• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Snart sommar

Jag går inte heller ner när jag ammar. Nu har jag ett par kilo kvar till inskrivningsvikten, men sen hanna jag ju gå uåå en del kilon innan jag kom till inksrivningen också. Utöver det har jag ju ungefär en 25 kilo till som ska bort till sommaren -09 är det tänkt. Vi ska ha "bröllop" då så då vill jag vara mig igen.

Nä, precis när jag slog ner röva på stolen så var det dags för mat igen tyckte lilleman.

• jeng

missh:
    fin bild bebisar vill ju inte vara med alltid hehe

snart:
    åhhh, håller tummarna för att du blir av med dina kilon som du önskar!! det är ju lättare sådär när man har ett stort mål att kämpa för hihi. jag gick ju ner till inskrivningsvikten istället. har 5 kg kvar till plusvikten och sen ytterligare 3 till inskrivningsvikten. låg ju på minus 6-7 kg ett tag...

• MissHellen
    jeng skrev 2008-10-16 13:53:34 följande:
    missh:fin bild bebisar vill ju inte vara med alltid hehe
    Tack tack Nää, dom vill ju inte de.. Dom rackarna
  • Saliva123

Lana

Jag tror att det är väldigt vanligt att känna som du gör. Dels är det mycket som ska få sjunka in och bearbetas efter all väntan och förväntan och sedan ska man hitta sig själv på flera sätt. Jag tycker också att jag känner mig osexig på flera sätt och speciellt när A började jobba kände jag mig tom. Jag kände mig ensam, oviktig i världen, ointressant och långsam. Det är okej att känna så. Alla säger, jamen slappna av från stress och krav och tillåt dig njuta, du ska ju ta hand om ditt barn, inget annat! Och det där vet man ju, hur man BORDE känna. Släpp fram de där känslorna är mitt tips. Ge dem ord! Skriv! Det gör jag och det hjälper mycket. Och prata! Ta absolut kontakt med bvc. Vi fick hjälp av psykolog under graviditeten som hjälpte mycket i våra funderingar då. Håll inte upp en fasad, utan berätta för folk att det inte känns rosenrött. Du är inte en sämre mamma för det! Du är en mamma med för stora krav på sig själv tror jag. Kram på dig!

• Amelie

Hej alla!

Jag har som vanligt haft mycket att läsa ikapp och hittat massor som jag vill kommentera. Men när jag väl har läst klart är allt som ett virrvarr i huvudet och jag har jättesvårt att komma ihåg vad jag skulle säga...

Lana:
    Jag känner igen mig själv från första veckorna ensam. Jag kände att jag ville hinna så mycket och kände att ingenting blev gjort. Minsta lilla extra sak att göra förutom att byta blöjor, amma och gosa med bebisen + att hålla undan allt jag hann dra fram - kändes jättejobbigt.
    Att dessutom sitta och se hemmet belamras med dammtussar och allmän stökighet kändes jättejobbigt.
    Efter några veckor hittade jag dels rutiner för att hinna lite mer, dels så tog jag några kvällar när jag plockade och röjde undan alla saker som låg överallt (egentligen mest i ett "skräprum". Sedan tog vi hem två tjejer som verkligen städade upp hela huset. (Det kanske underlättar att min sambo är delägare i en städfirma).
    Nu känns det lite lättare, den biten.
    Det är lättare att hålla efter än att städa upp.

Nu kanske det inte är såna saker som du känner att du inte hinner/orkar med.

Jag försökte också tänka att "enda anledningen till att jag är hemma under dagarna är ju faktiskt att jag ska ta hand om Robin. Ingenting annat. Så det är ju ett plus om jag hinner minsta lilla extra sak, som jag inte skulle ha hunnit om jag var på jobbet.

När det gäller samlivet och sexet, jag är definitivt ingen sexbomb och känner heller inte något större behov av sex just nu. Det var ju något hormon som gjorde att man inte blir så sugen när man ammar var det någon i tråden som nämnde. Jag hoppas det går över efter amningsperioden.

