LindaMa skrev 2009-04-29 08:52:59 följande:
Ja, Elvira har också alltid sovit bra. Klockan runt på natten. Det var när hon började få svårt att somna på kvällarna som vi började korta ner dagspasset. Vi la henne som vanligt vid 20 och så efter en halv timme hörde man " Mamma, jag kan inte sova, jag är inte trött." Tidigare hade hon somnat så fort hon lade huvudet på kudden och nu kunde det dröja till 21-21.30 tiden innan hon somnade. Men hon var snäll i alla fall som låg kvar i sängen och försökte. Är ju inte så lätt att sova om man inte är trött.
Det där känner jag igen! Man kan ju inte tvinga dem att sova när de inte är trötta, men A ligger nog kvar i sängen och lyssnar på cd-saga, ibland får gå in och starta om den 3 gånger på en kväll, men hon ligger kvar ändå.
Man vill ju inte heller nojsa för mycket med dagis om att de ska försöka hålla henne vaken där, för hon är ju trött och somnar direkt när de går och vilar så tydligen behöver hon vila men ändå inte. Vi har bestämt att vi får stå ut med kvällarna nu, det är ju bara en månad kvar så får hon sommarlov så kan vi skippa vilan då. Till hösten byter vi dagis och där vilar de inte alls, så då blir det bättre.