• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Vitsippa65

Hej Solsticka! Vad härligt det låter att kunna lyssna på hjärtljuden! Vill vill vill vill verkligen också snart få en mage att klappa!

Jag har testdag nästa onsdag så jag har passerat halvtid. Vet inte vad jag ska tro - det går uppochner och man vågar ju inte lita på nåt man känner...! Bara att hålla ut!

• Igor

Hoppas att det går bra för dig Vitsippan 65 och Solis så att ni också snart kan skriva in er i vår BF lista. :)

Bette: Embryona läggs in i mellan skikten på slemhinnan så de kan inte simma runt i livmodern eftersom de sitter fast i livmoderslemhinnan.

Solstickan även för mig spänner byxorna så jag har investerat i ett par större byxor dock inga mammabyxor ännu. Men det lär nog snart behövas. Har inte känt att livmodern växt över blygdbenet men jag har väl inte direkt känt efter heller. Har blivit lite för kraftig för att känna något skulle jag tro. Gått upp massor sista veckorna 3 kg i alla fall.

Fille: vill inte göra för många UL heller vet ju inte om det kan vara skadligt för barnet eller inte. Visserligen säger de att vad de tror ska det inte skada barnet men bevisligen reagerar barnet på UL genom att bli stressat. Får väl ge mig till tåls ändå fram till tisdagen....suck.
    Vilken lycka föresten att din mage inte syns ännu. Vill inte direkt berätta för min omgivning att jag är gravid ännu. Ingen som vet eller fråga ännu som tur är. Har bara blivit misstänkt tjock på sista tiden, eller inte fått någon kommentar om det.

Föresten har jag fått svar på mitt KUB test var bra. Hade minimal risk för att få ett missbildat barn. Känns skönt.

Kul att höra av er ibland och veta att allt är bra med er.

• Bette

Igor: Tack för svaret, då var det som jag trodde. Har ni något bra tips på hur man berättar för svärföräldrar som inte har någon som helst aning om att vi kämpat med att få barn, min svärmor är allt annat än förstående. Min svärmor och jag har aldrig dragit jämt, vi har varit trevliga och så mot varandra men inte mer än så. Lite jobbigt tycker jag. Det är så att hon inte behandlat sina barn lika och det tycker jag är sk*t faktiskt, jag blir så  arg. Jag kommer nog att tala om för henne att man behandlar sina barn lika och att jag tycker att det är mycket dåligt, fast i andra termer så där inlindat så att hon förstår.

Men annars så längtar jag efter ÄD behandlingen faktiskt. Vet ni om det är så att donatorerna är återkommande, donerar fler gånger? Ha en skön vinterdag i solen.

Bette

• fille

Bette: Jag förstår din irritation över din svärmor. Just nu drar jag inte heller jämt med min men tack o lov skiljer hon inte på sina barn. Hon tycker bara om att lägga sig i och tycka och tänka en massa Mitt tips som jag själv kommer att hålla mig till är: Håll avstånd! Man måste inte umgås med sina svärföräldrar så ofta, på det sättet minskar man slitningar. Ju mer sällan man träffas desto bättre.
    När det gäller hur ni ska ta upp barnfrågan kan jag tycka att ni kan vänta tills du känner dig säkrare i graviditeten alltså att berätta efter v 12 att ni ska ha barn. Sen behöver ni inte göra så stor sak av det. Kommer hon med kommentarer etc så får du hålla dig iskall och prata om annat kanske De har egentligen inget att ha göra med era problem att skaffa barn om de inte visar ett stort intresse förstås! Då är det ju annat. Men annars får du behandla de som vilka människor som helst. Det viktiga är att ni mår bra!
    Jag tror att både ens egna föräldrar och svärföräldrar har en massa åsikter som de tycker är bra när det gäller hur man tar hand om barn etc.
    Man får sätta skarpa gränser så de inte kommer med massa onödiga åsikter som man inte själv bett om. Det gäller ens egna föräldrar oxå tycker jag.

Så sen, när ni får barn får du nog sätta klara gränser. Hoppas att det ordnar sig.
    Lycka till inför ÄD-behandlingen!

Jöste, tror att de flesta donatorer donerar under flera omgångar. Min donator hade gjort en donation tidigare innan hon donerade till mig.