Nu låter det som om jag kommit tillrätta med allt "depp" och alla negativa tankar. Inte!! Jag har gråtit sedan igår kväll känns det som.
    Vi var ute och åt, och Robin skrek och skrek. Och storabröderna SKÄMDES. Det känns så hemskt att de skms över det jag är så stolt över... (inte att han skriker, men över HONOM). De skäms över honom.
    Jag vill så mycket att de ska tycka om honom att jag blir helt irrationell. Det blir så viktigt för mig att han bara ska vara go och glad när storgrabbarna är hos oss... jag måste tänka om.
    Jag var helt slut när jag la mig igår och grät och somnade halv åtta. Och vaknade idag halv elva.
    Piggare men fortfarande med gråten nära tillhands.

Har inte gjort mycket idag. Förutom gråtit, dammsugit och tröstätit två kvadratdecimeter kladdkaka och ett halvt paket Digestive. Andra dagen sedan vi kom hem frå BB som jag inte prommat minst en timme. Så nu känner jag att jag snart måste ut!!

• KaOl

zitrus: min syrras bebbe gjorde precis som din Grimm - det visade sig att hon hade fått hand-foot- and mouth disease och hade fullt m blåsor i munnen. Inte alls säkert att det är något sådant, men om det fortsätter kanske det kan vara värt att kolla upp om det är något i mun eller svalg som irriterar.

lana: Inte konstigt att allt känns jobbigt - det är en enorm förändring att få första barnet! Prata med BVC om det, de kan förmedla kontakt t psykolog. Vänta inte tills det gått för länge. och du - jag tycker att du verkar vara en toppenmamma *stor kram*

Amelie: oh vad det lät jobbigt m storebröderna . Du tror inte att de märker hur det påverkar dig när de säger att de skäms över Robin - och att det triggar dem till det? Barn kan vara riktigt grymma ibland (har märkt att stora tjejen här hemma är väldigt väl medveten om min ömma tår..). Sen kan jag tänka mig att de är stora tonårskillar som inte ska nedlåta sig till att tycka bebisar är söta. Vi har ju motsatt problem här - stora tjejen tror att hon är mamma och kan t o m läxa upp min sambo för att han gör saker på fel sätt m Måns (snacka om att det får igång mig ). Det är inte lätt att vara bonusmamma alla gånger, det ska gudarna veta!! *kramar om dig med*
    åååååååh... Kladdkaka... *dregglar*

Till er som går hemma med flera barn - Snart? Guldring? Wiem? - har ni alla barnen hemma hela dagarna? Ni borde få Nobelpris i så fall!! Jösses, haft alla 4 en hel dag själv nu och är helt slut!!!! Iofs har jag haft en jobbig huvudvärk hela dagen, men ÄNDÅ!!! Hur kul känns det på en skala att inte orka med sina barn?

• Snart sommar

Lana: det är en omställning att få det första barnet. Jag hinner exempelvis mer på dagarna nu än när jag fick dottern, och då var ändå hon en klockbebis med lång nattsömn nästan redan från start. Det är svårt att veta vad som väntar. Den första tiden är en anpassningstid och det krävs tid att kunna ställa om sig. Olika för alla, men så är det ju. Mitt råd är att prata med bm om du har bruk för det, men låt det samtidigt vara som det är, bara försök få bort det dåliga samvetet om du har det. Lyssna inte på alla som hinner allt, verkar se så lyckliga ut etc etc, ja allt som du känner att du inte känner just nu.
    Jag tror att du snart kommer märka av en förbättring. Du kanske inte kommer hinna med eller orka med så mycket, men det du hinner och orkar med kommer inte kännas så tungt längre.

Amelie: men, stackare. Vad säger deras far om att dom skäms över sin bror? Och vad skäms dom över egentligen?

KaOl: dottern tror också att hon är lite av en mamma. Vill gärna läxa upp V när han gör något fel och säger jag inte till tillräckligt snabbt så får jag bannor. Eller om jag säger till honom öht .
    Men det är klart att det är skillnad på att ha alla hemma en dag om dom inte brukar vara det. Jag är ju hemma med dom hela tiden och har ju en massa rutiner så det flyter ju bara på. Vissa dagar sämre än andra, men ändå.

Nu har lilleman sovit i vagnen i ett par timmar. Var änna tvungen att kolla till honom en stund nyss, han brukar på sin höjd sova i max en halvtimme och sen vill han fortsätta sova i famnen.

Zitrus: har han en vit beläggning på tungan och kinderna? Dom kan ju få ont av att äta om dom har torsk (svamp) i munnen. Lillen har det, men verkar inte så störd av det.

• jeng

Amelie:
    Du det där har jag också funderat över, efter alla renoveringar och skit sen, inför vår namnfest 22 nov, att ta hem en städfirma som får skrubba alla golv och lister och skit! Har du nån aning om vad det kostar att få en rejäl husstäd??? Eller det kanske skiljer jättemycket var man är i landet???

Och du, jag förstår verkligen det där med att skämmas när man är ute med en skrikig bebis!! Min lillasyrra är 10 år yngre än jag är, och jag minns faktiskt att det var jobbigt när man var ute. För man själv försökte verka stor lixom och cool typ Och sen så förstördes allt av att man hade med sig en dregglig kräksig bajsig skrikig skitbebis! Och jag menar inte att jag tycker det är OK, och jag skämdes ju aldrig på så vis som du beskriver!! Men jag kan ändå förstå lite var det kommer ifrån så att säga!!! men jag håller alla tummar jag kan för att det snart blir bättre! För det komemr det bli! Vänta bara tills grabbarna är lite äldre allihop, för då har de älsta kommit ifrån den där coolgrejen, och den yngsta gör så mkt mer än dreglar, kräks och bajsar och skriker!!

• jeng

Jag har nu avklarat ett maraton på ICA Maxi inför helgens besök (Phs riktiga mor och släkt kommer)... Suck alltså!!! jaja, jag hoppas att jag fick hem allt jag behöver nu iaf. Ska göra pajer av olika slag, och kladdkaka (Suss, du är fortfarande min hjälte!!!) så då kan jag ju göra en hel del imorrn och det blir ju skönt!!!

Ingen mat har jag fått i mig heller, förutom en varm korv på maxi... Men nu fick jag iaf en (medköpt!!!!) kopp kaffe och en chokladbiskvi!! Mums! Snart ska jag laga middag så det blir nog bra till slut!!

Jag brukar ställa babyskyddet i vagnen på ica och så får det plats en stor kasse också. men idag var det så mkt att jag tog Ted i selen!! Mysigt!! drygt 3 timmar var vi ute och han trivdes kanonbra!! Han sov eller slumrade mest hela tiden, och selen var kanonbra trots att han nu väger typ 6.5 kg!!

Hittade inga pyamas med tossor på, som jag var ute efter, trots att jag var på både HM, Lindex och Kappahl... Verkar som att det är nåt som bara finns för minibebisar!? jaja, han får väl ha strumpor på sig på nätterna då helt enkelt! Fick massor med strumpor med i klädkassen jag köpte! Iaf så hittade jag 2 bodys coh ett par byxor på rea på lindex, vilket var smått fantastiskt för de hade typ en klädstång med kanske 20 plagg sdom var på rea totalt Ett par beiga bamsebyxor, en randig pikébody (lite snyggare tänkte jag med krage och allt!!) och sen en mintgrön lilleskutt body! OCH sen hittade jag på lindex faktiskt kalsonger också!!! Som jag har letat, men där fanns i alla storlekar från 50 och uppåt!!! Så nu kan Ted få lufta rumpan nån dag utan att vi riskerar få kiss över hela golvet!

Ph är ute och festar ikväll igen, så jag får vara ensam med Ted! Ganska skönt faktiskt när det är på kvällen - för då får jag ensamtid att bara sitta och glo!

• Hallonsocka

Happ, tänkte "shysst lite att läsa i kapp" tills jag läste att en ny tråd öppnats.. jaja bara att börja fårn början!

Svar på tråden Augustibebisar 2008