• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Minna72
    Pess skrev 2008-12-14 16:41:22 följande:
    Du gör helt rätt som ger dig lite lugn och ro och låter Siddan bli bortskämd av sina gammelpäron
    ...och gör helt rätt som låter dig själv skämmas bort med brunch och filmtajm! Härligt att höra att du får vila lite.

Pess, kalas med spa! Fisk sa det så klokt det där med att ni är i otakt och säkert är det så att ni sörjer var och en på sitt håll.

Själv skriver jag julkort just nu och känner mig nöjd att alla julklappar är fixade. Men under nån gran redan nu, nej det skulle inte funka!

Aleksi (som ju Öki eg heter) har börjat säga sitt namn själv nu rätt ofta och det blir himla sött: Aetti
    Öki 070326
  • Pess

Aetti

Lovisa och Elvira har ju anammat samma namn....Dvs "ia" (och nu säger även jag ia )

• Pess

Sedan kan jag meddela att L KOMMER klara sin 1,5-årskoll på BVC. Idag sa hon Mjaaaauuuu när jag pekade på en katt och vovvov när jag pekade på en byracka *puh*

• Minna72
    Pess skrev 2008-12-14 17:14:04 följande:
    Sedan kan jag meddela att L KOMMER klara sin 1,5-årskoll på BVC. Idag sa hon Mjaaaauuuu när jag pekade på en katt och vovvov när jag pekade på en byracka *puh*
    Vilken TUUUR!
    Öki 070326
  • Pess
    Minna72 skrev 2008-12-14 17:19:55 följande:
    Vilken TUUUR!
    Hårdträning vettu, HÅRDTRÄNING

• Essi73
    Pess skrev 2008-12-14 17:05:56 följande:
    Aetti Lovisa och Elvira har ju anammat samma namn....Dvs "ia" (och nu säger även jag ia )
    Coolt för här ropar Boll på ngn "Iaa" titt som tätt Io ropar på Ia.
  • förväntan

Hello!!

Vad duktiga vissa av barnen är på att prata. Tycker ni det är lätt att höra skillnade mellan ord?? Eller krävs fanatasi?? . M pratar en jäkla massa. men vi fattar 0. Men ibland låter melodin och orden som han säjer " vad gör du?" eller "vad är det?" Vet inte om det är det han säjer men jag brukar svara. En hund låter samma som aj . Det är verkligen kul med deras utvekcling och M fattar lika bra på sv som på eng vilket känns superbra. Vissa melodier med något han säjer låter också väldigt engelskt .

Så minna du får gärna föreläsa mer om språkutvecklingen.

Vilka söta lusse-barn .

Fisk, hoppas det fortsätter att vara stabilt även om det inte är bra. Och att du får sova några sköna timmar inatt också. Mysigt att allt är klart inför jul.

Pess, du är verkligen värd att skämma bort dig med massa härlig massage och mys massa sådan man ej får äta som grav. Och skönt att du njuter så av L. De är verkligen så HIMLA go dessa små och skapar verkligen mening med livet.

• Pess
    Essi73 skrev 2008-12-14 20:00:11 följande:
    Coolt för här ropar Boll på ngn "Iaa" titt som tätt Io ropar på Ia.
    Sööööööt-M  

Förväntan: De ord hon säger uttalar hon tydligt. Dvs det hörs tydligt vad hon menar. Tex. bjöja (när vi går och hämtar en blöja) och klocka och docka säger hon nu precis som man ska etc, etc....Sedan har hon en enorm "svada" däremellan med långa haranger som ingen förstår....Men hon nickar och gestikulerar friskt
  • Essi73

Förväntan nej, inga direkta ord man hör klockrent här. Fast idag kom det plötsligt "Atta dej" som fortsatte i en enda lovång hela eftermiddan. "Atta dej, atta dej, atta dej". Mon Dieu säger vi så ofta till honom tro, var min första tanke. Men sen tja, hellre att han säger "Atta dej" alldeles sött än att han bara plöjer när han vill förbi. "Ursäkta mig" låter lite avancerat.

Å andra sidan låter han nog som M, börjar med att skrika (efter) "Iiiiiaaaa", varpå vi svarar "Ja jag är här i köket" följt av hans melodi som låter ngt i stil med "Vad göööör du där? Varför är du dääär? När kommer du hiiiit?"

• Pess

Essi, de har möjligen inte sjungit "Lilla snigel akta dig" på dagis då?

Svar på tråden Minnas tjejer X