• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • LindaMa

Stjärnstig:

Jag skulle prova att korta ner sovningen med en timme, som Quiet föreslog. Så gjorde vi med Elvira till en början men sen tog det inte så länge innan hon slutade sova helt på dagarna. Hon var 2,4 år när hon la av helt. Tror det blir för jobbigt om man sluter helt när hon varit van vid att sova 2 timmar så man måste nog minska först.

• MammaEmmaLina

Mina barn har alltid sovit mycket, långa nätter och ett par timmar på dagen och ändå somnat vid 20-tiden på kvällen. Nu har dock Amelia börjat krångla på kvällarna trots att hon sover bara en halv timme på dagis, så tydligen behöver hon inte vila alls längre, men hon är ju 3,5 år så det är väl bara att inse att hon börjar bli stor Tindra vilade på dagen ännu i somras fast hon var 4 år, men inte nu längre, istället somnar hon redan kl 20 utan protester och sover till 7 på morgonen.

• LindaMa
    MammaEmmaLina skrev 2009-04-29 08:47:46 följande:
    Mina barn har alltid sovit mycket, långa nätter och ett par timmar på dagen och ändå somnat vid 20-tiden på kvällen. Nu har dock Amelia börjat krångla på kvällarna trots att hon sover bara en halv timme på dagis, så tydligen behöver hon inte vila alls längre, men hon är ju 3,5 år så det är väl bara att inse att hon börjar bli stor Tindra vilade på dagen ännu i somras fast hon var 4 år, men inte nu längre, istället somnar hon redan kl 20 utan protester och sover till 7 på morgonen.
    Ja, Elvira har också alltid sovit bra. Klockan runt på natten. Det var när hon började få svårt att somna på kvällarna som vi började korta ner dagspasset. Vi la henne som vanligt vid 20 och så efter en halv timme hörde man " Mamma, jag kan inte sova, jag är inte trött." Tidigare hade hon somnat så fort hon lade huvudet på kudden och nu kunde det dröja till 21-21.30 tiden innan hon somnade. Men hon var snäll i alla fall som låg kvar i sängen och försökte. Är ju inte så lätt att sova om man inte är trött.
  • Jillsan80
    snöfall skrev 2009-04-29 08:25:17 följande:
    hejsan! är på väg in till stan bara jag får på mig o malvina något annat än pyamasar.. måste lämna in sjukskrivningspappret till jobbet o diskutera vikarie.. kul.. inte.. sen ska vi till min mamma o äta nygräddade munkar o dricka mjöd, hon fyller nämligen år idag o det är tradition att äta det på hennes födelsedag finns inget godare! När slutar barn sova på dagarna..? Malvina är nämligen uppe till 22 på kvällarna, eller ligger i sängen från kl 20 men vägrar somna o är inte arg utan bara pigg... så går inte att få henne att somna.. o så har det varit senaste veckan.. o sen är hon jättetrött på morgonen.. men börjar fundera om hon sover för mycket på dagen så hon inte är trött på kvällen.. hon sover ju runt 2 timmar mitt på dagen..
    Felix slutade för ngn månad sedan, är helt omöjligt att lägga honom om dagarna mera för då är han uppe till 22-23. Han somnar kl 20 o vaknar vid 8, helt ok, somnar bums....
  • MammaEmmaLina
    LindaMa skrev 2009-04-29 08:52:59 följande:
    Ja, Elvira har också alltid sovit bra. Klockan runt på natten. Det var när hon började få svårt att somna på kvällarna som vi började korta ner dagspasset. Vi la henne som vanligt vid 20 och så efter en halv timme hörde man " Mamma, jag kan inte sova, jag är inte trött." Tidigare hade hon somnat så fort hon lade huvudet på kudden och nu kunde det dröja till 21-21.30 tiden innan hon somnade. Men hon var snäll i alla fall som låg kvar i sängen och försökte. Är ju inte så lätt att sova om man inte är trött.
    Det där känner jag igen! Man kan ju inte tvinga dem att sova när de inte är trötta, men A ligger nog kvar i sängen och lyssnar på cd-saga, ibland får gå in och starta om den 3 gånger på en kväll, men hon ligger kvar ändå.

Man vill ju inte heller nojsa för mycket med dagis om att de ska försöka hålla henne vaken där, för hon är ju trött och somnar direkt när de går och vilar så tydligen behöver hon vila men ändå inte. Vi har bestämt att vi får stå ut med kvällarna nu, det är ju bara en månad kvar så får hon sommarlov så kan vi skippa vilan då. Till hösten byter vi dagis och där vilar de inte alls, så då blir det bättre.
  • Emilia82

emmalina mfl: känns som man nåjsar på dagis ibland,visst kan T tex behöva vila lite,men ibland tror jag hon sover ganska länge där,så man måste ju säga till ibland,och de förstår ju en! T kommer också upp endel kvällar och säger att hon ej är trött...men jag vet ej om det 'bara' är de dagar hon sovit på dagis eller annars också...men iaf så tex igår sov hon på dagis och va vaken till halv tio:S men men hon skriker ju ej eller någe,men lite onödigt känns det...för sen stiger hon ju upp ca 7 halv 8 någe,så lite korta nätter blir det de dagarna....flumm flumm=)
    men men..nu ska C ut och sova...ha en fin dag!

• Foxx

Garage: ja, typ. Tror jag döljer min eventuella graviditet tills ungen är döpt, vid närmare eftertanke.

Troll: Rabatt tackar man ju aldrig nej till. Förutom kanske om ungen blir retad för MiniPitt. Lite hjärta får man ju ha i kroppen

• MammaEmmaLina

Emilia: Jo men visst och vi har ju redan fått ner A:s dagissovande till max en halv timme och har hunnit påminna personalen om det flera gånger, så nu får det vara den sista månaden.

• Me81
    snöfall skrev 2009-04-28 11:00:14 följande:
    Ellen har jag funderar på bebisen men det såg jag att nån hade döpt sitt barn till för någon vecka sedan, och jag vill ju inte att det ska finnas fler med samma namn Malvina var det bara en till som döptes till i finland det året som hon föddes! så vet inte hur jag ska hitta ett så ovanlig namn till bebis nr 2.. Blev sjuksriven idag, fram till 10 maj, pga foglossning o allergi o alla andra miljoner fel jag har just nu... Ska även till gullåsen o få ett sånt där bälte, nån som testat det? hjälper det nåt? sku även träffa nån fysioterapeut (tror jag det var.. ) Igår var jag till läkare hela dagen kändes det som, först bara ett rutinbesök till mödrarådgivningen.. men det tog både min första halvtimmes tid o tiden som malvina sku ha haft 2 års kontroll(så får boka en ny tid till det), sen ner till labben för blodprov o sen till gyn pol för att kolla bebisens hjärtljud.. Bm fick inte dem ordentligt så hon ville kolla upp det för säkerhets skull, o det visade att allt var bra med bebisen *skönt* Nu har jag även fått en nässpray som förhoppningsvis ska hjälpa mig med allergin lite!Undrar om det ska regna idag.. vågar man hänga ut tvätten...?
    Jag hade sånt där bälte när ja vänta Bella..nog hjälpte d väl lite nog men ja tyckte d va lite för knöligt att ha på..
Svar på tråden Ålandstråd 8