• Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-16 15:13:48 följande:
    Ah, skriver upp det så jag inte missar det. Dagen innan jag skall till doktorn igen. =) Skall bli skoj. Skall försöka dra med mig min kompis Jenny också... för sambon tyckte ju inte det var något att ha där =D Surpelle!
    haha min make hatar second hand/loppis oxå.men sist fick jag med honom en putteliten stund
    dinana skrev 2009-03-16 15:05:05 följande:
    Alltså är jag ensam om att störa mig på dessa ungar som går å skriker fitta och kuk efter varandra. Det är ju sååå omoget och visst det är ju roligt... när man är 8-12 år kanske... eller? Dessutom så skall de klottra ner affisher och tavlor för allmänheten med dessa ord också... vad har hänt med barnuppfostran här i landet egentligen?
    ja nånstans lär de sig de orden.stora tösens kompis som är 7 år använder grova fula ord.hon begriper inte att det är fel att säga det.så vi säger åt direkt om vi hör ett enda fult ord.

barn verkar ha fri uppfostran numera.här får de gränser på vad som är rätt eller fel
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-03-16 15:11:02 följande:
    blir alltid lika förvånad när man hör människor som tror det, att det skulle ingå i skolan eller omsorgens planer att uppfostra andras barn...
    Ja det är skrämmande! Folk verkar ha tappat greppet om sina egna barn. Men det blir väl så om man inte bryr sig och släpper dem löst hur som helst.
    Barn behöver tydliga regler och fasta rutiner.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Firstandhappy
    dinana skrev 2009-03-16 15:18:24 följande:
    Ehm.. får hoppas att Molly har vett nog att inte ta åt sig av det. Fast barn är ju enormt lättpåverkade. Hur skall man göra. Innan de fattar själva vad som är rätt och fel så lär de väl att ta åt sig en massa dåligt. Visst det kanske inte går att undvika helt. Men åh, jag vet inte.. blir så ledsen när jag går förbi skolan och ungarn står å ropar könsord och svärord efter varandra.
    tyvär slipper man det inte vart man än bor... ända man kan göra är att ta sitt eget ansvar över sina egna barn o hoppas att andra föräldrar gör det med.. eventuellt prata med andra föräldrar så det är flera som har vissa förhållningsregler..
    JePaLuLi skrev 2009-03-16 15:24:09 följande:
    Ja det är skrämmande! Folk verkar ha tappat greppet om sina egna barn. Men det blir väl så om man inte bryr sig och släpper dem löst hur som helst. Barn behöver tydliga regler och fasta rutiner.
    absolut... skulle bli galen om jag hörde eller såg Wille göra nåt, ha ha ha han är bara 1 år och "straffas" redan för sitt dåliga beteende..
  • Marayah
    Firstandhappy skrev 2009-03-16 15:29:25 följande:
    absolut... skulle bli galen om jag hörde eller såg Wille göra nåt, ha ha ha han är bara 1 år och "straffas" redan för sitt dåliga beteende..
    Ja tycker att du har JÄTTE bra "pli" på din son... När ni var här tex då du bara behövde säga till en gång så rörde han inte. *eloge*...
    Marko 031103, Filip 080621
  • Firstandhappy
    Marayah skrev 2009-03-16 15:38:42 följande:
    Ja tycker att du har JÄTTE bra "pli" på din son... När ni var här tex då du bara behövde säga till en gång så rörde han inte. *eloge*...
    hahahaha skrattar ihjäl mig men ja.. tack.. försöker att vara konsekvent och visa vad som är okej och inte... och tror jag har skaplig "pli på min unge"
  • Familjetrollet
    Marayah skrev 2009-03-16 15:38:42 följande:
    man måste sätta regler redan när barnen är mycket svårt.fast många tror att man ska börja sätta regler när barnen är flera år gamla.här användes ordet ajabaja redan ibland 6 7-10 mån när barnen rörde nått som var ajabaja*skratt*
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-16 16:02:10 följande:
    man måste sätta regler redan när barnen är mycket svårt.fast många tror att man ska börja sätta regler när barnen är flera år gamla.här användes ordet ajabaja redan ibland 6 7-10 mån när barnen rörde nått som var ajabaja*skratt*
    Vi använder också ajaj och har gjort länge. Men att bara säga det hjälper liksom inte, man måste visa tydligt vad som är ok och inte. Nu är Lucas inne i en period där han testar väldigt mycket och det måste han ju få göra också för att utvecklas. Men man måste ändå vara tydlig när gränsen är nådd.
  • Mizzz

Ang barnuppfostran så visst det är viktigt att säga ifrån när barnet gör något fel.. Men många missar det som är ännu viktigare:

Barn SER och Gör! Dvs, föregå med gott exempel ;) Annars blir barnen bara förrvirrade när det är ok ibland och ibland inte..
    Dessutom underminerar det ens eget ord varpå barnet kommer sluta "lyda" om man själv gör tvärtom..

• JePaLuLi
    Mizzz skrev 2009-03-16 16:09:11 följande:
    Ang barnuppfostran så visst det är viktigt att säga ifrån när barnet gör något fel.. Men många missar det som är ännu viktigare:Barn SER och Gör! Dvs, föregå med gott exempel ;) Annars blir barnen bara förrvirrade när det är ok ibland och ibland inte.. Dessutom underminerar det ens eget ord varpå barnet kommer sluta "lyda" om man själv gör tvärtom..
    Exakt, det var lite så jag menade.
    Barn gör inte som vi säger utan de gör som vi gör.
  • dinana

Jag tycker det här med uppfostran är upp och ner. Kanske för att jag själv inte hade så mycket till uppfostran. Är uppvuxen på landet med syskon som var sex år äldre. Vilka jag inte umgicks med speciellt mycket. Dessutom är mina föräldrar kristna och det var aldrig några fula ord i vårt hem. Så nu när man är föräldern så vet man inte riktigt hur man skall göra. Vi är inte kristna alls här, men försöker att inte använda svordomar och sådant i närheten av Molly. Men det är ju inte de bästa området vi bor i så man undrar ju hur det kommer bli sen när Molly börjar hänga med grannarna.

Molly ?061216 (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!