• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Mirren

Essi: Ett litet tips bara angående luftfuktaren. Vi hade det ett tag eftersom jag har astma och fick besvär av torr luft. Min allergiläkare hoppade dock inte högt av glädje när han hörde att vi skaffat luftfuktare eftersom han sa att om man inte är jättenoggrann med rengöringen gör de mer skada än nytta. Tydligen så kan de spy ut mögelsporer om man inte är försiktig. Sedan så håller jag tummarna för att både du och Boll får vara friska. Att välja mellan snitt och vaginal förlossning är, om du frågar mig, att välja mellan två onda ting.

• Essi73

Tillbaka från läkaren och han var bara sååå bra Jag är överlycklig!
    Det var inget snack, alltså inget jag eller J behövde argumentera ihjäl oss om, vi berättade om vår upplevelse, jag berättade vad jag ville ha, han lyssnade, resonerade och ringde sedan och "Bokade bord" Bord är alltså bokat, yeeeih hurraaaa vilken lättnad, vad BRA beslutet känns nu plötsligt! Planerat snitt it is, och läkaren var faktiskt mer av den åsikten han också, han var inte alls pigg på att en förlossning skulle sluta på samma sätt med tanke på ett tidigare snitt. Ja nej, det känns verkligen toppen, jag är superglad! Skulle vattnet gå före utsat datum så är det inga probs, vi åker in och ett snitt utförs iaf.

Mirren tack för tipset! Jag skall se till att hålla den tokren för några j*kla sjukdomar till är jag inte alls sugen på. Tack för tummhållningarna
    Ang valet så kändes det lite jobbigt innan jag fattade beslutet men som du läste (i mitt übereuforiska inlägg *s*) så känns det jätte bra nu.

*Och nu slutar jag tjata om det *

• cirkel

Grattis till beslutet och det bokade bordet. Har ni fått ett datum nu då?

Vi var hos läkaren och fick vänta 45 min innan vi kom in. Sen ett snabbt Ul och så sa han att vi får planera in ett snitt. NEJ! sa jag. Så jag får som jag vill, vändning och igångsättning. Hoppas bara att allt lyckas.

Imorgon kl 8 ska vi till vändningen, fastande. Hoppas att jag får ngt gott att äta efter vändningen eller ska jag föda på fastande mage?!

Mamma & pappa är här och har passat E idag, så jag har kunnat sova lite idag. Passar ju bra för dem att det blir imorgon så slipper de stanna här så jättelänge eller åka hem emellan.

Nu gäller det att leta rätt på MP3'n så att jag kan få lyssna på lite bra musik. Förra ggn hann vi inte med att lyssna...

• Özlem

Cirkel:ska du föda imorgon? Oj spännande.
    Hoppas envise bebben vänder sig.Annars så får du säkert en positiv upplevelse med en ks.
    kram

• Betty2

cirkel: Oj, nu känns det så snart helt plötsligt, lycka till!
    Makens (andra) syster som bor i USA var tvungen att vara fastande under sin förlossning - pga risken att det slutar med snitt/nedsövning. (Jag kommer inte ihåg nu hur det var exakt, med tanke på att man ju inte vet precis när förlossningen skall starta. ) Hon fick alltså definitivt inte några goda glassdrinkar under värkarna, som jag fick här. (Har du fått lära dig att göra sådana Förväntan? )) Tror bara hon fick dricka vatten/suga på isbitar eller något sånt. Och det verkade alltså vara allmänna regler, inte något som var specifikt för henne. (Hon hade ingen förhöjd risk för snitt eller så.) Nu kanske det är något jag minns fel, men det var i alla fall något åt det här hållet. Ni som är "i branschen" kanske vet?

• Nafrung

Essi vad härligt med ett beslut som känns så bra!!! Och skööönt att läkaren tyckte det samma. Måste vara en lättnad att känna att det jobbiga kämpandet för snitt liksom inte behövdes och att allt blir som ni önskat. Men frågan är nu... När?

Cirkel! Bebbe i morrn kanske!!!! HÄFTIGT!!! Hoppas allt går som det ska och hon/han kommer på det sätt som du önskar. Det kommer nog att gå lysande! Alla tummar hålles!! Vila nu, och ät innan fastan!!

Men usch usch för att fasta, jag fick också fasta kan jag säga, och hur trött blev man då? jag hade ju laddat med en massa gott. Dricka fick jag inte heller göra de fem-sex sista timmarna då de tänkte att det kanske skulle bli snitt. Och jag bönade och bad om nåt pga svååårt törst. Då fick jag dropp... Hmmmmff....

