• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Garageänkan
    Emilia82 skrev 2009-03-23 12:55:21 följande:
    någon som har koll på när det kommande barnbidraget betalas ut?
    Är det int runt den 25:e har jag för mig?

Får man mer pengar när man har två barn? Alltså dubblet upp eller hur blir det?
  • Foxx
    Garageänkan skrev 2009-03-23 12:55:37 följande:
    Nu har visst M slocknat på soffan, jag borde passa på att försöka få undan nån dammtuss med dammsugaren. Kanske jag ska be om att få en sån självgående i 30års present hihi skulle kasnke va bättre än en städhjälp... När jag tänker efter så är det ju pinsamt att ha nån här hemma som städar omkring överallt. Sku inte våga lämna dem ensamma tänk om de kollar och snokar ?
    Jag har en självgående, Bob heter den. Fungerar lite olika beroende på, men oftast gör den rent och fint.
    Annars har det ju varit nån annons om nån fixar-Malte (haha) på tidningen. Och så finns det ju städfirmor som säkert städar hemma hos folk med. Om man bortser från snok-faktorn då
  • Lewisia
    Emilia82 skrev 2009-03-23 12:55:21 följande:
    någon som har koll på när det kommande barnbidraget betalas ut?
    26 :te ;)
  • Lewisia
    Garageänkan skrev 2009-03-23 13:13:39 följande:
    Får man mer pengar när man har två barn? Alltså dubblet upp eller hur blir det?
    Barnbidraget för första barnet 110 euro/mån
    Barnbidraget för andra barnet 143 euro/mån
    Barnbidraget för tredje barnet 185 euro/mån
    Barnbidraget för fjärde barnet 214 euro/mån
    Barnbidraget för femte barnet och ytterligare barn 259 euro/mån

Så 253 e i månaden för två barn då ;)
  • MammaEmmaLina

De har väl inte hänt en enda gång att vi haft plogat på morgonen när vi farit på jobb den här vintern

Nu måste jag åka iväg och hämta dotra, hoppas jag slipper genom snön bara, får väl ha skyffeln med i bilen som vanligt...

• Emilia82

garage: ja du ser vad lewisia skrev:D så blir helt ok summa för 2,men visst sku det va bra med mer pengar:) men bra att det kommer före helgen,så kan vi också bunkra upp med välling,blöjor m.m. i sverige!!

nu är T glad igen,hon satt och vråla i sitt rum att mamma&pappa är dumma (vet ej vad han har med saken att göra,pappan alltså,han är ju på jobb) för att hon kasta runt alla knappar från kanppasken:) eller jag tror hon sa så,lite svårt att höra..men nu leker de med ganla ljusmanchetter som jag ska ha till scrapbooking...

• Quiet thoughts
    Garageänkan skrev 2009-03-23 13:13:39 följande:
    Är det int runt den 25:e har jag för mig? Får man mer pengar när man har två barn? Alltså dubblet upp eller hur blir det?
    250 euro får man. eller nåt
  • Garageänkan

Oj lyx. Men jag skulle tycka att man sku få mindre för andra barnet? För då har man väl förhoppningsvis en massa hemma redan? Fast det är väl en morot så man ska skaffa fler kids... ?

• MammaEmmaLina

Garage: Förstår precis hur du känner med städningen hemma, min rygg har ju rasat och jag kan inte göra nånting här hemma nu och det är ju så frustrerande att ligga på soffan och se dammtussarna och hundhåren som rullar på golvet och inte ens kunna dammsuga bort dem...

Vet tyvärr inget om städhjälp, här är det maken som sköter den biten här hemma just nu. Den här veckan är han borta, så jag fick göra upp en plan över hur jag ska få allt gjort som behöver göras, har 5-års kalas på lördag och han kommer ju hem först natten till lördag, så det finns en del att fixa med, får ta lite i taget bara och ligga på spikmattan emellanåt. Dagens projekt var att röja barnens rum och baka en tårtbotten och det är faktiskt redan gjort Imorgon tror jag det är badrummets tur att få sej en omgång...

• äva

Men när äldsta barnet blir så gammalt att man inte får barnbidrag mera så tar de den största summan, så det jämnar ut sig

Svar på tråden Ålandstråd 8