• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Betty2

Det var alltså de orden som kan vara svårast att förstå, övriga ord de säger hör man mycket tydligare vad det är.
    Nu (när jag läste Essis och Kuns inlägg) kom jag att tänka på
    "kocka" som kan betyda både klocka och sockar och kanske även docka när Jonathan säger det. (Låter precis likadant, så man får försöka lista ut av sammanhanget vilket det är han menar. )

• Betty2

Kul att se "akta diii" oxå, för precis så brukade Alexander uttala det. Tror att det har ändrats lite mer åt "akta dig"-hållet nu, men jag kan verkligen höra honom säga "akta diii" i huvudet när jag läser boll-listan.

• Essi73

Akta diii är verkligen så himla SÖTT Betty! Jag liksom nästintill önskade att Boll för evigt skulle ha ett tandlöst leende (jag vet, hemska mprsan här *s*), nu önskar jag att han för evigt säger just akta DIIII.

Just det, kocka kan vara socka och docka här också!

Natti Kun, sweet dreams! Hur mår du annars? -Alltså du svarar ju självklart när du kommer in nänsta gång

• Minna72

Kul att läsa!

Nu kom jag också på att Öki säger kocka för klocka, pucka för pulka, men banan heter här bami! Kommer av finskans "banaani"

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

Måste lära Boll att säga bami för banan. Multikulturell kille liksom

Vad med ord jag kommer på nu, "tii-tii" = té. Idag fick han varm choklad, "coco" ville jag få det till men det blev syntax för Boll eftersom han fick choklad i témuggen.

• Özlem

Jisses vad era kan prata.

M säger
    anne=mamma på turkiska
    Baba=pappa på turk
    maamaa=mamma
    Ma=maymun =apa på turkiska ibland säger han hela ordet.
    daayi=dayi=morbror
    dede=morfar

oftast så får man säga orden för att han ska säga.

• Essi73

Öz vad roligt att du pratar turkiska med M. Tyvärr pratar jag inte portugisiska med Boll helt enkelt för att det inte alls faller sig naturligt för mig att göra det. Det faller sig knappt ens naturligt att prata det med styvmamma.
    Pratar Skalman turkiska?

• Minna72

Coolt Öz! Jag har ju inte tänkt på att ni också har två språk hemma! Vi är ju faktiskt ganska många här i tråden: ni, fam Fisk, fam Förväntan, fam Labi, fam Minna... fler?

Oroa er inte om det inte finns så mycket ord än, det brukar ofta komma som Heinz berömda ketchup. Plötsligt och mycket.

Aetti 26 mars 2007
  • Mamsen68

Hej
     hos oss pratas det oxå massor nya ord varje dag.

Base= bamse hans favorit.
    Vea= välling
    itta här = sitta här
    böja=blöja
    Miiiiia= mitt namn
    Tea= TV

sen en massa mer som jag inte kommer på nu i skrivande stund

en sak vi inte kan säga hemma är träna för då står han och hoppar och blir jublande glad springer mot 'Linneas rum och ska spela Wii Fit han galllll skriker när vi inte ska träna.

puss puss

• Özlem

Essi:Du får fråga maja om skalman pratar turkiska men jag skulle inte tro det
    Men grodmannen kan inte fler ord än M

Minna:dig o fisk vet jag men vad pratar labi,förväntan för språk?

Pikku e väl 2 språkiga med eller?

Svar på tråden Minnas tjejer X