• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Lana

saliva; det som vi fick till tips inför simskolan var att när vi badade dem och hällde vatten på huvudet skulle vi säga "nu kommer det vatten" så lär de sig det och stänger ögonen...också om det komer vatten i ögonen så ska man inte torka bort det utan de får lösa det själva.samma när man duschar så innan man tar in barnet under duschen så ska man säga "nu kommer det vatten"...sen minns jag inget mer...VT kanske gör det..!

• Vilda Tiger

Lana
    Ingen fara!

Salvia
    Självklart ska jag dela med mig av det jag lär mig där!

Som Lana säger så ska man säga ngt i stil med "nu kommer det vatten" då barnet kommer att få vatten över huvudet eller i ansiktet. Detta för att det lär sig att då hålla andan, inte bara stänga ögonen. Det finns en reflex hos barn som gör att de "stänger till" näsa, ögon och mun då de hamnar i vätska, men det är inte så schysst att utnyttja den då man badar barnet, då vi inte vet om det är en så trevlig upplevelse. Men om man vänjer barnet vid att det kommer vatten då man säger det så lär man barnet hålla andan (att stänga ögonen är ju inte nödvändigt, antar jag...) då det sker. Detta kan de tydligen lära sig så små som sex veckor, om man övar det långsamt och försiktigt. Som Lana säger ska man heller inte torka bort och säga "Fy, kom det vatten i ögonen" då det kommer vatten i ansiktet på barnet. Då lär sig barnet att det är ngt hemskt och då blir ju framtida duschar och hårtvätt mer jobbiga helt plötsligt... Utan man ska som förälder visa mkt glädje och avslappnad attityd till vatten, bad och dusch. Då kommer barnet tycka det inte är farligt utan faktiskt skönt! Sedan ska man alltid sluta badet innan barnet tröttnar, så det inte blir en dålig upplevelse mot slutet.

Linn
    Det är alldeles för kallt för en bebis i den vanliga bassängen. Det ska vara runt 32- 35 grader. Tom då kan lite späda barn börja frysa efter ett tag, så man får vara lyhörd.

• Vilda Tiger

jag ska också lägga mig, efter att ha jobbar klart häftet inför namnfesten om tio dagar. Nu ska jag "bara" kopiera upp häftena på jobbet, fixa gästbok och pennor, ordna ritpapper till barnen, baka kakor, köpa saker till den veganska ostbrickan samt smörgåsarna och lite annat. Pust... Tur att det är vecka nästa vecka med!

God natt!

• Snart sommar

Nu hittade jag hit.

Jag ska snart gå och lägga mig jag med. Hoppas jag, lillen sover i vagnen just nu efter en stor måltid för en timme sen. Han var vaken ett par timmar förut, längsta hittills, och sov väldigt länge efter det så han var väl vrålhungrig stackarn.
    Men åt bara från ett bröst och det andra spänner rätt gott nu, men ingen idé att jag pumpar ur, har inte fått någon utdrivningsreflex dom senaste kvällarna när jag försökt.

Ikväll var vi och handlade lite grejer för maken fyller till helgen så det blir tårta och bullar för hans familj. Vi har blivit väldigt smidiga på att kunna handla snabbt och smidigt trots tre barn i släptåg måste jag säga.

Var på bvc idag, lillen väger nu 5,3 och är 57 lång. Inga stora barn här. Gott det, lättare att bära på .

Elly 79: det missade jag, hade jag tänkt se. Vet inte heller hur många program det finns, men ska kolla om man kan se det på nätet eller så. Tack för påminnelsen .

Egoinlägg, men jag ville bara skriva lite om dagen.

• linn78

Tack för svaren Lana och VT! Glöm inte att berätta sen vad ni gjort på babysimmet...

Jag tror att det var någon som frågade innan (vet ej vem) om tips på att duscha med bebisen. Jag håller Axel så att han har ryggen mot min mage och så 'backar' jag in i duschen så att vattnet rinner över mej och ner över ryggen på axel. Sen kan jag efterhand snurra på honom och låta vattnet strila över hela honom (ej huvudet), huvud och ansikte brukar jag bara ta en snabbis så att han inte ska bli rädd och ledsen. Jag har vattnet lika varmt som jag själv duschar i men skruvar ner strålen så det inte blir för hårt. Han älskar att duscha och bada, jag tror att han kunde bo i vattnet

• linn78

Vi var förresten också på BVC idag. Axel väger nu 4950 gr och är 59 cm lång. Nästan 6 veckor gammal. Han har växt 3! cm på 1 vecka:-0 Inte konstigt att kläderna helt plötsligt inte passar...

• Kvack

Har också hittat hit. Ska iväg till bvc och väga och mäta imorgon. Det ska bli roligt. Godnatt nu alla.

• Carinamamma84

Hejsan
    Hehe en ny tråd det är underbert
    Har precis kollat efterlyst och sen så Englas mammas blogg som jag ska läsa.

Vad har ni för er ??
    Didos pojken ligger och sover ska ge honom mat när han vaknar vid 00.00 tiden.
    Sen blir det att sova och imorgon lämna dottern på dagiset
    ÄNTLIGEN har jag fått ut henne från dagiset på 10min
    Varända gång jag ska hämta henne från dagiset öppnar dörren tar av mig skona så går jag in i lekrummet hinner bara säga ''Hej'' så skriiiiiiker hon Dumma mamma VILL INTE GÅ HEM!!!!
    OJ OJ tänker man Shiiiiit varför ska barn ha trotts
    Sparkar slår biter river mm
    Men nu haha jag går in i rummet hon skriker som F*n och säger att jag är dum.
    Jag säger åt henne ''mamma är inte dum Ebba är dum''
    Så svarar hon ''Ebba är inte dum ebba är snäll''
    ''Om ebba är snäll så kommer ebba till mamma nu och ger mamma en kram''
    Fram kommer hon Haha och ger en kram
    Ut fick jag henne Känner mig så glad att jag vann över henne på sätt och viss med mitt ORD

Svar på tråden Augustibebisar 2008