kontroll en gång varannan vecka från vecka 20. Och innan dess måste jag gör en läkarundersökning dessutom och ett RUL. Dettta trots att alla mina värden är helt ok.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD