• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Quiet thoughts

Ja har jag i vanligt mjöl får man röra en del o lite längre om jag ej spätt det innan men klumpar har jag aldrig fått det till

Dock har jag matlagning som ett större intresse efter att fått laga maten själv sedan jag var 16 år (blir 30 i nov)
    Tycker om att laga mat.

• AasaC
    Quiet thoughts skrev 2009-05-06 18:41:23 följande:
    Ja har jag i vanligt mjöl får man röra en del o lite längre om jag ej spätt det innan men klumpar har jag aldrig fått det till Dock har jag matlagning som ett större intresse efter att fått laga maten själv sedan jag var 16 år (blir 30 i nov) Tycker om att laga mat.
    Ja, jag har ju också lagat den största delen av maten sedan jag var 15-16 år, eftersom jag växte upp hos en ensamstående pappa, som var trött för det mesta. {#lang_emotions_tongue_out} Sen gick jag en kostutbildning på gymnasiet och där lärde vi oss alla möjliga typer av redningar ... t o m lite ovanligare.
    Bottenredning, är dock den redning som jag för det mesta använt mig av, eftersom både mamma och pappa gjorde det. Jag tycker inte det brukar bli så mycket klumpar.
    Fast nu använder jag mig nog för det mesta av maizena. Det beror lite på vad jag lagar också, förstås.
    Någon tycker att jag är perfekt
  • Quiet thoughts
    AasaC skrev 2009-05-06 18:47:50 följande:
    Ja, jag har ju också lagat den största delen av maten sedan jag var 15-16 år, eftersom jag växte upp hos en ensamstående pappa, som var trött för det mesta. Sen gick jag en kostutbildning på gymnasiet och där lärde vi oss alla möjliga typer av redningar ... t o m lite ovanligare. Bottenredning, är dock den redning som jag för det mesta använt mig av, eftersom både mamma och pappa gjorde det. Jag tycker inte det brukar bli så mycket klumpar. Fast nu använder jag mig nog för det mesta av maizena. Det beror lite på vad jag lagar också, förstås.
    Nej men blir det klumpigt så kan man ju spä på med lite vatten eller lite buljong eller så.
    Inte så det rinner direkt men så klumparna försvinner
    Tycker det är roligt att laga mat för det, iallafall för det mesta

