• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Essi73

Naffe jag mår fortfarande apa utav vissa av Bolls maträtter, det går bara inte. Så de rätterna får han inte när jag servar, de får J handskas med. Och ja, det är NU jag är extra glad över att inte behöva ta fighter med mat med Boll, vill han inte äta upp allt så fine by me. Dock har jag märkt att han bunkrar på efter magsjukan.. Lillfisen vad han äter! 2 äpplen (rätt små iofs) slank ner _efter_ middan igår.

Hur trivs TBoll i huset då? Har ni hunnit/haft tillfälle att utforska trädgården?

• cirkel

Naffe: Jo, på UL trodde hon att det var en tjej, men det var ju som sagt en blyg bebis så helt säker var hon inte.

Naffe. oj, vad jobbigt med illamående när du matar honom. Du får ge honom plockmat så att han kan äta själv.
    Jag mådde också illa ibland av att laga E's mat, framför allt att steka fiskpinnar. Blä!

• Minna72

Hejsan! Jag läste lite snabbt och trodde att Rossy REDAN blivit tvåbarnsmorsa. Sakta i backarna, det är ju några före i kön! Kul med kille! Det ÄR kulmed killar!

Cirkel, skönt med vändningen idag och att det funkade så bra. Skall bli spännande att se vilka som kommer ut snart (ni är ju 4 st på G väldigt snart!) och vad de kommer att heta... Är kanske inte minst nyfiken på vad MBolls lillasyster kommer få heta eftersom MBoll har ett så fint och ovanligt namn. Är säker på att lillasyster får nåt i samma klass.

Ja Knase saknar jag jättemycket!! Och Matti tänkte jag också på häromkvällen när jag skulle somna. Om du läser här, titta in och säg hej!

Här är det ömsom vin, ömsom vatten. Öki mår kalasfint nu när han blivit lite större och börjar få egna kompisar på dagis som han berättar om när han kommer hem. Igår frågade jag honom vad han gjort på dagis och två gånger om kom det klockrent: "Mä piilon Venny" (Jag gömmer mig Venny) Så tydligen har han lekt gömme med bästisen Venny. Denna vecka är han dessutom "veckans person" på dagis så igår fick M och jag fylla en särskild låta med viktiga saker för Öki. Imorgon skall de ha samling på dagis och Öki skall få "berätta" om sakerna. I lådan lade vi:
    En bok med grävskopor
    En bok med Ellen som blir arg (han älskar att härma arga Ellen)
    En bok med en brandstation
    Pippi-DVD
    Happy feet-DVD (en helt underbar familjefilm som rekommenderas varmt! Det han gillar är fr.a. huvudpersonen (pingvinen) som steppar)
    fyra fotografier av endera mormor, morfar, farmor, farfar
    en minipingvin
    en minikrokodil
    en boll
    en bild på ett tåg

Vad skulle ni lagt i om ni just nu skulle "komponera" en sån här "viktigaste-saker-låda"?   

M (tack för att ni frågat! ) mår upp och ner. Ibland lite bättre men oftast känner han av problemen. De har alltså kommit för att stanna ett tag. Det som påverkar mest är rejäl yrsel. Jobbigt att jobba då.

Och jag fick ett mycket oväntat och trist besked på jobbet idag: Det har under längre tid varit på tal om en fast anställning som skall utlysas på jobbet och som mer eller mindre är skapad för mig, och den skulle lediganslås imorgon i tidningar och annat. Plötsligt säger högsta chefen nej. Hon tycker inte jobbet är motiverat. Saken är att universitetet där jag jobbar är oerhört toppstyrt och demokratiska diskussioner existerar inte så man har inte en susning av vad som försiggår utan man skall bara finna sig i vad "de däruppe" bestämmer sig för. Finnarna är kända för sin effektivitet men de är ofta lite FÖR effektiva och glömmer att förankra beslut hos de underlydande. Jag var så arg idag att jag helt sonika promenerade ut mitt på da'n och gick ut på sta'n. Som väl är är min närmaste chef en bra person och kommer att kämpa med näbbar och klor för mig.

Man GAAAH! 

