• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Joffe

Tjena, är på väg mot sängen och har läst slavrigare än någonsin.

Cirkel, undrar också hur jag kan vara i 30+0
    Jag menade att jag gick in i vecka 30 igår

Granen är skitcool Har inte klätt den ännu men det får bli senare i veckan
    Betty, jag köpte den på city gross i ytterby.

I dag har vi varit lediga från jobb o förskola, var på mvc i morse och sen hälsade vi på en FL vän. Lyckades också köpa en julklapp till syrran och städa övervåningen
    Hos BM var det väl rätt ok, järnvärdet låg på 116 så dosen med tabletter ökades sen låg sockret på 7,7, hade jag haft 7,8 så skulle det bli glukosbehandling, har nu lyckats gå upp 1,5 kg i alla fall och lillgrabben ligger på tvären

Kram alla

Leon 070406 en kille till med BF 090223
  • Nafrung

Så glad att du hade en bra dag igår Pess! Njut så mycket du kan, det förtjänar du! Och gulle L som skålar så! Hon är ju bara för söt. Tids nog så bearbetar man sorg, men det går ju inte att forcera fram. (Stavning?)

Men vad era ungar pratar. T har inte sagt nåt mer än mamma (som han nu säger ordentligt, och babaaaa, som betyder pappa....) Han kan ju orden, ioch pekar när jag frågar var katten är, eller lampan eller så, och häromdagen gick han och hämtade toapapper till pappa som hade hamnat i en prekär situation. Men talet har inte kommit. Jag som är en oroande typ blir genast orolig. Men å andra sdan har han ju varit väldigt tidig med allt annat, och är mycket duktig kroppsligen. Men när ska de börja säga saker. Vad tror ni?

Jobbar morgon även idag, ska sen hem och tvätta... triiist. Igår drog sonen ned en glaslampa över sig själv som förstås gick i tusen bitar, så vi sanerade sonen, oss själva och nya huset ända till klockan 11 igår kväll. Men han hade, som tur var, inte skurit sig såvitt vi kunde se. Hade hellre ätit middag hos Pess....

• Serendipity

Nafrung: Teodor började prata när han var 22 månader. Innan dess sade han bara "där". Det var alltså det enda ordet han sade. Inte ens "mamma" eller något fick vi höra. Nu är han 2 1/2 och på dagis är de imponerade över hans ordförråd och kommunikation. Så kan det gå.

• Nafrung
    Serendipity skrev 2008-12-11 09:41:24 följande:
    Nafrung: Teodor började prata när han var 22 månader. Innan dess sade han bara "där". Det var alltså det enda ordet han sade. Inte ens "mamma" eller något fick vi höra. Nu är han 2 1/2 och på dagis är de imponerade över hans ordförråd och kommunikation. Så kan det gå.
    Det låter bra! Man oroar sig säkert i onödan... men talet är ju så viktigt ju.

Kul att din T har så bra kommunikation.  (Och så vet vi ju att han dessutom är bra på att dammsuga! )
  • MallaMojs

Hejhopp - inne å läser ibland men skriver nästan aldrig, men idag är jag hemma å vabbar med febriga barn så

Naffe - mina kids kommer in i vitrinskåpet (ja, helt ute, I know ) och slog sönder ett glas i en obevakad stund, Izabella skar sig på foten och var jätteledsen (mest för att pappa M blev lite arg/rädd) och började gråta så snart hon såg plåstret som hon fick...

Här pratas det väl eg. inte, men en hel del "ord" - eller läten kanske är mer korrekt ...och så härmas de Just nu är det mest "momo" (=mormor) och så är både jag och M "pappa" helt plöstligt. Annars säger de "pleple" (=äpple), "bläblä", "namnam", "vovve". Cornelia försöker också säga "bajsa" och "bada" men det låter likadant Å så ja och nej!! 

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Pess

Oroa dig inte Naffe, det där är ju VÄLDIGT individuellt. Och sen har man ju hört att barn som är tidiga motoriskt är lite senare med talet och tvärtom....L kröp vid 10 mån och gick ju inte förrän vid 14 månader...Och har fortfarande bara 6 halva bissingar Men OJ vad hon pratar...Docka, klocka, napp, mamma, pappa, Ludde, lampa, strumpa, blöja, skål, navel och Iaa (Lovisa) attjo (när jag nyser eller hostar )

Sedan härmar hon oss när vi säger ord utan att nog veta vad det är hon säger...

Men jag är lite nojig över 1,5 års kollen...Där ska de väl peka på hund och katt osv. Vi har verkligen hoppat över det därmed djurböcker (har nog med levande djur) Hon tittar som ett fån när vi frågar var katten är Vad händer på BVC då??? Får man autismdiagnos eller? Måste kanske börja hårdträna....