Jag är inte så mycket för att följa recept till punkt o pricka då det är mat det gäller, utan tar gärna bort något eller lägger till något så det blir så där som jag gillar det i smaken alltså
  • AasaC
    Quiet thoughts skrev 2009-05-06 18:51:09 följande:
    Nej men blir det klumpigt så kan man ju spä på med lite vatten eller lite buljong eller så. Inte så det rinner direkt men så klumparna försvinner Tycker det är roligt att laga mat för det, iallafall för det mesta Jag är inte så mycket för att följa recept till punkt o pricka då det är mat det gäller, utan tar gärna bort något eller lägger till något så det blir så där som jag gillar det i smaken alltså
    Ja, jag lagar nästan heller aldrig efter recept. Det är i så fall bara om jag ska göra nåt helt nytt ... speciellt ... men en massa ingredienser. Fast det är sällan jag följer nåt till punkt och pricka.
    Idag gjorde jag t ex spaghetti carbonara och det var rätt länge sen jag gjorde det och kom egentligen inte riktigt ihåg hur jag brukade göra, så då tänkte jag hur det "borde" vara och chansade en hel del ... och Peppe sa att det var det godaste han ätit på länge. Så det gick visst rätt bra.
    Krydda, brukar jag alltid göra på måfå. Jag har ju en del kokböcker, men oftast brukar jag bara kolla efter vissa tider och temperaturer ... och lite stora drag över vissa saker.
  • Quiet thoughts
    AasaC skrev 2009-05-06 18:56:28 följande:
    Ja, jag lagar nästan heller aldrig efter recept. Det är i så fall bara om jag ska göra nåt helt nytt ... speciellt ... men en massa ingredienser. Fast det är sällan jag följer nåt till punkt och pricka. Idag gjorde jag t ex spaghetti carbonara och det var rätt länge sen jag gjorde det och kom egentligen inte riktigt ihåg hur jag brukade göra, så då tänkte jag hur det "borde" vara och chansade en hel del ... och Peppe sa att det var det godaste han ätit på länge. Så det gick visst rätt bra. Krydda, brukar jag alltid göra på måfå. Jag har ju en del kokböcker, men oftast brukar jag bara kolla efter vissa tider och temperaturer ... och lite stora drag över vissa saker.
    Ja jag kryddar efter höft, smkar alltid av o lägger till det som behövs.
    Öser inte bara i o lägger på bordet liksom Hahaha
  • AasaC
    Quiet thoughts skrev 2009-05-06 18:57:32 följande:
    Ja jag kryddar efter höft, smkar alltid av o lägger till det som behövs. Öser inte bara i o lägger på bordet liksom Hahaha
    Nä, det går ju inte. Smaka av måste man ju göra. Jag skulle aldrig våga servera nåt som jag inte smakat av innan.
    Peppe gör ju likadant. Han är ju också rätt bra på att laga mat ... och är ännu mer för att göra efter eget huvud än vad jag är t o m. Fast han lagar ju inte mat så ofta.
  • Quiet thoughts
    AasaC skrev 2009-05-06 19:02:29 följande:
    Nä, det går ju inte. Smaka av måste man ju göra. Jag skulle aldrig våga servera nåt som jag inte smakat av innan. Peppe gör ju likadant. Han är ju också rätt bra på att laga mat ... och är ännu mer för att göra efter eget huvud än vad jag är t o m. Fast han lagar ju inte mat så ofta.
    Ja Daniel lagar inte heller mat allt för ofta men han kan om han vill.Fast ibland kan jag faktiskt säga du kan vrida ned plattan nu
    Om jag råkar gå förbi *skratt*
  • AasaC
    Quiet thoughts skrev 2009-05-06 19:33:49 följande:
    Ja Daniel lagar inte heller mat allt för ofta men han kan om han vill.Fast ibland kan jag faktiskt säga du kan vrida ned plattan nu Om jag råkar gå förbi *skratt*
    Haha. Hos oss är det nog faktiskt oftast JAG som glömmer vrida ner eller glömmer plattor på. {#lang_emotions_embarassed} Och det vill Peppe gärna påpeka. {#lang_emotions_tongue_out}
  • ina2girl

ja jag hatar att laga mat, fast fick nog laga endel hemma med eftersom pappa oxå va ensam...o det måste va recept, vissa basgrejjer kan jag väl grejja utan instruktion men helst inte.

• AasaC
    ina2girl skrev 2009-05-06 20:08:33 följande:
    ja jag hatar att laga mat, fast fick nog laga endel hemma med eftersom pappa oxå va ensam...o det måste va recept, vissa basgrejjer kan jag väl grejja utan instruktion men helst inte.
    Jag skulle ha jätte svårt att jobba på det sättet. Däremot kan jag ju få inspiration från recept.
    Fast ... så älskar jag ju mat också. Samma med maken. Därför vill vi kunna laga god mat. Det är ett intresse. Egentligen är hela familjen mycket för mat och matlagning. Barnen gillar ju också att äta ... och har stor aptit ... och så vill de gärna hjälpa till att laga också.

Fast egentligen tycker jag det är roligare att baka. Min pappa är bagare och har bakat väldigt mycket ... både med och utan mig. Så jag har väl lärt mig en del.
    Visserligen jobbade han inte som bagare under min uppväxt. Han jobbade med det som ung. Sen jobbade han på Scania i nästan 30 år. Sen gifte han sig, sa upp sig från sitt jobb, flyttade långt bort och efter ett tag som arbetslös, så fick han jobb som bagare igen.
Svar på tråden Ålandstråd 8