• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • cirkel

Minna: Vad roligt att lådan blev lyckad! Var det ngn som filmade så att ni kan få se det?

Pikku: Hoppas att du har sovit gott i natt!

Essi: VAD gör du uppe mitt i natten?!

Jag var också uppe inatt. Fick några ganska rejäla förvärkar vid 4-tiden och ringde in till förlossningen för att höra vad vi skulle göra. (Vi kände igår att huvudet inte var kvar där nere.)
    Förvärkarna försvann iaf och så var vi hos BM kl 9. Bebisen ligger nu med huvudet kl 11 precis som innan vändningen i tisdags...

Planen är nu vändning och igångsättning imorgon. Får hoppas att jag har lyckats mogna tills dess så att det funkar.
    Jag var ledsen igår kväll för jag vill verkligen inte att de ska skära upp magen på mig, men nu känns det ändå lite hoppfullt igen.

• Serendipity

cirkel: Vilken ENVIS bebis!!!!!!!!!!!!!! Helt otroligt!!

Angående POP-overallen så är ju återkallelsen apropå att en familj lämnade kvar sin bebis sovande i bilen med luvan på, och den föll ner över bebisens ansikte och eftersom den är vindtät höll bebisen på att kvävas.

Nu tycker ju inte jag man ska lämna sitt barn utan uppsikt sådär...

• cirkel

Tyvärr kommer jag nog få lämna bebisen i bilen när jag lämnar E på dagis, för min rygg kommer inte palla att släpa den uppför backen då. Men luvan kommer jag inte att ha på och så blir det ju bara några minuter. Ska nog ha med mig babyvakt också så att man kan höra den.

• Rossy

Jag sägar då det.. Cirkels bebis ligger vid kl 11 , snacka om att trivas bättre med fötterna mot jorden .
    Så då kan vi räkna med en till liten nyföding imorgon. Spännande!

• Nafrung

Vilken helvetesdag det har varit idag.

Sover ju hos Ts mormor och morfar nu pga målning hemma. Sambon och morfar jobbar morgon idag och gick hemifrån före 5.

När jag vaknade och gick ut med T så var mormor, min mamma alltså, redan uppe. Hon höll på att göra välling till T. Tänkte inte mer på det, vi sa inte så mycket eftersom klockan var typ 6.

Men när vi käkade frukost en timme senare upptäckte jag att hon var vimsig och inte hittade ord när hon pratade. Jag blev ju jätteorolig såklart och ringde syrran, som kom och åkte med mamma till sjukhus.

Röntgen visade att hon antagligen har en propp i hjärnan, inte superstor, men i alla fall. Vad är det här för skit? Kan man inte få vara glad pensionär och njuta av sitt barnbarn utan att vara sjuk? (Ts farmor fick ju inte det eftersom hon dog av cancer i somras.) Förbannad och ledsen är man!!! 

Önskar Cirkel all lycka till i morrn. Och hoppas också på fler Pess-besök i tråden!!! (Även om jag kan haja att det är rätt jobbigt att så många här är gravida. Det tyckte jag också förut..)

• cirkel

Men Naffe, usch vad hemskt! Stora varma kramar till er! Hoppas att din mamma blir helt återställd snart!

• Essi73

Naffe, de varmaste och mest omtänksamma kramarna! Jag hoppas hoppas hoppas och håller tummarna för att de får bort proppen utan men i efterhand och utan problem. Kram bejb !!

Cirkel men Jesus verkligen vilken bus i magen Hon vill INTE ligga rätt.. Åh ÅH igångstättning imorn, hoppas här att du är mogen och din kropp redo. Så spännande, hoppas igångsättningen går som smort.

Mitt i natten, det där är vardags(natts)mat här hemma, sova anser ju min kropp är en heltokig och totalt onödig pryl ju *s*

Idag fick vi hem Bolls vagn också *hurraaa*. Den ser ut som om den aldrig hade åkt på stryk, nu skall jag tvätta klädseln IGEN och fundera ut en annan färg eftersom försäkringsutbetalningen översteg lagningskostnaden. I love IF!

• Özlem

Cirkel:Busfrö där inne.

Naffe:Usch vad hemsk.Kramar till dig o din familj.Krya på dig mormor.

• Betty2

Naffe: Vilken hemsk dag. Bamsekram! Hoppas att ni snart får lugnande besked angående din mamma/T's mormor.

Cirkel: Åh, spännande inför morgondagen! Jag håller tummarna för att allt skall gå bra, och att ni lyckas övertyga lilla envisa tjejen att hon skall ha huvudet neråt så får hon komma ut till mamma och resten av familjen.

Pess: Som en annan ogravid instämmer jag med Minna att jag verkligen vill ha dig kvar i tråden. Men det är klart att jag förstår om du vill hålla dig borta om du mår dåligt av att "vara här" och bli påmind hela tiden. (Vet inte om jag själv hade klarat det efter att ha gått igenom det som du har gjort.) Fast jag ville ändå påminna om att jag finns här (läser allt men skriver inte så mkt som jag "borde") så att du inte känner dig lika ensam som ogravid.

Essi: Härligt med vagnen, att det blev pengar över till ny klädsel!

På tal om bebisar i bilar blev jag lite chockad för ett tag sedan när jag skulle handla med mig "mat" (kan man kalla det för mat? ) från Burger King på kvällen efter jobbet. Parkerade utanför och såg då att det satt en ensam (vaken) bebis (runt 6 mån gissar jag, i ett babyskydd) i bilen bredvid på parkeringen. Bilen var alltså parkerad utanför Burger King + godisaffär, många platser bort så den (bebisen) var inte inom synhåll från butiken/restaurangen. Jag vet ju så klart inte omständigheterna runt omkring (och vet inte heller om de kanske hade babyvakt), men tänkte att det borde väl inte ha varit omöjligt att ta med sig barnet in? När jag kom ut till bilen med min mat var bilen med bebisen i alla fall borta...
    Men uppenbarligen finns det ju tillfällen när det inte går att lösa på annat sätt (särskilt när man har flera barn), så jag förstår att det kanske måste bli så när du lämnar E på dagis, Cirkel. Bra med babyvakt då, så man hör om bebisen gråter i bilen. Jag har haft liknande diskussion med en kollega, om att man ibland kanske är tvungen att lämna sitt/sina barn hemma medan man t ex kör ut bilen ur garaget eller liknande (i hennes fall fick hon lämna bebisen hemma när hon gick ut med mellanbarnet för att hjälpa honom in i bilen som hämtade honom till förskolan). (Fattar inte varför de bygger garagen så små att man inte kan öppna dörrarna på bägge sidor! ) Pga garageproblemet måste jag ha tvillingsulkyn med mig när vi skall åka till dagis, så att killarna kan sitta fastspända i den medan jag backar ut bilen ur garaget (som är i en garagelänga vid en stor parkeringsplats i området - en hel del trafik alltså och inte ett bra ställe för 21-månaders busar att springa omkring obevakade...). Hade inte behövts någon sulky om jag hade kunnat öppna dörrarna på höger sida och sätta dem i bilen direkt...

Svar på tråden Minnas tjejer X