Annars ringde BVC-sköterskan som stack sig på samma nål som L igår. Jag höll på att svimma när jag hörde att det var hon. Men det var ett bra samtal. Jag var inte mjäkig (som jag kan vara) utan stod på mig på ett vänligt sätt. Hon erkände att hon gjort fel och att hon inte tänkte klart i den situationen. Hon bad om ursäkt och sa att hon själv skrivit en avvikelserapport och att hon kan garantera att inget hänt L eftersom hon är helt frisk. Hon sa även att hon var tacksam över att jag slagit larm och att jag gjort helt rätt. Så nu får man väl anse saken vara utagerad eftersom vi fått en ursäkt.

• Serendipity
    Nafrung skrev 2008-12-11 09:50:02 följande:
    Det låter bra! Man oroar sig säkert i onödan... men talet är ju så viktigt ju. Kul att din T har så bra kommunikation.  
    Ja, eftersom han inte hade börjat prata alls vid 18 mån så fick vi komma till logoped och allt. Vad de kollade där var att han förstod vad vi sade och frågade samt hur han samspelade och "kommunicerade" utan tal. Sedan skulle vi avvakta tills han var nära 2 1/2. Nu är han ju ikapp sina jämnåriga, så vi har inte blivit kallade igen.
  • Minna72

Ja precis, det där med talet är mycket olika. Vissa är jättetidiga och säger en del ord redan vid 12 månader, andra väntar som Serens T till de är 2 år, men sedan går det desto fortare. Ingen fara på taket alls!

Det "normala" är att ordförrådsutvecklingen sätter fart någongång mellan 18-24 månader Innan dess är en ganska lång fas då ordtillägnandet går långsamt; de ca 25-30 första orden brukar ta lång tid att lära sig. De där första orden ser typiskt ut precis som Malla beskriver. Sedan kommer såsmåningom typiskt en sk ordspurt eller ordexplosion. För Ökis del inföll den plötsligt under november då han plötsligt bara sprutade nya ord ur sig (blandat med massa rappakalja"ord"). Och för Serens T kom denna spurt efter 24 månader. Båda fallen är lika normala! I samband med ordspurten börjar de också kombinera enstaka ord som t.ex. "titta pappa", "nalle sitta".

Kan inte låta bli att "föreläsa" lite om detta, har haft kurser en gång i tiden om sånt här så jag tycker det e så skoj!

Öki 070326
  • Minna72

För övrigt känner jag *aaaarrrggh* över att från pre-grav-tiden varit en klockren 38 (ibland t.o.m. neråt 36) men nu måste köpa strlk 42. Skrikandes Ändå är det bara ca 5 kg uppgång totalt.

Öki 070326
  • Betty2

Minna: Vilken intressant föreläsning. Den ordspurten måste vi ha här just nu (började kanske för en månad sedan) för nu märker man verkligen att antal ord ökar SNABBT och att de har börjat säga 2-ordsmeningar. T ex Sitta här, sitta där, pippi borta, mer mat! (samtidigt som man sträcker fram tallriken som man har tömt på mat)

Joffe: Ah så det var på city gross. Nu står jag i valet och kvalet om jag skall åka o kika på den eller köpa en vanlig (fast så fin som möjligt) grön plastgran. Innan har jag alltid tänkt att det MÅSTE vara riktig gran men när jag inser hur tufft det kommer bli här hemma i år har jag ändrat mig lite.

Pess: Vi hade inga sådana test på 1,5-årskontrollen, men det kanske är olika på olika ställen/landsting/städer. Här frågade de bara om de kan säga fler eller färre än 10 ord, om de leker kurragömma och om de vet hur man använder en penna/krita (dvs ritar med den i stället för att stoppa den i munnen). Jag önskar att jag hade varit lite förberedd på de frågorna, för jag hade inga bra svar... Hade aldrig testat att ge dem en penna, inte testat att leka kurragömma och hade inte räknat antal ord... Det var alltså innan ordspurten (slutet av okt) och då låg det nog på ca 10 eller drygt 10 ord, om man inte räknar in alla djurläten och namn på personer/hundar (skall man det?) för då blev det betydligt fler.

Nej nu skall jag försöka få i mig lite mat (vad? ). I eftermiddag är det dags för Lucia-fika på dagis så då skall vi tillbaka dit. Skall bli spännande att se hur mina små pepparkaksgubbar gillar det. (Vet redan att de tycker mycket om pepparkakor i alla fall. )

Svar på tråden Minnas tjejer X