• Nyfiken gul

Byter er partner bajsblöjor??

Nyfiken undran för er med blöjbarn...

Byter er partner bajsblöjor?? Eller överräcker dom barnet med varm hand som i reklamfilmen ni vet (gubben som ropar på Kerstin)...

Detta är ingen tråd för diskussion om etik, moral och jämställdhet - jag är bara nyfiken av människans natur om hur blöjbytena ser ut hemmavid....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??
  • Leos och Vincents mamma
    Bam skrev 2009-01-10 10:10:21 följande:
    Märkligt att det nästan bara är män som mår illa och spyr av bajsblöjor.  Glad att min man inte tillhör den känsliga kategorin.
    Det tycker jag oxå är konstigt. Vem egentligen tycker det är kul att bya bajsblöjor? Men man måste ju.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Kålrabbin

Han tvättar, viker och byter blöja oavswett om det är kiss eller bajs. Men nu när lillisen är 5 månader så sätter vi han på pottan när han ska bajsa. Jättebekvämt att slippa kladdiga bajsblöjor.

• Topdog

Ja, det är klart att han byter bajsblöja.

• milimina

klart han byter blöjor, alla sorter. när junior var nyfödd och liten spädis var det nog han som bytte typ alla blöjor dessutom den som är närmast till hands byter, oavsett vilken förälder det är. just nu tar han också en övervägande stor del blöjbyten när han är hemma, eftersom jag är gravid med foglossning och illamående, så jag slipper gärna. särskilt bajsblöjorna, för de får mej oftast att spy

Bam skrev 2009-01-10 10:10:21 följande:
    Märkligt att det nästan bara är män som mår illa och spyr av bajsblöjor.   Glad att min man inte tillhör den känsliga kategorin.
    här finns det en mamma som spyr av bajsblöjor också, så helt ensamma är de inte, männen å andra sidan är jag ju gravid med illamåendeproblem så jag räknas kanske inte? i vanliga fall är det inte nån som mår illa av nån sorts blöjor hemma hos oss
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Strutsen87

Det är helt lika på bytena av blöjor härhemma. Trots att han tillhör den "känsliga" sorten
    Han kan stå och klökas när han byter men han ropar aldrig efter mig utan klarar det.

• Julmust

SmåläningsMamman skrev 2009-01-10 09:53:27 följande:

Julmust skrev 2009-01-10 08:05:15 följande:
    Ja men hur roligt e det för ungen att ligga där o se när pappa spyr o mår allmänt illa. Ja vi har skötbord på toa men inte första 6mån när ettan var liten. Tycker om han nu spyr av bara det så kan väl jag om jag e hemma likaväl byta så slipper dessutom unge se sin pappa spy varje gång han har bajsat. Finns ju en massa andra grejen han kan göra än byta just bajsblöja.
    Nej det är det jag menar. Det låter jobbigt för honom och bebis, inte att det skulle vara jobbigt för dig att byta alla bajsblöjor för så besvärligt är det ju inte. Själv byter jag de flesta för jag föredrar att inte tjafsa om saken. På så sätt blir det att han byter om jag ber honom - vilket kan vara praktiskt att kunna utnyttja för mig. Huga - jag skulle verkligen inte vilja vara så äckelmagad som din man!
  • Lyckorus 2008

Japps! Min man byter, inte lika ofta som jag, men han byter.. kiss som bajs! =)

• Leoella

Julmust skrev 2009-01-11 00:02:51 följande:

Själv byter jag de flesta för jag föredrar att inte tjafsa om saken. På så sätt blir det att han byter om jag ber honom - vilket kan vara praktiskt att kunna utnyttja för mig.
    Men... jag förstår inte: varför skulle ni tjafsa om saken? Här byts blöjan när det behövs. Den som är närmast eller känner sig manad byter bara. Helt utan tjafs. För vi känner väl båda ansvaret att göra det när det behövs.

Praktiskt att be honom...? Jag tycker det verkar mer praktiskt att bara liksom känna att det är delat ansvar "hela vägen" liksom. Eller?
  • hot fuss

klart han gör!

varför skulle han inte göra det?

o han har aldrig ens knorrat om det.

• Rulltrappa

ja, om han är ledig. än så länge har vi 2 blöjbarn och om den man umgås med för tillfället råkar bajsa byter man givetvis på den... men jag byter ju merparten eftersom jag bara jobbar 1-2 dagar i veckan.

• Anki 81

Kålrabbin skrev 2009-01-10 12:38:25 följande:

Han tvättar, viker och byter blöja oavswett om det är kiss eller bajs. Men nu när lillisen är 5 månader så sätter vi han på pottan när han ska bajsa. Jättebekvämt att slippa kladdiga bajsblöjor.
    oj då 5n månader och redan går på potta de var spm tusan :) så tidig vill jag ha min oxå blir ju mkt billigare... hur har du lyckats :D
  • Anki 81
    Svar på #264
    klart han byter alla sorters blöjja men bajs blöjjorna är nästan hans huvud uppgifft hahahah :P
  • Julmust

Leoella skrev 2009-01-11 00:20:36 följande:

Julmust skrev 2009-01-11 00:02:51 följande:
    Men... jag förstår inte: varför skulle ni tjafsa om saken? Här byts blöjan när det behövs. Den som är närmast eller känner sig manad byter bara. Helt utan tjafs. För vi känner väl båda ansvaret att göra det när det behövs. Praktiskt att be honom...? Jag tycker det verkar mer praktiskt att bara liksom känna att det är delat ansvar "hela vägen" liksom. Eller?
    Många tjafsar ju om det och det är inte något för mig. Nu har vi två barn och med första barnet var det mer jämt fördelat och med andra har jag mer ansvar för lillasyster och han för storasyster. I varje fall våra barn har bajsat mer när de är små - fler bajsblöjor för mig.

"Praktiskt att be honom...?" Det handlar mest om när man sitter i soffan och har gäster. Faktum är ju att det numera blir ganska lite samtalstid när man har middagsgäster och då utnyttjar jag det faktum att jag byter flest blöjor alla andra dagar. Hittills har han den varit som jobbat och fått umgänge med folk på dagarna. Säkert kommer det där att svänga nu när han blir hemma.

Delat ansvar, visst - men varje hushållsyssla, trädgårdssyssla, bilsyssla, barnsyssla och hussyssla behöver inte delas lika.
  • Leoella

Julmust skrev 2009-01-13 22:46:02 följande:

Delat ansvar, visst - men varje hushållsyssla, trädgårdssyssla, bilsyssla, barnsyssla och hussyssla behöver inte delas lika.
    Jag förstår (vet) att det blir fler blöjor för den som är hemma; det är ju ganska självklart då det är den föräldern som har "jobbet" att ansvara för barnet när den andre jobbar.

Och att man kanske delar lite "på barnen" när man har två barn kan jag också förstå.

Jag fick bara intrycket av ditt inlägg att du _trodde_ det skulle bli "tjafs" om det ifall du inte tog huvudansvaret. Det var det intryck jag fick. Och att du just kunde be honom för att du skötte det jämt annars så att säga.

För mig låter det så främmande bara. Här byts blöjan när det behövs. När jag var f-ledig så bytte såklart jag när jag var ensam med barnet. Nu är han f-ledig och byter blöjorna när han är ensam. När vi båda är hemma så byter den som är närmast/märker att det behövs. Jag förstod inte riktigt det där med "tjafs" bara...
Svar på tråden Byter er partner bajsblöjor??