• Bette

Fille: Tack för svaret. Hoppas att twinsen mår bra i magen Glad. Det är så att min man vill berätta snart för svärföräldrarna, mina föräldrar är mycket insatta och förstående och hjälpsamma så det är inget problem. Vi kommer nog att berätta för hans föräldrar när vi vet om vi är med barn, annars kommer de att undra under Julen med mat och så där. Jag kommer berätta det mest nödvändiga.

Igor: Man behöver inte köpa större byxor om det är så att man har byxor man tycker om hemma. Man kan sätta en gummisnodd  och fästa runt knappen, så kommer jag att göra, då kan man ha sina vanliga byxor hela graviditeten. Jag kommer att köpa mammakjolar tror jag i alla fall.

Bette

• Igor

Bette tror inte att du kommer att kunna klara dig med gummisnodd hela graviditeten. För min del kändes det inte bekvämt med de byxor jag hade för de hade "krympt" både i låren, runt stussen och magen. Gjorde att jag knappt inte kunde böja mig. Att köpa mamma byxor eller inte är ju ett val man gör. Själv föredrar jag att ha kläder som känns sköna vilket mina byxor inte gjorde!. Men in början kan man nog klara sig ett bra tag med gummisnodd runt knappen. Sätt reklamen
    Först en gummisnodd sedan byts den ut mot större och bättre saker mot slutet. Rätt kul reklam tycker jag.

Minns från förra graviditen att man dessutom inte kan gå hem från BB i sina vanliga byxor utan det blir att använda mammabyxor ännu en tid efteråt. Det kändes inte kul.

• Bette

Igor: Jo det blir ju det, alltså till att använda samma byxor som under graviditeten, efter förlossningen. Kanske inte så roligt. Jo det är bra reklam det tycker jag det är. Min granne gjorde så i alla fall, hade gummisnodd (flera gummisnoddar) och hon sade att det fungeradeSkrattande

Bette

• Lyckoprinsessan

Hoppar in här och läser om er som plussat, känns väldigt positivt när man funderar på ÄD själv...

• Sanca

Hej Igor och ni andra!
    Var som jag skrev i andra tråden på UL i måndags och fick bildbevis på att det faktiskt ff är två små varelser där inne. Jag har precis som under hela mina IVF-behandlingar och nu ÄD med alla hormoner hit och dit, inte känt mig särskilt påverkad alls, så det är väldigt svårt att förstå ändå att det verkligen verkligen finns liv i mig. Den enda "biverkningen" jag har haft är otroligt ömmande bröst, vilket är obevämt framför allt när man ska sova. Och förresten på tal om sova så har jag nu senaste tiden fått sömnproblem - på morgonen! Vaknar vid 5-tiden o kan inte för allt i världen somna om. Jag är annars en riktigt snoozare och har helst sovmorgon 7 dgr i veckan. Någon som haft liknande problem?

Bara några timmar efter vi gjort UL var vi för ett första besök hos MVC. Här i Linköping där vi bor har de den rutinen att träffa blivande föräldrar så fort som möjligt efter plus. Det är bara ett info-möte om hälsa o kost. Dagen innan julafton har vi sen tid för inskrivning (v12+2) och det första vanliga UL. Jag fick även en läkartid och barnmorskan (som var helt superbra, jag är så nöjd!) pratade om att det var viktigt att jag fick någon som kunde följa mig hela vägen. Jag misstänker att detta var pga av möjligt tvillingfödsel...?

Tvillingar ja...här var det extra, extra extra. Kvinna som jag är snöade jag in på en otrolig mängd praktiska saker i morse, kan vara en anledning till att jag inte kunde somna om. Tanken tidigare har varit att så kul att få köpa en barnsäng, vagn osv blev nu - shit, två av allt - hjälp!!!  Glad

• Bette

Hej Sanca: Det är väl super att vänta tvillingar. Min gyn kommer att skriva remiss till spec mödravård om jag blir gravid så det är bara bra. Hon tycker det ska bli kul att följa mig sade hon i telefonen förra veckan när hon meddelade lite provsvar. Kommer att ta Hcg prov där och så göra UL om det blir aktuellt.

Bette

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD