• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • S  S

Ett livstecken härifrån

Tråden går ut snart, om några dagar...

Här är det full rulle med många utbrott med mycke skrik och gråt. Beror nog på att hon äter för lite, bara välling räcker inte längre. Vi försöker att få i henne annat men just nu går det inte. Förutom frukt och det är ju bra.

Kram till er alla

• cirkel

SS: Vad kul att se dig! Asch, så hon vill fortfarande inte äta ngt annat?! En liten envising som vet vad hon vill!

Joffe: Så spännande med din kompis! Vore ju kul om hon kom med i tv.

Idag har vi haft dop! Emma skötte sig galant i kyrkan och Sofia oxå, fram till slutet då hon blev hungrig och skrek.

• Joffe

Vad bra cirkel Härligt med ett lyckat dop

Hej SS, jobbigt med maten men det är tur att i alla fall frukt funkar!

Jag är ensam igen, sambon åkte till klubben kl 13... snacka om att vara bortprioriterad!! (han skulle varit där hela dagen i går också men han var hemma o sov istället!!)
    Undrar i bland varför han proppsade på att vi ska bo som vi gör när han ändå aldrig är hemma, det är tufft att hinna med barn, utsida och insida av huset, lyckades i alla fall klippa gräset när barnen som en stund förut men det håller ju inte att jäkta.

• Minna72

En snabbis in: Tack SS för påminnelsen om trådbyte. Kan någon påminna mig igen på onsdag? Skall på jobbresa mån-tisd och hinner inte fixa förrän då.
    SS, förstår att det är jobbigt med maten (men roligt att du tittar in! ). Vill bara "trösta" dig med att det säkert inte bara har med maten att göra. F är ju jämngammal med Öki och han har haft en riktigt jobbig och trotsig period som har lugnat sig nu. Så det blir bättre! Är det välling eller Nan som F vill ha? (Öki dricker fortfarande Nan ett par ggr per dag)

Joffe, jag förstår att du är frustrerad...

Kul Cirkel med dopet! Minns när Öki döptes och prästen var försenad (hemmadop) så matplaneringen fallerade och Öki blev tokhungrig lagom till själva "vattenkastningceremonin"...

Maja, hur har det gått??

• maja under eken

Hej på er!

Ny arbetsvecka.. Kändes rätt OK att gå t jobbet idag, Skalman har lovat o städa hela övervåningen.... Han skulle gjort d förre helgen, då min gräns var mer än rågad. Men bättre sent än aldrig...

Han var itne ute o golfade i fredags o vi hade en mysig dag. Jag lyckades lägga undan alla bittra kommentarer o struntade i städningen jag nämnde ovan. En seger, bita ihop e inte min grej riktigt... Men nåt jag övar på!

På kvällen levde magen rövare, disco hade hon därinne. Syntes utanpå magen f första gången o Skalman kände första sparkarna.

I lördags var vi på Kosläpp. Jag e mer fascinerad över alla människor som kom f o se korna springa ut o skutta i d gröna än själva korna... Herregud va folk! D var 1500 föranmälda men närmare 4000 pers kom... D var bilköer i flera kilometer, mitt ute på landet.. Helt galet!
    På kvällen var d grillning med grannar o världens goaste hundvalp, en blandning av två fårhundsraser, så söt o utan svans! Elvira var vaken t halv elva..

Igår var d så himla härligt väder o vi var ute prick hela dan. Jag gjorde fräsch pastasallad m kassler som hör sommaren till o barnen mös i skuggan på en filt under eken, glass, Pågens kanel gifflar o saft.

Kliandet har nästan helt gått över, var faktiskt bara illa en dag, på tisdagen. Men kom o gick resten av veckan. Tog prover i fredags som jag borde få svar på i veckan om d visar nåt. Jag mår bra men har haft rätt ont i magen, nertill på höger sida. Troligen trycker väl livmodern på nåt organ lr så e d nåt som tänjer på sig, va vet jag.. Sitter levern på höger sida? Mellan galla o blindtarm.. Har haft en tanke på blindtarmen men tycker att den borde va längre ner. O då borde d inte komma o gå heller va? D e värst på eftermiddagar o när jag ansträngt mig.

Ja du Joffe, våra karlar o deras intressen utanför hemmet... Suck! Din karl kan inte hinna m sin familj sådär jättemycket.. Fast han tröttnar väl inte på er heller kanske..

Ss, äter hon lika illa på dagis? Håll ut, d går snart över, trägen vinner!

Roligt m dop! Klarade alla andra barn sig lika bra? Tycker d e så kul m dop, oftast tycker jag barnen skruvar upp varann o d brukar va rätt mkt fart i kyrkan innan d e slut. Så som d ska va vid dop, tycker jag

Nehe, ska nog jobba lite...

Kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • förväntan

God morgon!!

Har varit och lämnat M på dagis, han tycker det är så kul . Idag ska jag på lunch med de som jag arbetat med, ska bli mysigt och kul att vara social.

Maja vilken härlig helg ni verkar ha haft. Herregud 4000 pers . Skulle nog också vara väldigt fachinerad av mängden människor. Ohc bor man på landet ser man ju kossor hoppa lite då och då . Skönt att kliandet har blivit bättre. Jag tror det du beskriver i magen är samma som jag har haft. KÄnns det som håll?? Jag får iallafall en smärta som känns som håll, ibland så jobbigt att man knappt kan stå rakt eller lyfta ect. Jag hade det nog mest mellan v 16-27, men får det fortfarande. Det är växtvärk och att det drar i ligamenten . Levern sitter typ under revbenen på hö sida.

Joffe, vad trist att sambon drar till klubben hela tiden. Jag hade nog gått i taket om C höll på så. Har du sagt till honom hur du känner?? Vi var föresten på hörseltest med M på SU förra v. Det gick bra, men han ska dit igen om ett år. Förstår vad du menar att du inte fick med vagenen i den hissen . Finns det någon anna väg eller har du fått lämna vagnen?? Spännande med din vännina.

Cirkel vad kul med lyckat dop, härligt väder också.

SS, vad jobbigt med maten. Vad får ni för stöd från BVC?? Förstår att det måste vara väldigt frustrerande och ångestladdat när ens barn inte vill äta.

• maja under eken

Hej förväntan!

Kul m social lunch! D behöver man när man går hemma. Hur mår du nu? Tycker d verkar gå bra för de flesta barn på dagis, så himla skönt! Tänk vad lyckligt lottad man e när ens barn trivs på dagis, så mycket tid som de ska va där o så galet viktig del i deras utveckling.

Jag minns inte att jag läst d förut... Kanske lät mitt svar ang maten i Ss-familjen lite väl klatschigt om d e ett stort problem som varat länge, sorry! Lr förresten, var d ni som hade såna problem redan när hon skulle lära sig äta? Ne, var inte d nån grabb som vägrade..? Jag e inte ointresserad jag minns bara inte! Hoppas att ni får hjälp o att d vänder snart!

Visst e din man hemma igen förväntan?

Jag har mao inte ont i levern, så skönt eftersom d var såna prover de tog. Jag har ont mkt längre ner. Kan nog vara ligament som du säger, men d känns inte riktigt som håll, mer värkvärk o spänd mage. Fast inte förvärk utan bara ontvärk.. Vanlig värk.. {#lang_emotions_undecided} ehh, bra förklarat..

• Nafrung

Maja. Jag har också haft värk i magen, speciellt när jag ansträngt mig mycket. Min bm trodde på växtvärk också. Hoppas det går över, mitt har blivit bättre när magen kommit liksom högre upp.

Hörni hur vet man om en dagmamma är bra eller dålig? Vi ska hälsa på en idag och jag har svårt att bedöma, går bara på känslan "jag vill inte att nån annan ska ta hand om T nånsin", och den känslan är väl inte speciellt rättvis.... Seriöst, vad ska jag fråga om? Vad är viktigt?

• maja under eken

Hej Naffe!

Visst e magen mkt längre ner denna gång? Jag går omkring o e lite orolig f att man ska föda ut hela livmodern vid förlossningen...

Nåt annat obehagligt som säkert inte e farligt, d sticker o hugger t i urinröret ibland. Men d känns inget när jag kissar. Visst kan d va  magen som trycker på o retar o ingen uvi va?

När jag talade m BM sa hon att man inte kan få Havandeskapsförgiftning m andra barnet. Joho! Sa jag o tänkte på Fisk... Nu tror jag absolut inte att d e därf jag haft kli o så men kom inte o säg att man inte kan!

Fråga dagmamman om hur ofta de träffar andra dagmammor o deras barn. Om de slår ihop verksamheten nån dag i veckan. Vad hon har f utbildning o om hon har nå spec inriktning va d gäller pedagogik. Hur mkt per dag dom e ute o hur ofta dom hittar på saker m barnen som tex gå t skogen o går t större lekparker o sånt. Be henne ge exempel på maten hon lagar. Många kör riktig humanskost o många snålar o tar d billigaste billiga...

Kikar in igen om jag kommer på fler frågförslag, hoppas du fått lite mer på fötterna.

kram

• Nafrung

Tack för tipsen Maja. Jag vet att dagmamman samarbetar med två andra dagmammor, de håller nämligen till i en lokal och inte hemma hos dem. Vet inte om de egentligen får göra så, då blir det ju nån typ av dagis, men ska kolla det. Ska absolut fråga om utevaro och om käket. jag vet att att hon är utbildad förskollärare i alla fall. Det roliga är att hon har två andra småkillar som är två, så med T skulle de bli tre. Får se vad hon sägar i eftermiddag...

Jag håller med om att magen är mycket lägre denna gång, och den har absolut inte lika fin form som förra gången. Liksom större och mer oformlig. Men jaja, man får väl träna när bebisen kommit... Och jag tror livmodern kan trycka på urinblåsan ganska mycket, så det är säkert det som du känner. Men jag skulle ändå rekommendera tranbärsjuice alt tranbärspiller... Skiiitbra, jag käkade piller varje dag förut när jag fick upprepade uvis, och nu får jag det supersällan.

Svar på tråden Minnas XI