• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta etiskt rätt?
  • logg81
    Cinza skrev 2009-01-23 20:14:59 följande:
    logg81 skrev 2009-01-23 20:12:10 följande: Hade min bror behövt benmärg, njure eller halva min lever hade han fått det. Jag hade inte tvekat en sekund. Jag förstår heller inte varför de inte skulle älska sin dotter lika mycket.
    Ja självklart!
    Jag tror nog att de har en klar plan för hur de berättar för dottern senare och att de aldrig kommer hymla om det. Jag skulle vara superstolt om jag hade kommit till världen och samtidigt räddat min ena bror. Vilken grej lixom...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • smoothiz

den flickan kommer få veta långt innan föräldrarna vill att hon ska veta om det, länge innan hon är tillräckligt stor för att riktigt förstå och resonera runt det tror jag.. för så mycket mediauppmärksamhet som denna s.k "design-bebisen" eller "reservdels-bebisen", (båda orden ger mig rysningar...) Emma har fått så finns det väl knappast en chans till att hon ska få veta det på ett skonsamt sätt...eller?..

grattis min lilla camilla som väntar TRILLINGAR! detta fixar du!
  • smoothiz
    logg81 skrev 2009-01-23 20:19:08 följande:
    Ja självklart! Jag tror nog att de har en klar plan för hur de berättar för dottern senare och att de aldrig kommer hymla om det. Jag skulle vara superstolt om jag hade kommit till världen och samtidigt räddat min ena bror. Vilken grej lixom...
    om bror inte går att rädda då?..om det inte blir denna solskenshistoria alla hoppas på?...
  • logg81
    smoothiz skrev 2009-01-23 20:23:29 följande:
    om bror inte går att rädda då?..om det inte blir denna solskenshistoria alla hoppas på?...
    Jag tror nog att de är fullt medvetna om alla risker och procentschanser.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • smoothiz
    Cinza skrev 2009-01-23 20:14:59 följande:
    logg81 skrev 2009-01-23 20:12:10 följande: Hade min bror behövt benmärg, njure eller halva min lever hade han fått det. Jag hade inte tvekat en sekund. Jag förstår heller inte varför de inte skulle älska sin dotter lika mycket.
    ja det är lätt för dig som vuxen att säga det..om detta med stamceller från navelsträngen inte går, vad blir nästa steg?..benmärgdonation? det innebär ju smärta, sprutor och sjukhusvistelser..för en liten flicka kanske detta inte är så självklart att hon ska gå igenom..
  • kengru

För mig som mamma är det enkelt, JA, visst tusan ska det här vara tillåtet.

• Cinza

smoothiz skrev 2009-01-23 20:26:34 följande:

ja det är lätt för dig som vuxen att säga det..om detta med stamceller från navelsträngen inte går, vad blir nästa steg?..benmärgdonation? det innebär ju smärta, sprutor och sjukhusvistelser..för en liten flicka kanske detta inte är så självklart att hon ska gå igenom..
    Vad nästa steg blir är inte skrivet i sten. Om det blir aktuellt med bemärgsdonation kanske flickan är stor nog att besluta det själv. Kanske har metoderna förfinats ännu mer, kanske väljer man att avstå.

Jag ser det så här. Om de inte hade gjort något alls hade deras pojke gått bort. När ett barn dör väljer många föräldrar att skaffa barn på nytt. Varför inte skaffa ett barn innan döden är ett faktum och göra ett försök att rädda livet på sitt barn?
  • gutegirl
    kengru skrev 2009-01-23 20:28:13 följande:
    För mig som mamma är det enkelt, JA, visst tusan ska det här vara tillåtet.
    JAg är också mamma, och jag kan inte säga att det är självklart.
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • knyzzel

Vet inte om jag tycker att det är självklart något i denna frågan, men jag tror ju att dem älska dottern lika mycket och det är ju inte säkert att det fungerar i alla fall. Att ta stamceller från navelsträngen är helt okej (tycker jag), det stora ligger mer i om det inte fungerar och dem tar från hennes ryggmärg och det kanske inte heller tar sig på 1:a, 2:a eller ens 3:e försöket. Det har jag lite svårt för, men jag vill inte uttala mig för mycket för jag vet inte vad jag gjort i den situationen.

Svar på tråden Är detta etiskt rätt?