• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • FISK78

Bara ett snabbt livstecken från FISK-hemmet. Vi har det fortsatt jobbigt med det mesta känns det som Nu är måttet rågat om man säger så... Efter sjukhusvistelsen förra veckan så är jag helt totalt SLUT PÅ ENERGI.

Vill bara skicka massor av kramar till er alla, tänker på er men orkar och hinner inte vara här inne så mycket för tillfället

• Joffe

Hej

Cirkel, vad trist att det inte gick att lösa med förskolan så att du kan gå, kan tänka mig att det beror på att hon trol får stanna över mellanmålet.
    Det onda i halsen höll på i 5-6 v innan det gav sig, funderade en stund på halsböld.

Betty, vad roligt med presenter o kalas L fick också en klocka i present, en fin liten sak som är gjord av trä eller snarare träpärlor och ett litet urverk men han vägrar ha den på sig.
    Om jag frågar L vad klocka är så gungar han bara fram o tillbaka och tickar som en moraklocka

Jag vet inte om psykologen var dålig men det verkar inte passa mig.
    Jag sa som det var och att jag kanske inte tog detta problem tillräckligt allvarligt i o med att en kurator behövs och då fick jag motfrågan direkt om jag var rädd att jag inte tog det tillräckligt allvarligt .

Kändes som om jag satt o upprepade mig hela tiden, man får helt enkelt se tiden an och ju mer tid som går desstomer kommer man upptäcka Eddies behov och vad han kommer ha svårt för.
    Nått som är bra är att när E i sinom tid ska börja förskola så erbjuder de hjälp och kommer med till den aktuella skolan och informerar dom om Eddies problem och eventuela "att tänka på" saker.
    Efter nästa test vet man lite mer men redan nu så tänker man på framtiden och hur man ska göra med jobbet osv, enligt läkaren så kommer E vara väldigt trött efter en lång dag på FS då han får anstränga sig mkt mer än andra barn så man får tänka på att korta ner hans dagar så mkt som möjligt.

Förväntan, vad mysigt med full rulle i magen Saknar det lite

Att lämna L på fs när de redan är ute går mkt bättre än när de är inne, muta L med frukt eller grönsaker funkar också
    Min mor hämtade honom i dag och fröken sa att han bara ätit grönsaker till lunch, attan också det har ju funkat bra innan men som en chock så käkade han rätt bra med middag härhemma.

Nu mot sängen, i morgon kommer det frukostbesök och lite senare lunchbesök, hoppas på bra väder så barnen kan leka i sandlådan.
    Får se hur denna natten blir, L har haft väldiga mardrömmar ett tag och är vaken i timtal, det värsta är att han väcker E också, hoppas de sover bra i helgen då jag är ensam igen...

• Joffe
    FISK78 skrev 2009-05-07 22:25:57 följande:
    Bara ett snabbt livstecken från FISK-hemmet. Vi har det fortsatt jobbigt med det mesta känns det som Nu är måttet rågat om man säger så... Efter sjukhusvistelsen förra veckan så är jag helt totalt SLUT PÅ ENERGI. Vill bara skicka massor av kramar till er alla, tänker på er men orkar och hinner inte vara här inne så mycket för tillfället

Inte mkt till hjälp men kram på er!
  • Pikku myy

Edwin tackar för alla grattisar.

Fattar inte vart tiden tar vägen. Har aldrig tid och titta in längre , Försöker kika in lite nu och då. Främst när jag jobbar, men just nu har jag en bm student som går med mig och då kan jag ju inte sitta vid datorn heller

Skickar en massa grattisar till alla små som fyllt år och till alla som fått sina syskon. Känner mig hopplöst efter i allting... sorry.

Ska försöka kika in vid tillfälle och förtälja lite vad vi pysslar med nuförtiden.

Ha det så gott allihopa. Kram

• Betty2

Essi: Jag förstår att ni hade svårt att hinna med kalas i år. Vi hade bara kalas för närmaste släkten den här gången. (Förra året, när jag var mammaledig, hade vi även ett "barnkalas".) Tyckte det var ganska tufft att hinna med årets kalas, presentinköp osv bara pga jobb och liknande, så hur är det inte om man har en liten bebis hemma. Gulle-Mio som blev så blyg när ni sjöng. Precis som man hör om de större (äldre) barnen när de sjunger för dem på dagis.

Förväntan: Jag vet inte säkert, det var något jag hörde av de som köpte den ena liggkorgen. (Att röda vagnar/liggkorgar är svåra att få tag i.) Angående privatiseringen så påverkas jag bara indirekt just nu eftersom jag jobbar inom landstinget (och inte på apotek). Iofs bara vikariat men jag hoppas att jag kan få möjlighet att stanna kvar... Jag hoppas också att tillgängligheten/öppettiderna skall öka nu när det blir flera kedjor och hoppas att det även blir bättre som anställd att arbetsgivaren får lite mer konkurrens om personalen. Fast man vet ju inte säkert, hör även skräckexempel från utlandet om att arbetssituationen kan bli mycket värre (stressigare, mindre kvalitet, mindre utbildning/utveckling och sämre datorstöd och liknande). Men det skall absolut bli spännande att få veta (höra från mina gamla kollegor) hur det blir, för det är ju något väldigt stort och nytt som händer.

