• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • maja under eken

Halloj!

Smiter in fr jobbet.. Idag sitter jag o skriver in d en gubbe läst in på band, om rehabillitering o arbetsprogram o åtgärder o folks psykiska o fysiska hälsa. JÄSP vilken sövande röst han har! Blabla bla komma bla blalblabla punkt osv..

Betty, kul för dig att den e såld!! Jag hittar nån annan, d e lugnt!

Ta m Emma o se va bvc säger om ögat, två flugor du vet.. Hoppas sprutan går bra!

Smiter ut igen o jobbar på...

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

Hej!

Hjälp! Jag har klåda!!! Började igår o jag håller redan på o bli galen! Vad ska jag göra!? Ringer BM nu men jag söker heta tips på nån bra kräm o smörja på. sitter på mage o armar, gaaaahhh!!

• Minna72

Maja, låter som sån där graviditetsklåda? Har ingen aning om vad som hjälper. Men visst var det nån här inne som hade besvär av det och som borde veta vad man kan göra?

• maja under eken

Ja, d tror jag att d e. Borde inte va Havandeskapsförgiftning för jag har inga andra tecken på d, lr va man nu har f tecekn då.. men jag har inga andra bekymmer iaf..

Köpte Hydrokortisonkräm på lunchen. Fick lämna tbax välbehövliga Rennie för Skalman hade mitt Visa... Skulle köpa nån god macka o dricka t lunch, hade en liten skvätt m kyckling, cashewnötter o ris som jag ville dryga ut m nåt gott. Men d fick bli en grahamsfralla f 5,90 o sen tyckte jag så synd om mig själv f att jag inte hade mitt kort så jag köpte en rabarberstång f dom sista slantarna, 3,90 så nu har jag en hel krona kvar... Men tur för honom att d räckte d krämen, annars hade jag nackat honom!

• Nafrung

Känns som man inte varit här på evigheter. Heeeeeej alla!!!

Maja, jobbigt med kli. Nu finns det väl klåda och annan klåda, men en kompis till mig fick nåt som hette hepatos (vad jag förstår nån typ av påverkan på levern) som gjorde att hon fick kolla blod och levervärden ofta under grav, och blev igångsatt tidigare än planerat. Det yttrade sig som jättemycket klåda typ överallt, men mest på magen och armar och ben, dessutom sa hon att handflator och fotsulor kliande supermycket. Jag vill inte måla fan på väggen dock, du kanske bara har lite vanligt kli...

Vi har förresten fått ett erbjudande från en dagmamma...Verkar lovande, ska hälsa på på måndag. Hoppas bara det inte är nån knäppis!!! De håller hus jättenära oss dock, så läget är lysande.

Tack för tips om tårta kerpet. Vi har dock lite bekymmer eftersom jag inte tål nötter eller mandlar (å alltså inte marsipan). Har dock beställt en tårta med vit chokladmousse och jordgubbar som smakade helt fantastiskt. Blev ju lite i dyraste laget dock...

Annars så blir det ett lugnt bröllop med bara föräldrar syskor och t och hans kusin. Sammantaget blir vi tolv stycken. Gifter oss i kyrkan, middag och tårta hemma hos oss, och sedan en natt på hotello i stan (med superfantastisk frukostbuffé).

Ringen blir nog bra också - hoppas jag!! Vitt guld och diamanter. Han hade börjat på den när jag ringde och tjatade för några dagar sedan - sa han i alla fall.

Skickar också in en fråga till pessan. Om man vill föda på bb sthlm, när ska man kolla platstillgången? Känns som min bm är lite seg med det. Hur är det med lilla frk Urgo förresten?

• Nafrung

Förlåt Maja, när jag läste mitt inlägg så lät det så illa. Det kan menade var att du säkert inte har sån klåda, men bara att man kan hålla utkik efter sånt ifall det blir värre... Men det kanske är bättre redan!

• Nafrung

Förresten Pess! hallå där!!! Vart ska ni flytta? Nån superduperutsikt i ert område?? berätta genast!

• Betty2

God kväll! Är jättetrött i dag (somnade nästan på jobbet, inte av tristess alltså utan för att jag är helt slut ) så det får bli ett tidigt inlägg.

