• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Betty2

kanske skulle säga att jag inte skriver så OFTA som jag borde, för den här gången skrev jag ju verkligen MYCKET

• Idis 76

Hej på er! Tittar in lite snabbt bara och vill önska cirkel lycka till idag, hoppas att det kommer att gå bra. Kika in hos oss sen och berätta hur det gick!

T 070802 Bf 090727
  • Rossy

Naffe, fy så obehagligt med din mamma. Jag förstår att ni i famlijen är riktigt oroliga. Hoppas verkligen att det "bara" är en liten propp och att hon blir helt återställd snart.

Jag håller med om det där med att få vara glad pensionär. Det är alltför många 65+ som blir sjuka strax efter de gått i pension . Min egen far fick prostatacancer samma år som han gick i pension för två år sedan (han har i alla fall fått goda prognoser hittills).
    Essis biologiska mamma kan inte heller ha varit så gammal när hon blev sjuk och gick bort? Hur känns det idag, Essi, nu när det gått en tid?

Så till lite roligare....
    Cirkel, lycka till idag! Hoppas på en förlossninga á la JJ-stil .

Skönt att det gick så bra med saboterade vagnen, Essi . Och kul med ny klädsel.

Och jag kan också se tillfällen då man helt enkelt är tvungen att lämna barnen ensamma i vagn/bil/spjälsäng. Men visst har man andan i halsen då man gör det.

• Ma Lu

Tittar in från visp och önskar Cirkel lycka till idag Min dotter fyller 8 månader idag och hon föddes mao fredagen den 13 juni - också med igångsättning. Det är en bra dag att födas på (en kompis berättade sedan att henns syster också är född med igångsättning en fredagen den 13 och hon har haft en svinaktig tur hela sitt liv så man hoppas våra små följer det mönstret ) Jaja, slut på dagens kuriosa

Dagen igår är historia. Dagen imorgon är en överraskning. Dagen idag är en gåva.
  • FISK78

Lycka till Cirkel, så spännande!!! Hoppas allt går utmärkt!!! Vi håller tummarna

Kramar till Naffe, usch vad otäckt. Hoppas verkligen att det inte blir något mer av det Säger som du, varför kan inte föräldrarna bara få vara friska och krya och njuta av livet. Själv har jag en pappa som har eget företag och ALLTID har jobbat 7 dagar i veckan ca 12 timmar/dag. TUNGT kroppsarbete... Riktigt orolig för att det hela kommer att sluta illa, han fick hjärtproblem för några år sedan men efter en operation så tror han att han är tipptopp igen... Det går inte att lära gamla hundar sitta...

Annars är det lite småsorgligt här... Svärmor åker hem imorgon bitti, känns enbart jättetråkigt! Vi har fått så mycket behövlig hjälp, det har varit fantastiskt Men vi ska ut och äta lunch snart och ikväll blir det Mc Donalds

Igår var jag på efterkontroll på SöS, allt såg helt okej ut och de avråder oss inte att skaffa ett tredje barn om vi så skulle vilja i framtiden. Skönt att veta trots allt som varit!

Att Pess ska vara i tråden är för mig en självklarhet, så det så!

• Minna72

Naffe, kram till dig! Förstår att det känns tungt, i synnerhet när farmor gick bort nyligen. Håller alla tummar att allt går bra!

Cirkel ja, mitt undermedvetna måste ha jobbat hårt i natt eftersom jag drömde att Cirkel och jag träffades och satt och fikade vid nåt marknadsstånd någonstans. Jag försökte berätta om att jag inte enbart tyckte det var härligt att vara hemmamamma utan kände att jag behöver ganska mycket egentid så försökte Cirkel övertyga mig om det förträffliga om att vara mamma och hur mycket man bör njuta av att vara hemmamamma... Kanske är det bra att det är Cirkel som skall vara hemma ngt år framöver nu och inte jag. LYCKA TILL IDAG!

Fisk, trist att det är sorgligt, men samtidigt är det ju en bra signal. Tänk om du hade varit helt slut nu och tyckt det var underbart att svärmor åker hem! Låter härligt att du kommer så bra överens med henne. Och självklart förstår jag att en del av det sorgsna du känner också är att dina små, framförallt S, inte kommer träffa henne på ett bra tag igen nu. Har du förresten märkt om S börjat prata mer engelska nu när han fått extra mycket input? Jag märker nämligen på Öki att han pratar mer svenska nu när han är så mycket på sitt svenska dagis.

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

Heej darlings! IDAG var/är jag nära att ringa förlossnngen, värkarna har återkommit med 5min mellanrum, det i _morse_. Vid 10-tiden tog jag 2st Alvedon, nu har jag sammandragningar bara men inga värkar, de gör alltså inte ont. Jag är fortfarande inte orolig bara så jäääävla trött på dem. Sen orkar jag inte ligga där hela/halva dagen (fan vad dum jag är men ni vet hur det är).. J jobbar natt och måste pysa vid 17-tiden. Boll får vara hemma från dagis idag eftersom det går magsjuka IGEN och vi vill inte riskera ngt.

Fisk åh jag känner igen det sorgliga Jag tycker alltid att det är så himla tråkigt att åka hem från svärmor eller när hon har varit här och åker hem. Och då har vi bara Sthlm-Gbg avstånd. Sv-Aus är ju öken!! Så jag sörjer med dig och gläds å andra sidan för de positiva orden om ett 3e barn Samt IMPONERAS att ni alls tänker på det hela *s* Jag är i förnekelse-stadiet och tänker bara ALDRIG ALDRIG mer!

Rossy ojsch, hur det känns idag efter mammas bortgång. Jag har i ärlighetens namn inte haft tid att känna efter och det retar mig en smula. Jag tror att jag känner en slags frid ändå, eftersom jag är lite DiLeva så känner jag hennes närvaro mer nu än nånsin, jag glädjer mig åt det. Jag vet att hon ser mig, lyssnar på mig och bara finns där. Jag skulle iofs önska att sorgen hade gett med sig men den gör det nog inte på ett tag. Den kan fortfarande slå emot mig som en vägg när jag minst anar.
    Men som svar på frågan så hann mamma bli 62, ingen ålder verkligen.. *DiLeva igen*, hon levde ett ganska hårt liv, nu menar jag i öden så att säga, så hon var nog klar med sitt och jag kan tänka mig att hon gick i frid, ansåg sig verkligen vara klar.

Angående säng till Boll så har vi fattat beslutet att behålla hans älskade spjällis. Lillfisan får en alldeles egen ny Så nu jagar vi Stokke på Blocket Bolls har varit så HIMLA praktisk, i synerhet när den går att göra till minispjällis, perfekt att ha bredvid vår säng i början.

Vi skulle ha åkt ner till Gbg nästa veckan men jag tror att jag hoppar det, J och Boll får nog åka själva. Jag bara känner att jag MÅSTE få ta det lugnt, och det är nu Fisk förstår mig och jag henne *s* Det går inte att ta det lugnt såvida man inte är HELT solo hemma.

• FISK78

Tack Minna, ja det är underbart att vi trivs så bra ihop!!! Japp, Sid snackar både svenska och engelska som aldrig förr. Han kommer med nya ord varje dag. Nu kan jag inte ens räkna orden. Det är så himla gulligt! Men lite mer engelska har det blivit sen svärmor kom!!!

Minna, hur är det med sambon/maken??? Jobbar han eller är han så pass risig så han är hemma? Visst är han oxå sjukgymnast??? Trist med jäkla PCO´n, kan inte allt bara få fungera...

• FISK78

Essi: Känner igen det där!!! Går INTE att ta det lugnt med man och barn hemma... Jag förstår PRECIS!!! Shit, är det redan på G!?! GALET!!! Sammandragningar... Oj oj oj, tänk att det snart är dax för er!!! Så jäkla skithäftigt är det! Jaaaa, att tänka på ett ev barn 3 är i dagsläget galet. Men kände att jag ville veta vad de ansåg om en ev framtida graviditet i min sits med all dramatik. Skönt att veta lixom!

Ni är så många som har frågat hur det känns att vara tvåbarnsmor... Nu har jag tid att svara! Det är faktiskt helt underbart Jag är så tacksam för att vi har fått ännu ett mirakel och jag verkligen njuter av Olivia hela tiden. Jag fick ju en förlossningsdepression efter jag fick Sid så hade det jäkligt tufft första tiden med honom, kunde lixom inte njuta. Men den här gången är det helt annorlunda. Man är rutinerad och van när det gäller skötseln och det stora blir istället relationen mellan Sid och Olivia. För oss fungerar det än så länge väldigt bra mellan dem, Sid älskar sin lillasyster. Så helt enkelt är jag så lycklig över att jag har fått lyckas bli mamma till våra fina barn!!! FANTASTISKT!!!

Men visst är det stundtals jobbigt, det ska aldrig förnekas. Speciellt när de är sjuka och när O har sina skrikperioder... Då är det tufft, men det kommer ju inte att vara så för alltid det vet man ju den här gången!!!

Nehej, mot lunch på ny Thairestaurant med svärmor!!!

• förväntan

Hello

Har inte varit här på några dagar, jobbat och just nu bor jag och M hos min bror pga av alla renoveringar hemma. Har "härligt" öppen planlösning för tillfället och inga väggar till badrummet . Så sitter man på dass sitter man mitt i vårat gamla kök . Men hoppas på att nya väggar snabbt ska komma på plats.

Cirkel Lycka till idag. Så spännande!!

Pess, hoppas också att du ska vara kvar här på tråden. Hur är det på nya jobbet??

Naffe, vad tråkigt med din mamma. Ja man önskar verkligen att de ska vara hälsosamma länge. Min mamma har äntligen slutat röka, är så himla glad över det.

Essi, vad jobbigt med så mkt förvärkar.

Rossy grattis till bra fostervattensprov och en till son

Nu ska jag fixa lite lunch åt min sovande son.

Svar på tråden Minnas tjejer X