Fisk: Bamsekram från mig. Jag tycker det är så orättvist att er familj har drabbats av så mycket sjukdomar. Förstår verkligen att din energi tar slut.

Joffe: Vad bra att ni kommer kunna få hjälp med sånt som behövs när E skall börja på förskola osv. Förstår att det är mycket tankar om framtiden som du skrev. Hoppas det går bra med sömnen till helgen när du är ensam. (Det är jag i natt så jag borde gå och lägga mig nu. Blir inte lika lätt att ta hand om morgonrutinerna ensam innan jag skall lämna dem på dagis kl 7 och vidare till mitt jobb...)
    Vilka jättefina kort på dina killar förresten.

Kram o God natt!!

• Nafrung

Livstecken från oss också.... fast vi har bara mycket att göra, inte jobbigt som fisk-familjen. Skickar styrkekramar till er!!!

Har fixat och donat inför bröllopet om ett par veckor. Trots att vi bara ska ha familjen med så är det en massa jobb, som jag inte riktigt fattat. Men nu är det bara mat och tårta som ska beställas. Men var fasiken ska man hitta en härlig, speciell, vacker och billigt bröllopstårta? Tips emottages gärna!!

Annars så är jag lite sur på guldsmeden som inte verkar ha börjat med min ring, men han vet inte vad som väntar om den inte är klar i tid och fantastisk. Han har inte sett en gravid arg Naffe!

Angående dagis som jag klagade på för en tid sen så valde vi att tacka nej till platsen. för långt bort och för konstig dagispersonal. Sen skulle vi gå med barn som inte alls bo i närheten av oss, dvs jobbigt för T att hitta kompisar. Har kontaktat några dagmammor som jag hoppas på... Egentligen ville jag hellre ha ett dagis, men en bra dagmamma blir säkert också finfint.

Nu blev det väldigt ego här. Måste säga JÄTTEGRATTIS till tvååringarna!! Tänk att de är så stora redan. Gullungarna!

• förväntan

Imorgon kommer äntligen C hem igen . Har överlevt 2,5 v , verkligen tur att M är så snäll och hjälpsam liten kille.

Var och shoppade lite till bebisen idag, blev ett par gröna fina byxor med stjärnor från Molo. Redan bortskämd liten unge .

Joffe, hoppas din dag blev bra med både frukost och lunch-date trots tråkväder.

Betty, jag tror de säljer den röda fortfarande. Den är FIN!!!

Naffe, det kommer säket bli så bra med det val ni gör ang dagis och dagmamma. Det är ju alltid lite jobbigt innan de har börjat och man väger alla för och nackdelar. Men det är ju skönt att T kan vara nära hemma och leka med barnen där ni bor. Jag tror att gludsmedarna är ganska snabba, det tog bara någon v att göra både min och C ring. Men var nog lite komplicerad eftersom min förlovningsring skulle passa inuti den andra ringen. Först blev den för liten så faktiskt så det är ju ändå skönt om de har några dagar på sig att hinna ändra. Hur ska din ring se ut?? Åhh vad kul att gifta sig!!!! Hade gäran gjort det igen om någon annan höll i alla förberedelerna .

God natt!!!

• Kerpet1

Hej på er!

Naffe! När syrran gifte sig i höstas så beställde vi tårta från Citygross... 10-12 kr/bit istället för 50 kr som annars är vanligt.

Sen hyrde i en ställning.

Syrran valde vita princesstårtor och sen dekorerade jag dem med vinröda blommor och murgröna... måste säga att de var jättefina och SUPERGODA!!!!!

• Meleah

Men, jag har ju missat en massa tvååringar ser jag! Skandal! Grattis till alla söta pluttar som är så stora redan. Tiden går så fort och det är svårt att hänga med ibland, vi har ju snart tvåårskalas själva. Helt sanslöst...

★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
  • cirkel

Hej Meleah! Hur mår du?

Emma har fått ögoninfl igen. Sofia har också det och jag har en light-version. Jag hittade på FL att det ska vara bra att skära lök och att badda med varmt kamomillthe. Jag har gjort det på mig själv men får väl försöka göra det på E & S också. På torsdag kommer min syster som bor i Australien, då vill jag ju att vi är friska och itne smittar ner dem.Ska jag ringa VC tycker ni?

Sen vill jag gärna ha tips. Vi har världens utbrott morgon och kväll när det är blöj & klädbyte. E blir rätt hysterisk. Vet itne vad jag ska göra för det är nästan omöjligt att få på en blöja.

Svar på tråden Minnas XI