Nu är målningen av Ts rum klar. Finfint blev det faktiskt. Sambon var duktig, han brukar annars vara rätt kass på att måla. Rummet som tidigare var rosa blev vitt och fint. Dock luktade färgen på golvlisterna så illa så vi har flytt till mormor och morfar i natt - och blir bortskämda!

• JJ 75

Cirkel - lycka till inför imorgon, tänker på dig, kommer bli kalasbra!

Allt ok här, trött - hade helt glömt bort hur det är att amma hela nätterna... Sedan går julia igenom ngn form av fas eller reaktion på lillasyster, hoppas det är en fas och att den snart går över... Någon mera som har oerhört snarstuckna 1,5 åringar som blir otroliga drama queens när de inte får exakt som de vill...

Olivia däremot är glad och nöjd, äter och sover - fick med beröm godkänt idag första vägningskontrollen, har inte gått ned utan upp 165g, BM hade "aldrig varit med om liknande"... Det kanske är vår tur att få en boll nu...

Har lett igenkännade åt alla ord, tre av Julias tydligaste och roligste ord utöver mamma, pappa, titta, där etc är:

klutta = klocka - tittar gärna på kyrklockan på stan - och härmar den "kluttan säger" - "ding-dong"

blinga = stjärna (antar att det kommer från blinka lilla, men så söt när hon tittar på stjärnor i böcker eller för den delen genom förnster på kvällen, eller advenststjärnorna vi hade över
    jul och pekar på "blinga"...

päpple = äpple

Japp - där är de dags att amma igen... times up.. kramar till er alla - återkommer!

• Joffe

Glassdrinkar Förvånad Några sådana fick inte jag minsann.

Essi, vilken lycka med ett bra inköp och ha bokat bord
    Känner också för att boka bord just nu men jag skulle vilja stoppa in Leon en stund, jisses vilken trots han hamnat i

Cirkel, vad bra att du i alla fall får försöka att föda vag, nu blir det ju KS i allra värsta fall och du kan inte göra så mkt mer.
    Hoppas du får äta något innan igångsättningen men varför skulle du inte, borde vara bra att fylla upp så bebisen får mindre plats att vända sig igen på

Här har det varit en kaotisk dag/natt. Leon sov knappt alls i natt, han får väldigt ont i magen om nätterna men jag hoppas det ger sig nu när han tog sista antibiotikan i morse.
    På FM var vi hos tandis för att ta salivprov, jättekul då han får panik av att bara se "läkarkläder"
    Sen skulle han sova middag men efter en kvart så hör jag ett brak och jag rusar upp och han kommer knallande och säger "inte sova" = första rymningen ur spjälsängen. Tänk om han fallit så illa att han skadat sig tur att det gick bra.
    Kl 18 somnade han i sin stol under middagen och efter en stund väkte jag honom och han fick ett raseriutbrott som varade i 30 min, helt galen, ville inte göra något alls absolut inte ta på sig pyjamas.
    MMS:ade en bild till sambon med frågan hur snabbt han var hemma

Nä nog om det men jisses vilket humör

I morgon ska han till förskolan, det blir min första ensamma dag, undrar hur mkt man ska "passa på" att greja med

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Joffe

Hej Naffe!
    Vad bra att bli bortskämd och sen komma hem till ett fint rum

Hej JJ, ja amma nätterna igenom det kommer jag inte heller ihåg något av
    Snarstucken 1,5 åring kommer bli en snart 2 årig snarstucken....gör som jag säger.....

Tittar på Fam Annorlunda och inser att jag har det rätt lugnt ändå

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Betty2

Essi: Härligt att det är spikat o klart nu. Skönt att slippa tänka mer på det nu kan jag tänka mig.

Joffe: Oj, tuff dag ni har haft. Hur lång tid tog det innan sambon kom hem?

Vad olika det verkar vara angående att fasta. Det var inget som helst snack om att jag skulle fasta, och då är det väl ändå ganska vanligt att igångsättning av tvillingförlossning slutar i snitt? (Vilket det oxå gjorde.) Igångsättningen startade vid 9-10-tiden har jag för mig (hade tid där kl 8) och jag blev erbjuden både lunch och middag senare under dagen + annat under kvällen/natten (nyponsoppa, glass och dessa jättegoda glassdrinkar som innehöll lite druvsocker och annat). Tackade dock inte ja till både lunch o middag för det var LITE svårt att klara av att äta under de jobbigaste värkarna. Sedan blev det snitt strax före kl 6 morgonen därpå.

JJ: Vad kul med en rapport från er. Hoppas j's fas snart går över.

Svar på tråden Minnas tjejer X