• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta etiskt rätt?
  • mamma med fler

JA! Synd bara att de inte hinner rädda även storebror!

tudis skrev 2009-01-22 07:27:32 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/article4204888.abVet inte om någon redan har startat en tråd om detta ämne.Jag svara iaf JA på denna fråga. Jag tycker faktsikt att det är en självklarhet!
  • iolanthe

"Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa.

? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena."

Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?

• Miss Skellington

iolanthe skrev 2009-01-24 11:42:02 följande:

"Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa. ? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena."Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?
    Tolkar det som att hon är beroende av barnens far. Artikeln är, som flera redan påpekat, väldigt dåligt skriven. Tror nog att mamman menar att förhållandet går upp och ner och även när det är som sämst är hon ändå väldigt beroende av sin man för barnets överlevnad och att det är det som känns jobbigt. Men det är ju bara min tolkning
  • slangbella
    Miss Skellington skrev 2009-01-24 11:16:48 följande:
    Nej, men det är väl inte samma sak som att det är etiskt rätt?Jag skulle antagligen själv göra det om jag hamnade i den situationen. Men jag anser ändå att det är etiskt fel att designa reservdelsbarn. Det här är ingen enkel fråga...
    Ursäkta mig då att jag uttryckte mig fel.
    Men jag håller fast vid att det är etiskt rätt. Sen är det ju inte allt som är etiskt när det gäller att "designa reservdelsbarn". TS exempel är helt ok för min del och det är ju det omröstningen handlar om.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Miss Skellington
    slangbella skrev 2009-01-24 12:24:45 följande:
    Ursäkta mig då att jag uttryckte mig fel.Men jag håller fast vid att det är etiskt rätt. Sen är det ju inte allt som är etiskt när det gäller att "designa reservdelsbarn". TS exempel är helt ok för min del och det är ju det omröstningen handlar om.
    Du behöver inte be om ursäkt, vi tycket bara olika i frågan och det får man
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-24 11:42:02 följande:
    [citat]
    "Det skräddarsydda syskonet måste, förstås, ha samma föräldrar som det syskon hon eller han ska hjälpa. ? Ja, och det är inte lätt ska jag säga ? att vara så kedjad till varandra. Att veta att jag behöver dig som jag faktiskt inte tycker om just nu, säger Helena." Såhär står det i artikeln, och precis som nån skrev innan är jag nyfiken på vem mamman syftar på. Vem är det som hon är beroende av men inte tycker om just?
    [/citat

Här kan du se familjen.

www.familjeliv.se/Forum-5-74/m40575783-3.html?www.tv4.se/1.283438&renderingdepartment=2.4032

• Fjärilen72

Jag känner mig tveksam till det av den anledningen att hur kommer barnet som har designats att känna det i framtiden.

"Jag är bara skapad för att hjälpa mitt syskon. Nu när det är friskt, har jag ingen mening längre?" osv.

Däremot inte sagt att jag är helt emot det heller. En bra bok som behandlar berörda ämne: www.bokus.com/b/9789170013461.html

• Cinza
    Svar på #79
    Den boken har kommit upp ett flertal gånger i den här diskussionen och jag tycker den är ett uselt motargument. Detta vågar jag säga utan att ha läst den.
    Här i Sverige är man väldigt mån om donatorerna. Man genomgår en omfattande psykisk så väl som fysisk undersökning innan man får lov att donera (som levande donator). Det är ALLTID läkarna som bestämmer om transplantationen skall genomföras och deras beslut är inte öppet för diskussion.
    Jag har mycket svårt att tro att de skulle genomföra upprepade benmärgstransplantationer om de inte verkar ha effekt eller om påverkan blir för stor för det friska barnet.

Avslutningsvis i frågan om njuren som boken handlar om. Varför kan inte någon annan donera sin njure? Organtransplantation är inte på långa vägar lika känsligt som benmärg.
  • Cinza

iolanthe skrev 2009-01-24 11:39:23 följande:

fryxan skrev 2009-01-24 01:31:11 följande:
    Vad det gäller blod så är det ju ingen panik, det finns en blodbank att ta det från. Men om det gäller ett organ eller en del av en lever så tycker inte jag det är rätt att ta det från ett barn som är för litet för att förstå innebörden av det hela. Hur ska en 5-åring tex. kunna veta vad det innebär att donera en njure och leva resten av livet med en njure?
    Det finns ingen anledning att ta en njure från ett barn. Det går lika bra med en njure från en vuxen och det räcker att man har samma blodgrupp. Lever doneras också från en vuxen. Det är väldigt hårda regler för att få donera i Sverige så jag skulle bli förvånad om det ens är tillåtet att ta en njure från en 5- åring här, eftersom det inte finns någon anledning.
  • iolanthe

Cinza skrev 2009-01-25 13:52:12 följande:

iolanthe skrev 2009-01-24 11:39:23 följande:
    Det finns ingen anledning att ta en njure från ett barn. Det går lika bra med en njure från en vuxen och det räcker att man har samma blodgrupp. Lever doneras också från en vuxen. Det är väldigt hårda regler för att få donera i Sverige så jag skulle bli förvånad om det ens är tillåtet att ta en njure från en 5- åring här, eftersom det inte finns någon anledning.
    Jag svarade bara på vad en annan frågade om vi tycker att även det är fel, om ett icke-specialdesignat syskon passar som donator.
  • Cinza
    Svar på #82
    Mitt inlägg var egentligen inte riktat till dig personligen. Jag tycker bara att om man skall ha den här diskussionen bör man beakta hur det går till i verkligheten och inte bara diskutera utifrån olika skräckscenarion. Självklart är det inte moraliskt försvarbart att använda ett oskyldigt barn som ett reservdelslager, men jag känner mig ganska säker på att det inte ens är möjligt i vårt land.
  • enny signatur

Jag tycker det är fel att skaffa barn för att utnyja det

• Fjärilen72
    Svar på #80
    JAg tog det inte personligt. Är ganska kluven i frågan själv och min tanke var inte att använda den boken som motargument utan mer som ett sätt att skaffa sig mer information om ämnet. :)

Finns det någon annan bok att rekomendera?
Svar på tråden Är detta etiskt rätt?