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

Minna heeej, long time
    Vad rörd jag blev av sakerna i Ökis låda (gravid, jag??)! Och att han berättar att han Piilonar med Venny, guuud. Det är helt otroligt att de skapar band med/till sina kamrater redan nu. Jag ser när jag lämnar Boll att han har sina favoriter han alltid kramas med när han kommer till dagis. Jag bara smälter varje gång. Kidsen är i grund keliga och kramiga, urgoa små typer.

Men gah, jag kan föreställa mig din frustration över jobbet (en liknande grej hände mig ombord en gång), man blir GALEN för mindre. Så himla bajsigt att lägga ner energi, att behöva göra det, på att irritera sig över en sådan toppstyrning. Syre till dig darling!

Ja, vad skulle komma med i Bolls låda?
    -Bild på dammsugare och tvättmaskinen (eftersom de inte får plats i lådan)
    -Toalettboken ("Toaletten Hungrig" en favoritbok nu för tiden)
    -Hjärtan
    -Klocka

-En boll

-CD skivan med "Små grodorna", "Lilla Snigeln" och "Trollmorsvisan"

-DVD med Dora och en inspelning av Keno

• Rossy

Tvåbarnsmor redan nu . Hade aldrig gått som du förstod, Minna. Tack för grattis till lillebror i magen (lika glad är jag just över fvp-svaret).

j-ligt trist med tjänsten, Minna. Hoppas att din chefs kämpande ger resultat för dig. Fattas bara!!
    Stackars M med yrsel också. Hoppas verklgien att det vänder snart för honom.

Men gud vad roligt med Veckans person och en favvolåda att visa upp. Hur söta är inte kidsen??? Tims "bästis" heter Vilmer och dom gillar visst att jaga varandra har vi hört .
    I Tims låda skulle packas ner:
    - en liten barnstol som ser ut som en ko
    - Dora-dvd, en riktig favorit här också(Essi, har ni köpt eran? Vart i så fall? Vi har inte hittat någon med svenskt tal)
    - Totte och kissen
    - Totte badar
    - Bosch borrmaskin
    - Några bilder på honom själv
    - Bondgårdspussel

Cirkel, hoppas verkligen lillflickan ligger kvar med huvudet neråt. Men hon verkar vara ett riktigt litet busfrö redan nu, så det är nog inte helt fel att dubbelkolla på ul några gånger till .

• Rossy

Essi, glöm frågan om Dora-dvd. Jag hittade såklart massor när jag sökte rätt .

• Essi73

Minna, *s* jopp Keno. Boll har alltid älskat Kenodragningarna, bollar du vet Boll gillar bollar! Knejpiga unge.
    Förresten, tack för komplimanget om Bolls namn !

Rossy nej dessvärre så har vi inte köpt hem Dora-DVD än, *skandal*. Jag är rädd att om vi gör det så blir det samma visa som med Barnkammarboken-cd:n med "Små grodorna", att den skall gå HELA tiden. Går inte att lura Boll längre, han har FULL koll på DVDspelaren, han har tom fattat att vi drar ur kontakten för honom eftersom han är där och skall pilla i den igen.
    Vad skoj att Tim också gillar Dora!

Ugh nej mot sängen.. the illamåendet is på väg tillbaka. *Mantrar bara några veckor kvar, bara några veckor kvar, bara några veckor kvar *...

på er!

• lindaiv

ja joffe... tiden går  snabbt & Grattis till bebis/ barn nr 2 {#lang_emotions_smile}. Kollade på dina bilder... din kille ser så stor ut, å inte fyllt 2 än.

( jag försökte ladda upp bilder, men dom ville inte addas...*mutter* )

... föresten av eran lista att dömma så r det ju jättemånga som får 2:an så kul. Men helt plötsligt slog det mig att Korre nog inte får fler syskon, blev så verkligt nu när ni är så många .....

Essi jodå jag känner till ditt namn iaf.....

Korre är här...å vi är så glada!!!
  • Pess

Tittar in med ett stort grattis till fint fvp Rossy.

Är inte så aktiv här längre. Ni är ju alla gravida igen och så är inte läget med mig. Men jag läser och hejar....

Svar på tråden Minnas tjejer X