• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Nafrung

Har inte hunnit vara inne här på jättelänge!!! Detta eftersom jag inte får sitta framför datorn för Giiisen. Han blir sur om han inte får pilla själv, och det går ju inte riktigt...

I vilket fall har jag drabbats av superförkylningen Arne. Mår skit och till råga på allt så var sambon tvungen att jobba idag. Vi fick skjuta upp vår sovrumsmålning ännu en helg.

Essi, låter förskräckligt med pc och kräkningar. Kan man inte bara ta en annan sorts penicillin som du inte kräks av? Hoppas på snar bättring.

• Nafrung

Förresten kan jag berätta att vi har gjort ul och kub. Allt verkade bra med bebisen som inte var samarbetsvillig, utan gjorde morgongympa. Låg risk för kromosomförändringar, så vi ska inte göra mkp eller fvp.

• Minna72
    Nafrung skrev 2009-03-14 18:55:43 följande:
    Förresten kan jag berätta att vi har gjort ul och kub. Allt verkade bra med bebisen som inte var samarbetsvillig, utan gjorde morgongympa. Låg risk för kromosomförändringar, så vi ska inte göra mkp eller fvp.
    oj va härligt Naffe! Grattis!
    Aetti 26 mars 2007
  • Betty2

God kväll! Bara jag som har glott på melodifestivalen? Fast det var ingen av mina favoriter som vann...

Naffe: Härligt med bra UL/KUB. Värre med Arne dock, hoppas han försvinner snabbt.

Maja: Tack för tipsen! Det var faktiskt en del som var värt att fundera på för oss, t ex det där med att lämna senare (så att man kan be t ex farmor att komma förbi och vara med sjuklingen medan jag åker o lämnar). För det finns ingen vi kan be om hjälp vid den tiden jag normalt lämnar på dagis... Tyvärr har vi inte så bra kontakt med grannarna att vi kan anlita dem. Blir väl lätt så när man bor i lägenhet misstänker jag, så det kanske ändras (förhoppningsvis) om/när vi flyttar till radhus... Att ta med den sjuke till dagis tror jag inte att jag vill även om dagis skulle godkänna det, för jag ser framför mig vilken enorm konflikt det skulle bli när man skall ha med honom hem igen. De GILLAR verkligen dagis.

cirkel: Jag kan bara hålla med övriga, både när det gäller omställning i Emmas liv och att många inte följer "mallen" för hur mkt man "ska" sova. Mina söner sover inte heller några 13,5 timmar. Det brukar bli 10- (max) 11 timmar på natten och oftast inte mycket mer än 1 timme på dagen. (När de är friska, blir mer när de är sjuka.) Hoppas att de långa vakenperioderna på natten snart försvinner igen, för jag förstår att det är tufft...

Det låter som att Joffes Leon är väldigt mycket som Jonathan när det gäller sömnen. Och även Rossys Tim. (Jonathan vaknar och gråter, eller gråter i sömnen, ibland så att det verkar som nattskräck.) Han hamnar ofta mellan oss i vår säng någon gång under natten...

Hur var det förresten med raseriutbrott (eller vad vi nu skall kalla det), det var väl fler här som har erfarenhet av det...? Det har Jonathan fortfarande (tycker det har ökat lite det senaste, efter att ha lugnat ner sig under slutet av hösten/början av vintern) och det är inte lätt att veta hur man skall hantera det... Om han inte får som han vill kan han alltså bli helt hysterisk, och skrika så att han får som "kramp" i magen (ser ut ungefär som kraftig hicka) och nästan spyr... Det hysteriska skrikandet kan hålla på i över 20 minuter (om man har otur) och är väldigt svårt att bryta. Tyvärr går det även ut över Alexander, eftersom man ofta låter J välja (sked, haklapp, stol, vällingflaska...) för att man vet vad som kan hända om han inte får den han vill. (Det hjälper till viss del att ha 2 exakt likadana saker, men inte ens det funkar helt o hållet.) Jag köpte Trotsboken på Baby/barn-mässan och får försöka hinna läsa den för att se om det finns några tips. Ville ändå höra här om någon har några idéer?

• cirkel

Betty: Jodå, vi tittade på och somnade framför melodifestivalen. Hann med juryröstningarna, sen vaknade jag kl 22.20 och så var det ngt annat på tv'n. Ooops! Vi fick kolla text-tv för att se vem som vann.
    Inte min favorit heller, men jag är glad att inte Snälla snälla vann iaf.

Jobbigt med sådana raseriutbrott... Emma skriker väldigt gällt så fort ngt går henne emot. En gång blev hon hysterisk när jag skulle sköta iordninggörandet inför kvällen. T gör oftast det. Då tog det rätt lång tid innan hon hade lugnat sig.

Betty: Du får rapportera om boken är bra, jag har planer på att köpa den.

Naffe: Grattis till fint KUB! Krya på dig!

• Nafrung

Haha, jag kollade också melodifestivalen igår, och gillade faktiskt snälla snälla. Men kanske bäst att inte skicka den till Moskva dock... Tycker mest att det var tur att inte de fåniga EMD vann. (Erkänner att jag börjar bli gamma ) Förresten, har inte han Danny fixat tänderna?

Kom på att jag skulle kommentera det där med storlekar igår. T har också 92 eller 98, men han har ju aldrig varit direkt liten.

Kan också säga att vi har rejäla vredesutbrott här då och då. Men de går ju över snabbt förstås. Inte alls som era Betty, då jag har inga råd där.

När det gäller oss så tänker jag att jag inte ska bry mig om utbrotten så mycket. Jag menar, T trotsar ju rätt ofta, men måste de inte det? Är det inte en del av utvecklingen? Ja, jag vet inte, men jag försöker i alla fall acceptera det, och också inse att han inte kan få vad han vill jämt. (Även om jag är rätt svag för Giiiisen. ) men vi har ju  som sagt inte de där långa hysteriska perioderna som ni betty, så det är nog inte jämförbart.

• Essi73

Hej, god söndag bejbs!
    Hur mår ni, hur har ni det, vad gör ni? Här är allt ehm, som vanligt, har inte känt av illamåendet än men så tog jag sista pc-pillret igår. Never again säger jag! Känns som om Lillfisan har kilat fast sig, lite av bowlingklot mellan benen-känslan. J håller stenkoll på mig så att jag "inte ligger i nåt hörn och föder" som han själv uttryckte det nyss *s*

Naffe hurray underbart med UL och Kub och voltande bebis! Nu ÄR det på riktigt beb, sötaste Giiisen skall bli storebror Har jag frågat, skall ni kolla kön sen? Det kommer att bli spännande att se om Småbollarna som kommer kommer att vara Bollar och eller Bärfisar som sina storsyskon.

Betty naj, är pojksen sjuka igen? Alltså.. ni tvillingföräldrar imponerar djupt på mig. När jag känner att min ork tryter så måste ni orka en smula till, det finns inget annat. Håller tummarna så klart för att de blir friska snart!! Och när ni flyttar till hus så önskar jag er grannar som vi har, nu har vi iofs inte bett dem om hjälp med Mio men skulle vi behöva så skulle de ställa upp direkt.
    Just det, raseriutbrott... ja jo Boll kan ha sådana men han är liksom ganska lugn ändå, lite att han istället blir introvert och håller inne med gråten vilket kan skrämma mig på sätt och vis eftersom jag anser att det är bättre att leva ut känslorna än leva in dem. Så jag har tyvärr inga goda råd att ge där.

Maja tack för dina peppande ord!! Hur mår du själv? Får du någon kräks/illamåendefridag eller bara timmar där du slipper må illa? Verkar det bli likadant som med Viran i magen?

Joffe *asg* få må bra? Neej vaffå'dä ju?! Då skulle vi ju helt plötsligt få skutta runt på lite rosa fluff och det skulle liksom bara förstöra det hela! Läste ett inlägg från en brud igår som skrek åt TS att "NJUT av din graviditet istället". Shit vad rött jag såg, vaddå njut din b*tch tänkte jag, kom hit och njut åt mig så ska vi se hur jäkla njutningsbart detta är. Jag har mina moments då jag gråter ut frustration och det, sen kommer jag igen. 15 dagar kvar, 15 dagar kvar

Undrar förresten hur det går för Öz?? Åååh är det ingen som har en linje till henne? Undrar om hon har fött, vad det blev, hur det känns, hur det gick!

• Minna72

Hej Essi! {#lang_emotions_cool} Skönt att inte behöva vända ut-å-in på magen längre. Och jaaaaa! Undra hur det gått för Öz!?!

Här händer inte så mycket, men allt är väl. Öki är V-Ä-L-D-I-G-T mammig just nu. Gulligt och lite klängigt på en och samma gång...

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

Hillo Minna Du jag säger bara - enjoy the mammighet, Boll körde en iskall pappa-kläng i fredags som fick mig att bara vilja gå under och inte alls vilja gå upp på lördan. Herregud att man påverkas så mycket av deras humör.. jag lät en msula gå ut över J vilket bara resulterade i idiotiskt bråk och ännu mer tårar för min del sen *s* (Jag kan skratta åt det nu).

Svar på tråden Minnas XI