Maja: Jag hade ganska mycket klåda under senare delen av graviditeten, framför allt på magen, benen och fötterna (inkl fotsulorna). De kollade mina levervärden, men eftersom allt var normalt där var det inte den allvarligare typen av klåda som Naffe berättade om. Men absolut värt att nämna för bm alltså, särskilt om det kliar i handflator/fotsulor. Jag använde mig mest av kylbalsam för att lindra klådan. (Fick ofta gå upp någon gång per natt och smörja med kylbalsam...) Sedan tror jag att jag även använde hydrokortison på de ställena på fötterna där klådan var värst, fast kanske inte varje dag.
    Och så smörjde jag magen ofta med mjukgörande för jag inbillade mig (eller om det var bm som tipsade) att det kanske skulle klia mindre där om jag smörjde ofta (med body butter oliv, mandelolja mm). Jag fick en hel del bristningar på magen och det var på ungefär de ställena som klådan var värst. Annan typ av "kyla" använde jag mig också av, t ex gick barfota hemma och hade ibland fötterna på en kylkudde. Och definitivt inget täcke över fötterna/nedre delen av benen när jag sov, för då kliade det något fruktansvärt. Hoppas din klåda går över snabbt.

Nej nu har jag en del tvätt att ta hand om innan jag äntligen kan sova...

• Minna72

Ursäkta att jag fnissar, men din (Maja) berättelse om att du efter din köprazzia (?) hade en (1) krona kvar i plånboken tyckte jag var söt! Försök se det från den ljusa sidan, nu har du ju pengar kvar på ditt kreditkort som du kan spendera!
    Skämt åsido, det låter jobbigt med klådan. Och Naffe-kompisen som drabbades så hårt och Betty som kliade sig igenom sista delen av grav. Berättade du det nångång här i tråden Betty? Själv hade jag inte klåda, men glödheta fötter från dag 1. Vet inte hur många gånger jag fick gå upp på natten och spola av fötterna med iskallt vatten ett par minuter.

Naffe, va mysigt det låter med bröllopet! Vi firar 5-årig bröllopsdag i mitten av juni. Tiden har gått så fort!

Kan berätta en lite komisk sak som inträffade i Minna-familjen idag: När M hade hämtat Öki från dagis körde de vägen om mitt jobb och hämtade upp mig. Jag märkte nästan direkt att Öki pratade nasalt och jag sa till M att Öki verkar förkyld. Sen börjar Öki själv peka på näsan och gnälla lite och dilla något om "blomma". Han sa det flera ggr och jag svarade "men nä nu skojar du... man kan väl inte ha blomma i näsan heller?!" Nåväl, kvällen har gått med mycket nysningar och vi har börjat prata om att det ju är bra att han blir förkyld nu FÖRE vår stundande Greklands-resa (om 1 1/2 vecka) och inte när vi skall åka. Många timmar senare, alltså strax före sängåendet sitter Öki hos pappa i soffan och nyser till rejält. Ut genom näsan har något konstigt mörkt bylte farit ut och M vrider och vänder på det. Jag tar det och synar i lampljuset och kan konstatera att det är en BLOMKNOPP! Killen har lekt med favvokompisen på dagis ute på gården, hittat en blomma, och av ngn anledning petat upp den i näsan!

Skulle också vilja berätta om att den sista månaden här hemma har varit ganska omvälvande utvecklingsmässigt sett. Ni kanske minns att vi blev "kallade" till dagis för att Öki börjat bete sig annorlunda (gnäll, skrik, vill-inte, bråka-med-mat osv)? Vid samma tid märkte vi också hemma att han var gnälligare än vanligt, åt dåligt, sov mycket mindre än vanligt och dessutom oroligt på nätterna osv... Och sen plötsligt, efter ett par veckor, så var det som att vända på en hand. Nu har han under ett par veckor varit jättelugn och harmonisk, äter som en häst, sover i ett sträck från 21 till 6-7, för att somna om ibland till kl 8, glad, mysig, klär på sig själv m.m. m.m. Även på dagis märker de skillnaden tydligt. Så det är helt klart att utveckling går i trappsteg och att oroliga faser då mycket händer i knopp å kropp varvas med lugnare perioder. Vill också berätta detta för att ni säkert har/kan komma att uppleva liknande saker. Tycker t.ex. Cirkels E som tokvägrar byta blöja påminner om Öki för ett par veckor sedan. Detta hände runt 2-årsdagen.

• Pess

Minna, så oerhört gulligt med blomman i näsan. Och att han kom ihåg att han faktiskt hade en där. Och mamman som inte tog honom på allvar

L älskar btw blommor, eller mommor som hon säger.

Naffe, den nya lyan är inget superfantastiskt, men ett rejält lyft...och fin utsikt från ovanvåningen....

Svar på tråden Minnas XI